همدان -مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: امسال کشاورزان شهرستان همدان بیش از ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را به کشت کلزا اختصاص دادند.

کاشت کلزا در ۱۲۰ هکتار از  اراضی کشاورزی همدان

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین فضلی با اشاره بر اینکه  سال قبل ۶۵ هکتار از اراضی شهرستان همدان زیر کشت کلزا قرار داشت، اظهار کرد: اکنون ۸۵ درصد از روغن کشور از خارج تأمین می‌شود به  این دلیل  هم کاشت محصول راهبردی کلزا برای کشاورزان به صرفه است ؛چرا که هم نیاز کشور را تامین می‌کند و هم در شرایط خشکسالی و کم آبی این محصول بار دهی مناسب دارد.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا توسط دولت را ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان عنوان و افزود: بذر محصول کلزا قادر به تولید ۴۵ درصد دانه روغنی است و  کنجاله کلزا هم درتولید خوراک دام و طیور کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: با افزایش سطح زیرکشت کلزا در کشور قطعاً شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی خواهیم بود که این موضوع به خودی خود مشوقی برای کشاورزان است تا در حوزه کاشت کلزا برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: شهرستان همدان نیز ظرفیت کافی ولازم را برای کاشت محصول کلزا  دارد اما باید کشاورزان صرفه اقتصادی این محصول و کم‌آب‌بر بودن آن را باور کنند چرا که این محصول کشاورزی فقط در دو نوبت پاییز و دو نوبت بهار به آبیاری نیاز داردو

فضلی گفت: کلزا ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و کاشت محصول کلزا در مزارع کشاورزی علف‌های هرز و آفات  و کنترل کرده و کاهش می‌دهد که به افزایش تولید محصولات دیگر منجر خواهد شد همچنین ریشه گیاه روغنی کلزا ۴۵ سانتیمتر درون عمق خاک نفوذ دارد و موجب شخم‌زنی مناسب و افزایش عملکرد تولید جایگزین خواهد شد.

انتهای پیام//.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.