مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: شهرستانهای مشهد، چناران و بینالود (طرقبه شاندیز) دارای بیشترین میزان تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی در استان می باشند.

بیشترین تغییر کاربری غیرمجاز در مشهد، چناران و بینالود است

به گزارش قدس آنلاین، حمید قزاقی افزود: با توجه به اینکه ارزش زمین در حال افزایش است و نگاه اقتصادی به این اراضی صورت می گیرد، تخریب و تصرف زمینهای کشاورزی در حریم شهرهای یاد شده بیشتر رخ می دهد.

وی اظهار داشت: پارسال سه هزار و ۹۹۲ فقره قلع و قمع ساخت و سازها و تصرف های غیرمجاز در ۲۸۹ هکتار اراضی کشاورزی استان انجام شد که در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد کاهش داشت.

وی گفت: برای پیشگیری از بروز این مشکل دستگاه های خدمات رسان باید در دادن انشعاب آب، برق و خدماتی از این قبیل به تصرفات غیرمجاز تجدید نظر نمایند تا راه برای تغییر کاربری و استفاده از این اراضی سخت تر گردد.

قزاقی به هزار و ۳۸ طرح دعوی در زمینه تغییر کاربری و تصرف غیرمجاز اراضی کشاورزی در این استان اشاره کرد و افزود: عمده این پرونده ها در محدوده سه شهرستان یاد شده بوده است.

وی اظهار داشت: هرچند این اداره بضاعت و امکانات کافی برای برخورد با تخلفات در استان را ندارد اما با قدرت و استفاده از ۳۰ یگان گشتی به حفاظت از ۲.۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی خراسان رضوی پرداخته است.

وی گفت: در هر یک از شهرستانهای مشهد و طرقبه شاندیز با سه یگان گشتی و در چناران با ۲ واحد گشت از اراضی کشاورزی این مناطق حفاظت می شود.

قزاقی افزود: به نظر می رسد دستگاه هایی همچون بنیاد مسکن، محیط زیست، اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی و دیگر مجموعه های متولی در عرصه نظارت بر اراضی می توانند با هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت مشترک به نظارت بیشتر و گسترده تر در این مقوله بپردازند بطوریکه طی تعطیلات نوروزی امسال این هم افزایی با تجمیع یگانهای گشتی دستگاه های یاد شده صورت گرفت.

وی به فعالیت سامانه ۱۳۱ و دریافت گزارشات تخلف در اراضی کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: مامورین این سازمان با دریافت اطلاعات مبنی بر بروز تخلفات به محل اعزام شده و از تخریب، تصرف و تغییرغیرمجاز کاربری ها جلوگیری می کنند.

وی گفت: تشکیل یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استانها در آینده نزدیک و فعالیت ویژه آن در مقابله با تصرفات غیرقانونی می تواند تاثیر مهم در مقابله با تخلفات این حوزه داشته باشد.

 افزایش تخلفات در شهرستان مشهد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد هم گفت: طی سالهای ۹۶ و ۹۷ از ۱۵۰ هزار و ۸۴۵ متر مربع اراضی این شهرستان رفع تصرف شده است.

مسعود جوانبخت افزود: طی این مدت به هزار و ۳۰۹ پرونده تخلف رسیدگی شده که هزار و ۲۷۹ پرونده مربوط به مجتمع های چند واحدی و ۳۰ پرونده نیز مربوط به ساخت و سازهای تک واحدی و تک باغ ها بوده است.

وی تعداد پرونده های رسیدگی شده در سال ۹۶ را ۶۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: رسیدگی به تخلفات یاد شده در این شهرستان طی سال ۹۷ افزایش داشته و شمار پرونده های تخلفات نیز بیش از ۷۰۰ پرونده بوده است.

وی اظهار داشت: طی فروردین ماه سال جاری ۹۹ پرونده و در ۲۰ روز اردیبهشت ماه نیز ۷۲ پرونده تخلف در اراضی کشاورزی مشهد مورد رسیدگی قرار گرفت که نشانگر افزایش این تخلفات در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.