با نزدیک شده به امتحانات پایان سال و بویژه کنکور سراسری، فعالیت قارچ گونه سالن های مطالعه غیرمجاز که مبالغ هنگفتی را ازدانش آموزان در یافت می کنند به اوج رسیده است که نظارت های ضعیف بر این سالن ها از سوی سازمان های مربوطه نیز در ایجاد این موضوع تاثیر گذار می باشد.

جولان سالن های مطالعه غیر مجاز در خراسان رضوی /پلمپ سالنهای غیر مجاز از ۳۰اردیبهشت

به گزارش قدس آنلاین،  آن گونه که سازمان سنجش اعلام کرده است کنکور سراسری در نیمه اول تیرماه سال جاری برگزار می شود. از این رو یکی از مواردی که به عنوان دغدغه ای برای خانواده هایی که دارای دانش آموز کنکوری هستند مطرح می شود، فراهم کردن شرایط مناسب برای مطالعه فرزندانشان در روزهای باقی مانده تا کنکور است تا برنامه مطالعه آنها دچار اشکال نشود. یکی از مواردی که طی سال های گذشته برای پاسخگویی به این نیاز خانواده ها شکل گرفته است تشکیل سالن های مطالعه است که به صورت خصوصی و توسط افراد و یا مراکز آموزشی مشغول در حوزه کنکور به صورت قارچ گونه در مناطق مختلف سطح شهر و اغلب بدون هیچ گونه مجوز خاصی فعالیت و اقدام به پذیرش دانش آموزان با هزینه های سرسام اور می کنند. نکته جالب تر آن است که این سالن های مطالعه اغلب توسط اساتید مطرح دانشگاهی در حوزه کنکور ایجاد می شوند و این افراد در کلاس های تدریس خود با تبلیغات کذایی ، دانش آموزان را ترغیب می کنند که در این سالن های مطالعه شرکت کنند. ازطرفی طبق برخی خبرهای غیر رسمی دانش آموزان  به طور شبانه روزی در این سالن های مطالعه حضور پیدا می کنند و داروها و موادی که در ظاهر باعث افزایش تمرکز و سطح هوشیاری افراد می شود نیز مصرف می کنند  که همه این موارد به نوعی  زمینه ساز آسیب های اجتماعی فراوانی برای جامعه می باشد.جالب تر آنکه اغلب این سالن های مطالعه بدون هیچ گونه نام و نشان وتابلو خاصی و صرفا بر اساس تبلیغات کاغذی و تبلیغات در مراکز آموزشی و کلاس های خصوصی و گاها در یک آپارتمان مسکونی  فعالیت می کنند که نظارت بر انها را بسیار سخت می کند اگرچه این موضوع نباید منجر به این مسئله شود که متولیان امر در نظارت بر این سالن ها اهمال کنند و زمینه سودجویی و ادامه فعالیت آنها را فراهم نمایند.

*از اقدام خود پشیمان هستم

یکی از والدین که فرزندش را دریکی از این سالن های مطالعه در خیابان جانباز مشهد  ثبت نام کرده و  از این اقدام خود ناراضی است، اظهار داشت: با اینکه در حدود ۵ میلیون تومان برای این سالن مطالعه پرداخت کردم تا فرزندم در فرصت باقی مانده تا کنکور به طور مناسب از زمان استفاده کند اما حضور در این سالن مطالعه مشکلاتی را برای فرزندم فراهم کرده است که کنکور را به فراموشی سپرده ایم.

جواد محمدی در ادامه به قدس آنلاین اظهار داشت:  متاسفانه کنکور ، باعث شده است تا خانواده ها و بویژه دانش آموزان برای کسب موفقیت در آن به هر اقدامی دست بزنند .

وی تصریح کرد: از طرفی انتظار ما از مسئولان مربوطه نیز این است که اطلاع رسانی بیشتری در مورد سالن های مطالعه و اعلام رسمی سالن های مطالعه مجاز به جامعه داشته باشند تا خانواده ها با اطلاعات جامع و منسجم و آگاه به مسائل  تصمیم گیری داشته باشند.

*پلمپ سالن های مطالعه غیر مجاز از ۳۰اردیبهشت ماه

اما مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی  استان خراسان رضوی که متولی صدور مجوز برای این سالن ها و نظارت بر آنها می باشد،  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: اواخر سال گذشته با ابلاغ دستورالعمل اجرایی نحوه تاسیس کتابخانه های عمومی مستقل دارای خدمات ویژه و سالن های مطالعه از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور، این موضوع به سازمان بازرسی و مجموعه قضایی استان اطلاع داده شد و در این باره جلسه ای با محوریت سازمان بازرسی استان نیز تشکیل و مسئولیت مجوز ، نظارت و پایش سالن های مطالعه به نهاد کتابخانه های عمومی استان واگذار شد .

 حجت الاسلام علی اکبر سبزیان در ادامه افزود: سازمان بازرسی نیز طی نامه ای به سازمان های دیگر از جمله اداره آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد که از قبل اقدام به صدور مجوزهای مشابه با عناوینی نظیر سالن های دانش افزایی  و یا موسسه های فرهنگی درزمینه خانه های مطالعه داشتند اعلام کرد که نهاد کتابخانه های عمومی متولی این موضوع است .

وی تصریح کرد: همچنین دستگاه قضایی نیز از ۱۰ روز گذشته با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان ، به ۶۰ سالن مطالعه در شهر مشهد که مورد شناسایی قرار گرفته بودند که البته پیش بینی می شود به همین تعداد نیز سالن های مطالعه زیر زمینی و فاقد مجوز وجود دارند، ۱۰ روز فرصت داده شد که به نهاد کتابخانه های عمومی استان مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده و صدور مجوز اقدام کنند که تاکنون تنها ۲۹ مورد دراین باره به این نهاد مراجعه داشتند و صدور مجوز آنها در صورت داشتن شرایط لازم در مرحله انجام می باشد.

حجت الاسلام  سبزیان بیان داشت: اما سایر موارد که جهت گرفتن مجوز و تشکیل پرونده مراجعه نداشتند، به عنوان مجموعه های غیر قانونی و فاقد مجوز شناخته شده و پلمپ آنها از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه توسط اداره اماکن صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هرگونه اقامت شبانه در سالن های مطالعه غیر قانونی است و در صورت رخ دادن هرگونه مشکلی هیچ سازمان و نهادی پاسخگو نمی باشد،افزود: از مردم نیز انتظار داریم  درباره سالن های مطالعه که فرزندان آنها در این مراکز جهت آمادگی برای امتحانات و کنکور حضور پیدا کرده و هزینه صرف می کنند ، حساسیت ویژه ای داشته باشند و مراکز غیر مجاز و حتی زیرزمینی در این باره را به نهاد کتابخانه های عمومی استان معرفی کنند تا با همکاری دستگاه قضایی نسبت به شناسایی و برخورد با انها اقدام لازم صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.