یکی از دلالان بازار ارز با بیان اینکه قیمت‌هایی که در بازار آزاد داده می‌شود بر اساس عرضه و تقاضاست، گفت: عملا بانک مرکزی در این بازار هیچ‌کاره است و نمی‌تواند بازار ایران را به‌درستی کنترل کند!

وقتی «هرات» بازار ارز ایران را در دست دارد!

به‌گزارش قدس آنلاین، شاید بارها از خیابان امام خمینی کمی بالاتر از «باغ ملی» عبور کرده و بارها تجمع جمع کثیری نظرتان را جلب کرده باشد. بله؛ این افراد را اصطلاحا سوداگران بازار ارز گویند.

افرادی که مدام در حال خرید و فروش هستند و بسیاری از دولتمردان و کارشناسان اقتصادی، یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در بازار را نقش همین دلالان خیابانی در تعیین نرخ می‌دانند.

با کمی دقت متوجه می‌شوید تمامی این افراد مدام با تلفن همراه خود در حال مکالمه هستند و گویا این مکالمات تمامی هم ندارد؛ اینجاست که این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود؛ این افراد با چه کسانی مکالمه می‌کنند!؟

برای رسیدن به‌پاسخ این پرسش دقایقی را به‌میان آنان رفتم تا از نزدیک شاهد تماس‌ها و معاملات آنان باشم.

یک جمع چهار نفره را انتخاب و خود را به‌عنوان خریدار معرفی و وضعیت بازار ارز را از آنان جویا می‌شوم که یکی از اعضای جمع خرید و فروش ارز در بازار فعلی را نادرست می داند و می‌گوید: البته چنانچه قصد فروش ارز در کوتاه مدت را نداشته باشید، می‌توانید خریداری کنید.

بانک مرکزی هیچ کاره است!

وی با اشاره به‌این نکته که قیمت‌هایی که در بازار ارز ارائه می‌شود بر اساس عرضه و تقاضا محاسبه می‌شوند، ادامه داد: عملاً بانک مرکزی در این بازار هیچ‌کاره است و نمی‌تواند بازار ایران را به‌درستی کنترل کند!

این ارز فروش تفاوت خرید و فروش ارز در بازار آزاد و صرافی‌ها را این گونه توضیح داد: باتوجه به‌اینکه صرافی‌ها مالیات و کرایه می‌دهند قاعدتاً ارز را گران‌تر به‌مشتری می‌فروشند، البته ارزان‌تر هم خریداری می‌کنند.

وقتی «هرات» بازار ارز مشهد را در دست دارد!

وی با تأکید بر این نکته که قیمت ارز هر ساعت تغییر می‌کند، در پاسخ به‌این پرسش که چه کسی قیمت ارز در بازار آزاد را مشخص می‌کند، ابراز کرد: قیمت ارز در مشهد و تهران توسط بازار «هرات» مشخص می‌شود.

این دلال بازار ارز ادامه داد: کل بازار ارز آزاد با آنچه که در هرات گفته می‌شود مشخص و کنترل می‌شود، همچنین در هرات نیز قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت دلار در مشهد ۱۰۰ تومان بالاتر از قیمت دلار در هرات است.

این دلال بازار ارز بیان کرد: زمانی که ارزش پول ایران در بازار هرات بالا می‌رود دلار گران‌تر و زمانی که پایین می‌آید، دلار ارزان‌تر به‌فروش می‌رسد.

بازار «هرات» دقیق‌تر از «سلمیانیه» و «دبی»

وی با بیان این موضوع که بازارهای «دبی» و «سلیمانیه» هم بازارهایی مشابه «هرات» دارند، در خصوص تفاوت این بازارها، گفت: معاملات در بازار هرات گسترده‌تر و بیشتر است به‌همین دلیل بازار هرات دقیق‌تر از این دو بازار است؛ چراکه هم به‌ما نزدیک‌تر و هم حجم معاملات در آن بالاتر است، همچنین بازار دبی و سلیمانیه بازارهایی ضعیف‌تر دارند و پول ایران در این دو بازار ارزش ندارد.

فروشندگان ارز تلفنی با چه کسانی صحبت می‌کنند؟

این دلال بازار ارز در پاسخ به‌این پرسش که فروشندگان ارز تلفنی با چه کسانی صحبت می‌کنند؟ گفت: معمولاً با تحلیل‌گران مکالمه دارند؛ این تحلیل‌گران اخبار اقتصادی کشور را دنبال می‌کنند و به‌فروشندگان می‌گویند چه زمان ارز خریداری کنند و چه زمانی بفروشند.

وی با بیان این موضوع که ما این تحلیل‌گران را نمی‌شناسیم؛ بیان کرد: ما به‌این تحلیل‌گران اعتماد داریم؛ چراکه در ۸۰ درصد موارد به‌درستی پیش‌بینی می‌کنند.

از این جمع جدا و به‌سراغ فرد دیگری می‌روم که مدام می‌گوید دلارِ دلار، خانم دلار بدم خدمتتون(؟)، نرخ دلار را از او می‌پرسم که می‌گوید: امروز ارز حدودا با نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود و در صرافی‌ها کمی بالاتر از این می‌فروشند.

وی با بیان اینکه بازار آزاد، قیمت ارز را از بانک مرکزی دریافت نمی‌کند؛ عنوان کرد: ما قیمت دلار را از بازار «هرات»، «دبی» و «سلیمانیه» می‌گیریم.

خریداران تحمل زیان داشته باشند

این فروشنده ارز در خصوص وضعیت بازار ارز، خاطرنشان کرد: حتی تحلیل‌گران هم نمی‌توانند به‌صورت صددرصد وضعیت را پیش‌بینی کنند؛ در این بازار هر فردی که ارز خریداری می‌کند باید تحمل زیان را داشته باشد.

وی در رابطه با تحلیل‌گران بازار ارز و اینکه چگونه آنان را می‌یابند؛ گفت: این افراد کانال‌های شخصی دارند که عده‌ای در این کانال‌ها عضو هستند و ماهیانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به‌حساب تحلیل‌گر واریز و از طریق کانال مربوطه، اطلاعات مربوط به‌بازار را دریافت می‌کنند.

این فروشنده ارز با اشاره به‌این موضوع که مشخص نیست تحلیل‌گران چه کسانی هستند، در پاسخ به‌اینکه چگونه به‌آنان اعتماد می‌کنید؛ ابراز کرد: به‌هر حال در هر کانال حدود ۱۰۰۰ نفر عضویت دارند؛ یک یا دو نفر نیستند که بگوییم ممکن است کلاهبرداری رخ دهد!

شرط عضویت در کانال‌ها، پرداخت پول است

وی با تاکید بر اینکه شرط عضویت در این کانال‌های خاص، پرداخت پول است؛ بیان کرد: هر کسی نمی‌تواند در این کانال‌ها عضو شود.

این دلال بازار ارز بیان کرد: البته کانال‌های دیگری هم هستند که در آن قیمت روز دلار در هرات، مشهد و تهران گفته شده است که تنها می‌توانید با سرچ کردن کلماتی چون «دلار»، «قیمت دلار»، «قیمت دلار در بازار هرات» و غیره در آن عضو شوید.

وی ابراز کرد: در حال حاضر قیمت دلار در مشهد ۱۰۰ تومان بالاتر است هرات است و قیمت دلار در تهران ۱۵۰ تومان بالاتر آن چیزی است که در مشهد نرخ‌گذاری می‌شود، البته گاهی اتفاق می‌افتد که قیمت ارز در مشهد کمتر از بازار هرات می‌شود که این بستگی به‌میزان عرضه و تقاضا دارد.

این فروشنده ارز با تاکید بر این نکته که پایه قیمت دلار در مشهد و تهران، بازار «هرات» است؛ در پاسخ به‌این پرسش که تلفنی با چه کسانی صحبت می‌کنید؟ اظهار کرد: برخی با تحلیل‌گران خود مکالمه می‌کنند و دسته‌ای دیگر دلار فردایی و پس فردایی را جویا می‌شوند و معامله می‌کنند.

وی با بیان این نکته که معمولا افرادی که امروز دلار فردایی و پس فردایی را معامله می‌کنند، در حال قمار هستند؛ در خصوص شیوه کار این افراد گفت: به‌طور مثال امروز قیمت دلار ۱۴۸۰۰ تومان معامله می‌شود و افرادی که درصددند دلار فردایی را خریداری کنند طی تماسی به‌فروشندگان ارز می‌گویند دلار فردایی را تا قبل از ظهر فردا با قیمت ۱۴۸۵۰ تومان خریداری و تصفیه می‌کنم، در ادامه معامله انجام، قیمت مشخص و بیعانه رد و بدل می‌شود.

پس از شنیدن سخنان او تشکر می‌کنم و همین که می‌خواهم به‌سراغ فرد دیگری بروم خطاب به‌من می‌گوید: اطلاعاتی که نیستی(؟)؛ بهت نمی‌خوره(!) نکنه بری با چند نفر دیگه بیای جمعمون کنی!! همین چند دقیقه پیش چند نفرو جمع کردن بردن!!

اطمینان خاطر می‌دهم که نه؛ قرار نیست جمعشان کنم!!

فقط گروه خاصی از تحلیل‌گران می‌توانند درست پیش‌بینی کنند

در ادامه یکی دیگر از ارز فروشان خیابان امام خمینی وجود تحلیل گران در بازار ارز را درست ندانست و خاطرنشان کرد: فقط گروه خاصی از تحلیل‌گران هستند که می‌توان بر روی پیش‌بینی آن‌ها اعتماد کرد که این گروه در مقابل ارائه تحلیل و پیش‌بینی، مبلغی را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این گروه از تحلیل‌گران کانالی در تلگرام دارند که هر فردی را هم عضو نمی‌کنند؛ فقط افرادی که معاملات بزرگ انجام می‌دهند در این کانال‌ها عضو هستند.

این ارز فروش در خصوص مکالماتی که هر لحظه توسط ارزفروشان انجام می‌شود؛ گفت: افرادی که مکالمه می‌کنند معمولا در حال جویا شدن قیمت دلار فردایی به‌منظور معامله هستند.

وی دلار فردایی را قمار دانست و اظهار کرد: خرید ارز و سرمایه‌گذاری کردن بر روی آن در بازار امروز جواب نمی‌دهد، مگر اینکه دلار خریداری و به‌مدت طولانی نگهداری شود.

این ارز فروش سرمایه گذاری بر روی دلار و سکه در شرایط فعلی را زیان دانست و گفت: در این بازار هیچ چیز مشخص نیست.

خلاء قانونی در مبارزه با سوداگران ارز

در ادامه به‌سراغ کارشناس مسؤول ستاد مبارزه با قاچاق ارز خراسان رضوی رفتیم تا برنامه‌های این ستاد را جهت مقابله با این دلالان جویا شویم.

سعید سبزه محمدیه گفت: طبق قانون، خرید و فروش ارز در خارج از شبکه تعیین شده صرافی‌های مجاز و شعب ارزی بانک‌ها ممنوع است و با متخلف برخورد می‌شود.

وی با اشاره به‌اینکه طبق دستوالعمل اوراق بانکی که بانک مرکزی منتشر کرده همراه داشتن ارز به‌میزان ۱۰ هزار یورو ایرادی ندارد؛ ادامه داد: این گفته به‌این معنا است که افراد بدون داشتن هیچ سند و مجوزی می‌توانند تا ۱۰ هزار یورو را هنگام ورود به‌کشور اظهار نکنند، همچنین بدون داشتن مدرک و سند خرید و همچنین فروش این میزان را می‌توانید در داخل کشور داشته باشید.

کارشناس مسؤول ستاد مبارزه با قاچاق ارز خراسان رضوی بیان کرد: این قانون سبب شده در خیابان امام خمینی تجمع شکل گیرد؛ چراکه افرادی که می‌خواهند خرید و فروش کنند دو دسته هستند افرادی که میزان ارزی که در دست دارند به‌رقم گفته شده نمی‌رسد و دسته دوم دلالانی که از قانون مطلع هستند، به‌همین دلیل ارز خود را در مکانی مخفی می‌کنند.

محمدیه تصریح کرد: به‌دلیل همین قانون است که پس از جمع آوری این افراد نمی‌توان با آنان برخورد کرد و قاضی هم نمی‌تواند به‌این افراد حکم دهد.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که این قانون سبب شده برخوردها بازدارندگی خود را از دست بدهد؛ افزود: همچنین زمانی که به‌قاضی می‌گوییم این افراد در حال خرید و فروش بودند، عنوان می‌کند «باید برای من اثبات شود که این خرید و فروش انجام می‌شود» که این غیر ممکن است.

کارشناس مسؤول ستاد مبارزه با قاچاق ارز خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین یا خرید و فروش برای قاضی محرز نمی‌شود و یا اینکه چون افراد کمتر از ۱۰ هزار یورو دارند، نمی‌توان با آنان برخورد کرد.

محمدیه در خصوص اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص عنوان کرد: در سال ۹۷، ۶ مرحله مبارزه با عرضه ارز به‌صورت آزاد داشتیم که طی این ۶ مرحله ۳۹ نفر دستگیر شدند که از این تعداد، برخی آزاد و برای برخی دیگر پرونده تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از دستگیری افراد بر اساس قانون تا ۱۰ هزار یورو ارز را به‌دلالان عودت می‌دهیم و برای مابقی بر اساس ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بسته به‌میزان ارزی که همراه دارند، حکم صادر می‌شود.

«دلار فردایی» در زمان نوسان شکل می‌گیرد

کارشناس مسؤول ستاد مبارزه با قاچاق ارز خراسان رضوی به‌وجود خلاء قانونی در این رابطه اشاره کرد و در ادامه به‌موضوع دلار فردایی پرداخت و گفت: دلار فردایی زمانی شکل می‌گیرد که بازار با نوسان مواجه شود و پس از به‌ثبات رسیدن بازار، این مسئله خود به‌خود کنار می‌رود.

محمدیه ادامه داد: به‌این صورت که خریداری که در تهران است با تماسی میزان دلاری را که مد نظر دارد درخواست می‌کند و چون فروشنده این میزان ارز ندارد، به‌وعده فردا این ارز را در اختیار خریدار می‌گذارد که البته قیمتی بالاتر از قیمت بازار دارد.

وی ضمن بیان اینکه این مسئله جزو جرایم اقتصادی محسوب می‌شود؛ افزود: شناسایی و اثبات معاملات فردایی و معاملات کاغذی و وعده‌ای، سخت است؛ شاید بتوانیم این افراد را شناسایی کنیم، اما اینکه بتوانیم این جرم را اثبات تا در نهایت منتج به‌یک برخورد قاطع شود، مشکل است.

کارشناس مسؤول ستاد مبارزه با قاچاق ارز خراسان رضوی تاکید کرد: بنابراین در این رابطه اقداماتی انجام می‌شود، اما پس از شناسایی و دستگیری مجرمین، اسناد کافی برای محکوم کردن آنان، نمی‌توان ارائه کرد.

چندی پیش حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفته بود: در حال حاضر دلالان بازار دلار را مدیریت می‌کنند به‌همین دلیل روزانه قیمت دلار توسط افرادی که هیچ تبادل ارزی ندارند افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرده بود: نظارتی بر بازار وجود ندارد و دلالان در فضای مجازی و با تلفن و پیامک قیمت‌ها را شبانه افزایش می‌دهند؛ چرا مسؤولان برخوردی نمی‌کنند و نسبت به‌فساد واکنشی نشان نمی‌دهند.

مسؤولان به‌جای اعتراف به‌وجود فساد، اقدامی انجام دهند

تمام این نکات می‌طلبد مسؤولان چه نمایندگان مجلس و چه مسؤولان بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حتی قوه قضائیه که همگی بر وجود فساد در بازار ارز معترفند و حتی از جزئیات انجام فساد در این بازار آگاهی دارند به‌میدان آمده و علاوه بر تذکر دادن و یا اعتراف به‌اینکه بازار ملتهب است، اقدامی عملی انجام دهند تا این‌گونه عده‌ای یک شبه همه چیز را تغییر ندهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.