چند وقتی است که با اعزام ناوهای آمریکایی به منطقه خلیج فارس و فضا سازی‌های مقامات تندروی آمریکایی و همچنین موج سواری رسانه‌های خارجی نسبت به این موضوع، سبب شده این سؤال پیش بیاید که آیا در شرایط کنونی احتمال مذاکره با آمریکا وجود دارد یا نه. «قدس آنلاین» در گفت و گو با سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به بررسی این موضوع پرداخته است.

هراس افکنی از جنگ، نمی‌تواند ایران را به مذاکره مجبور کند

به گزارش قدس آنلاین، درحالی که در روزهای اخیر القای درگیری نظامی میان ایران و آمریکا از سوی برخی دولت های منطقه همچون عربستان و رژیم صهیونیستی برای به راه انداختن تنش در خلیج فارس و جنگ روانی علیه کشورمان شدت گرفته است، برخی از رسانه های داخلی جهت دار هم به این موج سواری ها شدت می دهند.

اعزام ناو هواپیمابر «ابراهام لینکلن» به خلیج‌فارس بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و منطقه‌ای داشت و بسیاری از تحلیلگران این اقدام آمریکا را با هدف وحشت افکنی و ارعاب ایران نسبت به هرگونه خطرات احتمالی جنگ و تبعات آن و کشاندن ایران به پای میز مذاکره دانستند.

اما می توان گفت مذاکره با آمریکا، موضوعی است که مقامات نظامی و سیاسی و همچنین مسئولان دولتی متفق القول بر این باورند که مذاکره با این کشور در شرایط کنونی به نوعی کوتاه آمدن از مواضع اصولی جمهوری اسلامی و به دنبال آن پذیرش تعهدات بیشتر است.

  «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان می‌گوید تحریم به هیچ عنوان ابزاری برای مذاکره‌ مجدد روی مسائلی که توافق شده است، نخواهد بود.

 وی تأکید می‌کند: آمریکا در آزمون برجام مردود شد، از این رو ایران نمی‌تواند در هیچ حوزه‌ دیگری به آن‌ها اعتماد کند؛ مذاکره با آمریکا بی‌فایده است و ما بیش از این اجازه نداریم فرصت ملت ایران را صرف روندهای بی‌حاصل کنیم.

چنانچه سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه هم چندی پیش در این باره گفت:  «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق تسلیم است اما مردم ما هوشیار و هوشمندند و معتقدند مذاکره در شرایط کنونی با دشمن، تسلیم شدن محض است و قطعاً تن به این ذلت نمی‌دهیم.»

در این بین، آمریکایی ها با به راه انداختن عملیات روانی که به نوعی تداعی کننده همان استراتژی دوران جنگ سرد است با پاسخ قاطع مقامات کشورمان مواجه شده و مقامات آمریکایی نیز با مشاهده این شرایط به نوعی جریان بازی را تغییر داده و اعلام کردند که از فرصت مذاکره با تهران استقبال می‌کنند. همچنین  یکی از رسانه های آمریکایی به نقل از پمپئو گفته، بر خلاف حضور نظامی گسترده‌ در منطقه، آمریکا به دنبال جنگ نیست و خود را گرفتار جنگ نخواهد کرد.  

البته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم به صراحت اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای مذاکره بین ایران آمریکا مطرح نیست و رئیس جمهور هم چندی پیش درباره مذاکره با آمریکا گفت: «در این شرایط با مذاکره موافق نیستم و به‌صلاح کشور نیست».

ابداً احتمالی برای مذاکره نیست

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گوی خود با خبرنگار «قدس آنلاین» در پاسخ به اینکه آیا مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت می گیرد یا نه، اظهار داشت: ابداً احتمالی برای مذاکره کشورمان با آمریکا مطرح نیست. با توجه به عهدشکنی های مکرر آمریکا و رفتارهای غیر قابل اعتمادی که مقامات آمریکایی داشته‌اند، هیچ زمینه‌ای  برای مذاکره وجود ندارد.

نقوی حسینی ادامه داد: ما پیش از این با آمریکایی‌ها بر سر معاهده برجام توافق کردیم اما آنها یکطرفه این توافق چند جانبه و بین المللی را لغو کردند، بنابراین چه اعتمادی می‌توان به دولت آمریکا داشت و دوباره پای میز مذاکره نشست. مانور ناوهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس هم در راستای جنگ روانی و ایجاد فضای بحران از سوی آمریکایی هاست که البته ما به کوچک‌ترین تحرکات آنان،  پاسخی کوبنده خواهیم داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی هم درباره این موضوع جلسات متعددی داشته اما جمع بندی ما این است که امکان مذاکره در شرایط کنونی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به همراهی اروپایی‌ها در عهد شکنی‌ها و اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان، افزود: حداقل حسن نیتی که اروپایی ها در قبال ایران می توانند انجام دهند، این است که ساز و کار مالی اینستکس را عملیاتی کنند درحالیکه همین موضوع هم اجرایی نشده است. انفعال اروپایی‌ها و عدم اقدام جدی از سوی آنان سبب شده که مردم کشورمان اروپایی ها را در کنار آمریکا غیر قابل اعتماد تلقی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.