معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از هر ۳ فرد بالای ۳۰ سال یک نفر مبتلا به فشار خون است، گفت: این در حالی است که بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند یا به شکل مناسبی پیگیر درمان خود نیستند.

از هر ۳ فرد بالای ۳۰ سال یک نفر به فشار خون مبتلا است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از وبدا، مهدی قلیان اول در نشست توجیهی غربالگری فشار خون که با حضور نمایندگان تمامی سازمان ها و ادارات استان برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر محسوب می‌شود و مهم‌ترین ریسک فاکتور قابل کنترل در این زمینه فشار خون است، گفت: به همین منظور بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ مرداد در کشور اجرا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ابلاغ سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به تمامی سازمان‌ها در سال گذشته، اظهار کرد: در این سند سهم هر سازمان در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مشخص شده است.

وی افزود: کاهش ۳۰ درصدی متوسط مصرف نمک تا سال ۱۴۰۴، کاهش ۲۵ درصدی فشار خون در سطح جامعه، دسترسی ۸۰ درصدی فناوری و داروهای اساسی موثر در امر سلامت از جمله اهداف سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به شمار می‌رود.

قلیان با بیان اینکه برنامه غربالگری کنترل فشار خون نیز در راستای اهداف سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اجرا می‌شود، تصریح کرد، حساسیت‌زایی در میان جامعه، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی جامعه کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی منتسب به فشار خون و کاهش هزینه‌های درمان با محوریت پیشگیری از مهم‌ترین اهداف این برنامه به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند، با اجرای این طرح از وقوع اثرات زیانبار ناشی از پرفشاری خون جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود در مدت زمان اجرای برنامه ۵۰ درصد گروه‌های هدف زیرپوشش غربالگری قرار بگیرند.

قلیان با بیان اینکه در قالب این برنامه علاوه بر مراکز جامع خدمات سلامت، تیم‌های سیار نیز در اماکن پرتردد استان مستقر می‌شوند، تصریح کرد: در این طرح علاوه برمجاوران بارگاه منور رضوی، زائران نیز زیر پوشش قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.