نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( ۲۳ اردیبهشت) خود به بررسی موضوعاتی همچون اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی، طرح یک فوریتی مجازات اسیدپاشی و بررسی تحقیق و تفحص از بانک شهر و سازمان محیط زیست پرداختند.

مجلس با تحقیق و تفحص از محیط زیست و بانک شهر موافقت کرد/ تصویب یک فوریت طرح مجازات اسیدپاشی

به گزارش قدس آنلاین، مهمترین محورهای نشست امروز  ( ۲۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی بدین ترتیب است:

۱. نمایندگان به اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی  رأی مثبت دادند.

نمایندگان مجلس مصوب کردند که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات، به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

بر اساس ماده واحده لایحه مذکور فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران در می‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند..

۲. همچنین در ادامه این نشست،  بررسی ضرورت تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر در نشست علنی صبح امروز دوشنبه (۲۳ اردیبهشت ۹۸) پارلمان که از سوی علیرضا محجوب قرائت شد، مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان نهایتا پس از استماع این گزارش، با تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر با ۱۰۶ رای موافق و ۶۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس  به این تحقیق و تفحص رأی مثبت دادند.

۳. در ادامه جلسه علنی امروز، طرح اصلاح جزء یک بند "پ" ماده ۶۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت و این طرح با ۱۵۲ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر تصویب شد.

 بر اساس ماده واحده این طرح مقرر شد، به شبکه‌های ایستگاه‌های شتاب نگاری کشور در طی برنامه ششم توسعه، ضمن نوسازی دستگاه‌های موجود، حداقل هزار ایستگاه جدید اضافه می‌شود، شبکه لرزه نگاری و پیش نشانگرهای زلزله نیز به حداقل چهارصد دستگاه افزایش می‌یابد.

۴. نمایندگان در نشست علنی امروز  مجلس ، با تقاضای یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن با ۱۶۱ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند

فاطمه حسینی به عنوان طارح این طرح، در رابطه با تقاضای یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، گفت: متاسفانه روز گذشته نیز شاهد چنین حادثه ای بودیم که موجب آسیب به افکار عمومی می‌شود.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: موضوع مذکور مربوط به مجازات جرم اسیدپاشی در قانون سال ۱۳۳۷ پیش بینی شده که منسوخ شده و با توجه به جنبه عمومی جرم و مجازات و همچنین قصاص که برای جنبه خصوصی تعیین می شود در اغلب موارد اسیدپاشی امکان اجرای قصاص وجود ندارد یا دشوار است از این رو باید در این خصوص بازنگری صورت بگیرد.

۵. در ادامه نشست،  بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست از سال ۹۲ تاکنون در نشست علنی امروز مجلس بررسی شد.

رئیس مجلس اصل تقاضا را به رأی نمایندگان گذاشت و وکلای ملت با ۱۲۰ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست در سال پایانی مجلس دهم موافقت کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.