البرز- در روزهایی که هجمه دشمنان برای اعمال تحریم های ظالمانه برعلیه دولت و ملت ایران به شکل فزاینده ای افزایش یافته و حتی به حوزه انسانی چون غذا ودارو رسیده است اتکا به توان داخل و کاهش وابستگی به بیرون از مرزها می تواند یک خبر مسرت بخش باشد.

مخابره سلامت از قطب دارویی کشور

به گزارش قدس آنلاین، سه شنبه گذشته استان البرز میزبان وزیر بهداشت و معاون علمی وفناوری رییس جمهور بود تا خط تولید ۴ داروی ضد سرطان و دیابت را به بهره برداری برساند.

داروهایی که تا چندی پیش باید با هزینه ای گزاف و بار ارزی بالا برای بیماران داخلی تامین می شد و حال با تلاش شرکت های داخلی دسترسی به آنها آسان تر و با قیمتی به مراتب کمتر میسر شده است.

استان البرز در یک دهه اخیر وبا تلاش سرمایه گذاران و جوانان مستعد خود توانسته در حوزه تولید دارو به استان پیشتاز کشور مبدل شود و امروز ودر فضای کنونی کشور که اتکا به تولید داخل و حفظ وصیانت از منابع ارزی یک اصل مهم است به یاری اقتصاد و سلامت کشور آمده است.

وزیر بهداشت نیز در حاشیه رونمایی از داروهای جدید با اذعان به اینکه امروز البرز به عنوان نقطه حساس در صنعت داروی کشور به شمار رفته و در زمینه دارو و لوازم آرایشی بهداشتی فعالیت خوبی را دارد، گفت: اگر کیفیت در مواد اولیه و ‌تولید باشد بار سنگین از دوش اقتصاد ملی برداشته خواهد شد.

نمکی افزود: سرمایه انسانی می تواند در تولید ملی نقش آفرینی کند و کسانی که در تقویت این بنیه تولیدی زحمت می کشند سرمایه انسانی را به خلق ثروت ملی تبدیل می کنند و یکی از بزرگترین شاهکارها در کشور را شکل می دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست دولت حمایت از تولید داخلی است، گفت: ‌به هیچ وجه اجازه واردات داروهایی که در کشور تولید می شوند و یا مواد اولیه داخلی را نخواهیم داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این سفر با بیان اینکه ظرفیت های استان البرز در حوزه دارو را باید جدی گرفت، گفت: یکی از فعالیت های مهم ما در این برهه از زمان و بحران تحریم ها تولید دارو  بخصوص داروهای وارداتی کشور است.

 وی افزود: پتانسیل‌های علمی زیادی به‌ویژه در حوزه تولید دارو در کشور ایجاد شده است چراکه با توجه به این توانمندی‌ها اکوسیستم داروسازی شیمیایی و بیوتکنولوژی ایجاد شده است.

ستاری با اشاره به اینکه البرز یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه تولید دارو است، ‌گفت: این استان یکی از قطب‌های اصلی کشور در عرصه داروسازی محسوب می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرکت‌های دارویی البرز توانسته‌اند در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها علیه کشور زودتر از موعد پروژه‌های دارویی خود را اجرا کنند، افزود: تولید اقلام دارویی و داروهای شیمیایی و نوترکیب در دستور کار معاونت علمی قرار دارد.

ستاری گفت‌: بحث تحریم برای صنعت دارو در داخل کشور فرصتی جدی است تا فعالان این حوزه در ایران بتوانند خود را تجهیز کنند، چراکه برای شرکت های دارویی، صادرات حائز اهمیت است.

استاندار البرز نیز در این مراسم گفت: در شرایطی که تحریم‌های همه جانبه علیه ملت ایران صورت گرفته اما فرزندان این مرز و بوم در البرزبا کمترین امکانات و البته پشتیبانی کامل دولت در زمینه تولید و فناوری پیش می‌روند.

شهبازی با تأکید بر اینکه البرز قطب علم و فناوری است و می‌تواند هاب دارویی کشور باشد، گفت: با کمک دولت اقدامات خوبی در این حوزه دنبال می‌شود، کمک به صادرات و کاهش واردات در دستور کار است.

این مسئول میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی در البرز طی سال گذشته را ۲۰۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بیش از ۷۰ میلیون دلار آن در حوزه دارو بوده است.

بنا برآمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و با تلاش هایی که در حوزه تولید داروهای خاص انجام شده روز به روز وابستگی کشور به خارج از کشور کاهش یافته است.

البرز به عنوان استانی جوان با درصد بالای نیروهای تحصیل کرده حرکت خوبی را به سمت بهره گیری از شرکت های دانش بنیان برداشته و به برکت همین تلاش ها توانسته سیگنال های خوبی را به بیماران نیازمند به داروهای خاص در نقاط مختلف کشور ارسال کند.

تحریم دشمنان و ایجاد محدودیت برای واردات داروها وکالاهای مورد نیاز به کشور وجهی آزاردهنده برای مردم سرزمین کشورمان است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت اما در چنین شرایطی هستند جوانانی که برای استقلال و خود اتکایی کشور به داخل تلاش می کنند و با تولید محصولات مختلف به خصوص داروهای خاص امید و آرامش را به بیماران تزریق می کنند وزمینه ساز جلوگیری از خروج ارز در شرایط ویژه فعلی می شوند.

البرز جوان ترین استان کشور در پیشانی تقویت تولید داخل به خصوص در حوزه دارویی و سلامت وکاهش وابستگی به بیرون مرزها قرار دارد و همه البرزی ها باید به این جایگاه و نقش موثر خود ببالند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.