سارقان خشن که در پی اجرای نقشه حیله گرانه، یک الماس 13 میلیارد تومانی را در مشهد به همراه تعداد زیادی سنگ‌های قیمتی سرقت کرده بودند،مات توان اطلاعاتی و عملیاتی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی شدند و در چندین عملیات ضربتی در نقاط مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند.

الماس 13 میلیاردی در گلوی سارقان خشن گیر کرد


عقیل رحمانی/

سارقان خشن که در پی اجرای نقشه حیله گرانه، یک الماس 13 میلیارد تومانی را در مشهد به همراه تعداد زیادی سنگ‌های قیمتی سرقت کرده بودند،مات توان اطلاعاتی و عملیاتی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی شدند و در چندین عملیات ضربتی در نقاط مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند.

*سرقت در پوشش کارشناس

اواخر سال گذشته بود که مرجوعه‌ای قضایی از سوی شعبه 203 بازپرسی دادسرای ناحیه 2 مشهد روی میز سرهنگ کارآگاه حسین جوانبخت؛ رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

بازخوانی شکایت مطرح شده از سوی یک شهروند مشهدی گویای انجام سرقتی چند میلیارد تومانی بود. از همین بابت و به توجه به حساسیت ماجرا پرونده برای انجام اقدامات فنی و فوری در اختیار یکی از کارآگاهان زبده تیم یکم عملیات ویژه پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

از همین رو بود که سروان «رشید» به صورت ویژه‌ای بررسی تمامی زوایای پرونده را در دستور کار قرار داد.

همچنین در مرحله نخست مالباخته به پلیس آگاهی دعوت و از وی خواسته شد تا مو به مو ماجرای سرقت الماس 13 میلیارد تومانی را برای کارآگاهان توضیح دهد، بدون آنکه حتی کوچک‌ترین نکته‌ای از قلم بیفتد.

مالباخته هم در تشریح چگونگی وقوع سرقت به مأموران پلیس آگاهی استان گفت: شغل من خرید و فروش سنگ‌های قیمتی و باارزش زینتی است. از همین رو با افراد زیادی ارتباط و با آن‌ها معامله می‌کنم. مالباخته ادامه داد: چند روز پیش مثل روزهای دیگر کاری‌ام فردی با من تماس گرفت و خودش را خریدار سنگ قیمتی معرفی کرد. در ادامه هم قرار شد برای دیدن سنگ الماسی که 13 میلیارد تومان ارزش آن بود، از تهران کارشناسی به مشهد بفرستد تا پس از تأیید اصالت آن، معامله صورت پذیرد.

همین کار هم صورت گرفت و چند روز بعد فردی که مدعی بود از تهران به مشهد آمده و کارشناس است با من تماس گرفت، من هم نشانی منزلم را به او دادم و خواستم به آنجا بیاید تا اصالت الماس را بررسی کند.

*حمله چهار فرد مسلح

چند دقیقه بعد زنگ خانه به صدا درآمد و فرد مذکور پشت در حاضر شد، در را باز کردم و او وارد خانه شد. به سرعت سر اصل مطلب رفتیم و الماس را برای دیدن و تأیید اصالت مقابل او گذاشتم. چند دقیقه‌ای از حضور او در خانه نگذشته بود که به بهانه‌ای از اتاق بیرون رفت و در یک چشم به هم زدن همراه با چهار نفری که سر و صورت خود را بسته و مسلح به سلاح کلت بودند، وارد اتاق شد.

همان لحظه بود که فهمیدم کارشناسی سنگ و... همه نقشه سرقت بوده و او درِ خانه را برای همدستانش بازکرده، اما کمی دیر شده بود و آن‌ها در ادامه تا جایی که می‌توانستند من را کتک زدند. آن‌ها با خود طناب و چسب پهن هم آورده بودند تا دست و پای من را ببندند که موفق به این کار نشدند ولی الماس 13 میلیارد تومانی را به همراه ده‌ها قطعه سنگ قیمتی دیگر که بیش از 2 میلیارد تومان ارزش آن‌ها بود برداشتند و به سرعت از محل متواری شدند.

*اقدام ویژه عملیات ویژه

پس از مکتوب کردن تمامی اظهارات شاکی پرونده، نوبت به انجام اقدامات تکمیلی و بررسی تمامی سرنخ‌های احتمالی از پیش پا افتاده‌ها گرفته تا رمز گشایی سرنخ‌های پیچیده و دشوار رسید. در همین زمینه چند روزی به صورت شبانه‌روزی کارآگاهان تیم یکم عملیات ویژه پلیس آگاهی استان، تمامی زوایای ماجرا را به دقت و هر کدام را چندین بار مورد بررسی قرار دادند تا اینکه سرانجام در امتداد یکی از ادله‌های به دست آمده هویت یکی از اعضای باند که ساکن مشهد بود لو رفت و مشخصات و تصاویر وی در کمترین زمان ممکن روی میز تیم عملیاتی قرار گرفت.

پس از این اقدام در مرحله بعدی کارآگاهان توانستند دیگر اعضای باند و همدستان فرد شناسایی شده را هم ردزنی کرده و پی ببرند که آن‌ها پس از سرقت کردن حدود 15 میلیارد تومان سنگ قیمتی از مشهد به شمال کشور رفته و در آنجا از یکدیگر جدا شده و تعدادی از آن‌ها به تهران و چند نفر  هم به زاهدان گریخته‌اند.

*خیز فروش الماس در آن سوی مرزها

این اطلاعات درحالی از سوی مأموران تیم یکم روی میز رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان قرار می‌گرفت که گمانه زنی‌های قوی گویای این ماجرا بود که سارقان خشن قصد دارند تا چند روز دیگر الماس 13 میلیارد تومانی را از کشور خارج و آن سوی مرزها آب کنند.

بر همین اساس بود که ماجرا به اطلاع بازپرس شعبه 203 دادسرای ناحیه دو مشهد رسید و در پی آن نیابت قضایی برای دستگیری متهمان صادر شد.

با توجه به اینکه اعضای باند در تور اطلاعاتی مأموران قرار داشتند، عملیات همزمانی برای دستگیری آن‌ها در دستور کارمأموران قرار گرفت و اعضای باند در مشهد و زاهدان در یک اقدام ضربتی و برق آسا دستگیر شدند.

*کشف الماس 13 میلیاردی و اعتراف سارقان

در ادامه محل اختفای متهمان بدون فوت وقت مورد تفتیش قرار گرفت و الماس 13 میلیاردی در زاهدان و مابقی سنگ‌ها هم در مشهد کشف شد.

گزارش قدس حاکی است، پس از انتقال متهمان به مقر پلیس برای تکمیل مراحل انتظامی، اعضای باند در بازجویی‌های صورت گرفته به جرم خود اعتراف و عنوان کردند که قصد داشتند تا در فرصتی مناسب الماس را که به راحتی در بازار ایران قابل فروش نبود به خارج از کشور منتقل و آنجا بفروشند.

کمی بعد متهمان به دادسرا منتقل و در حالی به زندان منتقل شدند که تحقیقات درباره دیگر جرایم احتمالی آن‌ها همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.