کال یا مسیلی به نام ' چهل بازه' یکی از سرشاخه های رودخانه تاریخی و مهم 'کشف رود' در مشهد است که به طول ۱۵ کیلومتر طولانی ترین مسیل یا مسیر گذار سیل در این کلانشهر به شمار می رود و در محدوده شهری شمال غربی مشهد واقع شده است.

اختلاف بر سر مالکیت زمینهای طولانی ترین مسیل مشهد

به گزارش قدس آنلاین، طی دو دهه گذشته اما بر سر مالکیت اراضی حاشیه این مسیل چالشهای بسیاری به وجود آمده است یعنی از یک سو این زمینها ۱۵ سال پیش توسط فردی که اموالش مصادره شده به پنج هزار نفر فروخته شده است و از سوی دیگر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مدعی است که بستر و حریم رودخانه ها متعلق به دولت و وزارت نیرو است و تغییر کاربری این اراضی از مسیل به سایر موارد کاربری، استفاده کنندگان را با خطر سیلاب مواجه می سازد.

کسانی که خود را مالکان زمینهای چهل بازه می دانند اما طی دو دهه اخیر برای احقاق حق خود شکایات متعددی به محاکم قضایی کرده اند تا این که در هفته های اخیر دادگاهی در تهران تمام اسناد آب منطقه ای در این زمینه را باطل اعلام کرد و به نفع آنان رای داد.

 پنج هزار نفر مالک اراضی چهل بازه در مشهد

مدیرعامل شرکت چهل بازه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مالکان و خریداران زمینهای چهل بازه مشهد که حدود پنج هزار نفر هستند در قالب شرکتی به همین نام ساماندهی شده اند.

محمد رضا آخوند زاده افزود: بیشتر مالکان اراضی چهل بازه را خانواده های شهدا، ایثارگران و پرسنل جهاد کشاورزی یا همان سنگرسازان بی سنگر دوران دفاع مقدس تشکیل می دهند که از ۱۵ سال گذشته تاکنون با تلاش و پیگیریهای بسیار در پی احقاق حق و اخذ مطالبات خود هستند.

وی ادامه داد: اراضی چهل بازه متعلق به حاج 'حسین ملک' بود که توسط فردی از وابستگان ایشان به مالکان فروخته شد اما پس از این بیع شرعی و قانونی، اموال نامبرده از سوی بنیاد شهید بر طبق اصل ۴۹ قانون اساسی مشمول مصادره شد.

مدیرعامل شرکت چهل بازه گفت: پس از این اتفاق، مالکان اراضی چهل بازه با مراجعه به بنیاد شهید و ارائه مدارک و مستندات مبنی بر خرید قانونی و شرعی زمین، با این نهاد به توافق رسیدند که ۵۲.۵ درصد از این زمین به سهامداران شرکت چهل بازه و ۴۷.۵ درصد به دو نهاد بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرامین امام (ره) تعلق گیرد.

آخوندزاده افزود: طی سالهای گذشته و به دنبال شکایتهای واصله در چندین مرحله آب منطقه ای خراسان رضوی که مدعی مالکیت این اراضی است محکوم شده و بر طبق آخرین حکم که چند هفته پیش توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران صادر شد اسناد آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص حریم بستر کال چهل بازه باطل اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در این حکم نوشته شده است که در گذشته اسناد به اشتباه به نام آب منطقه ای خراسان رضوی صادر شده است و این اسناد باید ابطال شود.

مدیرعامل شرکت چهل بازه گفت: چندی پیش نیز نامه اجرای احکام خطاب به اداره کل ثبت اسناد استان خراسان رضوی مبنی بر اجرای احکام ابطال اسناد از سوی شعبه یک اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب صادر و ابلاغ شد.

آخوند زاده افزود: بر طبق قانون، بستر و حریم تعریف خودش را دارد یعنی بستر را ۶۰ متر و حریم را از هر طرف رودخانه ۲۰ متر تعریف کرده اند در حالی که هیچ یک از اراضی مورد ادعای مالکان چهل بازه در بستر و حریم رودخانه واقع نشده است.

وی با بیان این که همه مسائل مطرح شده در زمینه سیلاب و خطرات آن بهانه است ادامه داد: اگر خریداری زمین در بستر و حریم چهل بازه مشکل دارد چرا وقتی که ۱۷ هکتار از این زمینها به تعاونی مسکن آب منطقه ای واگذار شد صدای کسی در نیامد در حالی که به دنبال شکایتهای صورت گرفته، اسناد این زمینها باطل اعلام شد.

 تصرف کال چهل بازه مشهد حوادث ناگوار سیلاب را رقم می زند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی هم دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کال چهل بازه یکی از رودخانه های مهم واقع در شهر مشهد است و هیچ گاه نباید کاربری آن به سمت مسکونی و تجاری تغییر یابد چرا که در هنگام سیلابها مخاطرات زیادی را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

محمد علایی افزود: تصرف بستر 'چهل بازه' مشهد فاجعه ای به مراتب بدتر از حادثه فروردین ماه امسال در شیراز را رقم خواهد زد.

وی اضافه کرد: آب منطقه ای خراسان رضوی به دلیل اهمیت و ضرورت حفاظت و نگهداری از این کال در برابر افراد حقیقی و حقوقی و ایمن بودن کلانشهر مشهد از سیلاب، پس از انجام مطالعات کامل، حریم و بستر این رودخانه را تعیین کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در این چارچوب آب منطقه ای خراسان رضوی به استناد ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب برای بستر این کال سند مالکیت شش دانگ به نام حکومت جمهوری اسلامی صادر کرده است.

علایی افزود: بخشی از کال چهل بازه به مساحت ۲۷۳ هکتار از 'پل پرتویی در انتهای بلوار وکیل آباد مشهد تا انتهای بلوار دانشجو' در این شهر شرایط خاصی دارد یعنی فردی که اکنون در آمریکاست و به استناد احکام قطعی قضایی از وابستگان دربار پهلوی نیز هست مدعی شده که این اراضی متعلق به اوست و برای آنها اسنادی هم تهیه کرده که آب منطقه ای همه آنها را باطل کرده است.

وی اضافه کرد: طی این مدت بخشی از اراضی چهل بازه توسط فرد یاد شده با سند عادی به متقاضیان فروخته شده است و از سوی دیگر دادگاه انقلاب، اموال این فرد را مصادره کرده که برابر قانون این اراضی به نهادهای قانونی منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طی سالهای گذشته بنیاد شهید علیه آب منطقه ای شکایات متعددی در این خصوص مطرح کرده است و به تازگی در قالب حکمی که در تهران صادر شده تمام اسناد وزارت نیرو در خصوص بستر رودخانه چهل بازه را باطل اعلام شده است.

علایی افزود: در شرایطی که مقام معظم رهبری، سران سه قوه و مسئولان بر آزاد سازی و لایروبی بستر رودخانه ها و رفع تصرف از آنها برای پیشگیری از تبعات خسارت سیل در کشور تاکید دارند، ابطال اسناد مالکیت حکومت جمهوری اسلامی بر بستر این رودخانه جای سوال دارد.

وی با تاکید بر این که کاربری بستر رودخانه چهل بازه نباید به هیچ عنوان تغییر یابد ادامه داد: مطابق قانون در رودخانه هایی که بالا دست سد و یا بند وجود دارند بایستی عرض بستر رودخانه فارغ از سد و بند محاسبه شود چرا که ممکن است سد یا بند توسط حوادث انسان ساز تخریب شود.

خبرنگار ایرنا از مسئول دفتر سازمان املاک و اموال کوثر در شرق کشور که وابسته به بنیاد شهید است نیز در این خصوص درخواست گفت و گو کرد که وی حاضر به مصاحبه نشد و تنها اعلام کرد که این اطلاعات باید از تهران اخذ شود و شما باید با مسئولان تهرانی مصاحبه کنید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.