بیش از یک دهه است که صحبت‌های بسیاری درباره ضرورت ایجاد مسیرهای دسترسی جدید بین طرقبه و شاندیز به مشهد گفته می‌شود.

مرگ طبیعت  در جاده گرد شگری

بی‌تردید حتی اگر فردی بدون سابقه ذهنی بعد از ظهر یک روز تعطیل بخواهد از انتهای بلوار وکیل‌آباد به سمت طرقبه برود به نخستین چیزی که فکر می‌کند این است که چرا متولیان فکری به حال جاده نمی‌کنند تا از معطلی چند ساعته هزاران خودرو در این محور جلوگیری شود؟

با این وصف نمی‌توان فردی را پیدا کرد که موافق وضعیت ترافیکی اسفبار این مسیر باشد و همگان بر این نکته تأکید دارند که ایجاد راه‌های دسترسی جدید بین مشهد و طرقبه ضروری است اما مسئله اصلی این الزام چگونگی انجام این امر ضروری است.

   وعده‌های قدیمی

هرچند سابقه این بحث به سال‌ها قبل برمی‌گردد اما از زمان جدا شدن طرقبه و شاندیز از مشهد و ایجاد شهرستان جدید بینالود با مرکزیت طرقبه و شاندیز، ایجاد جاده جدید برای کاستن از ترافیک این محور بیش از هر زمان دیگری

 مطرح شد.

با نگاهی به سابقه اخبار منتشر شده در این باره می‌بینیم، فرماندار سابق این شهرستان هم از ایجاد مسیر دسترسی جدید از ارتفاعات جنوبی مشهد به طرقبه سخن می‌گفت و پس از روی کار آمدن حسینی به عنوان فرماندار جدید، او هم از همان ابتدای کار انجام این کار را ضروری می‌دانست.

چند سال پیش خبری منتشر شد که برخی از مدیران این شهرستان خبر از ایجاد جاده جدید به نام گردشگری ظرف دو سال دادند و اگر وعده آن‌ها محقق می‌شد باید اکنون این جاده به بهره‌برداری رسیده بود ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

   تهدید و فرصت

اما نکته مهم این بحث مسیر در نظر گرفته شده برای جاده گردشگری است چرا که بر اساس طرح اولیه قرار است این مسیر جدید بلوار کوهسار طرقبه را از مسیر حصار گلستان به ارتفاعات جنوبی مشهد و از آنجا به بلوار نماز متصل کند مسیری که هر چند از سال‌های بسیار دور وجود دارد اما به دلیل خاکی بودن مورد استفاده رانندگان نیست و اگر آسفالت شود رونق بسیاری خواهد گرفت. البته منتقدان بر این باورند که ساخت جاده جدید تهدید محیط زیست منطقه است. محسن موسوی‌زاده، نماینده شبکه سمن‌های محیط زیست خراسان رضوی می‌گوید: هرگونه دخل و تصرف در ارتفاعات علاوه بر نابودی اکوسیستم، تفرجگاه‌های طبیعی را نیز از بین می‌برد، ساخت جاده در این ارتفاعات اشتباه است. وی می‌افزاید: نباید حتی یک وجب از این ارتفاعات به جز کمربند سبز کاربری دیگری داشته باشد و با ساخت جاده مردم را دعوت می‌کنیم که با خودرو برای تخریب بیشتر محیط زیست به این مناطق بیایند.

اما در مقابل عده‌ای هم براین باورند که آلایندگی ناشی از ترافیک سرسام‌آور مسیر فعلی در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل به مراتب آسیب بیشتری برای شهروندان دارد و هزینه‌های فردی و اجتماعی بسیاری دارد و باید به طرق مختلف از آن کاست.

طرحی در دست بررسی

با تمام این تفاسیر فرماندار بینالود چند روز پیش با اشاره به اینکه ایجاد راه‌های دسترسی جدید از اولویت‌های اصلی شهرستان است، گفت: براساس تصمیمات کارشناسان حوزه ترافیک بهترین مسیر دسترسی از طرقبه به شاندیز، محور حصار گلستان به ارتفاعات جنوبی مشهد است.

حسینی افزود: از گذشته‌های دور یک جاده خاکی در این مسیر وجود دارد و قرار است با اندکی تغییرات، بهسازی و روکش برای تردد شهروندان مهیا شود.

وی نیز دغدغه مدافعان محیط زیست را بجا دانسته و ادامه داد: ما نیز مخالف تخریب محیط زیست هستیم و برای آنکه میزان خسارت‌های احتمالی این پروژه به حداقل برسد با یک مشاور قراردادی بسته شده تا مطالعات دقیقی بر روی این طرح داشته باشد و پس از پایان این مطالعات تصمیم متناسب گرفته خواهد شد.

اما و اگرهای همیشگی

با تمام آنچه گفته شد باز این نکته را باید متذکر شد که بی‌تردید محور ارتباطی موجود بین مشهد و طرقبه و به طور خاص در محدوده پل پرتویی در انتهای بلوار وکیل‌آباد پاسخگوی ترافیک این محور نیست و در چند سال آینده حتی در روزهای معمولی هم باید ساعتی را در ترافیک این محل هدر داد تا به طرقبه رفت؛ بنابراین براساس منطق مدیریتی بهتر بود تا سال‌ها پیش با هزینه کمتری جاده جدید یا تغییرات فیزیکی محور از قبیل تعریض یا هر شیوه دیگری انجام می‌شد ولی به هر دلیلی انجام نشده و اگر باز تعلل کنیم فقط هزینه‌ها را در بخش‌های مختلف بالا خواهیم برد.

بنابراین فقط نکته کلیدی این است که باید مراقب باشیم به بهانه انجام یک امر ضروری آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد نکنیم و با رعایت تمام ضوابط محیط زیستی تصمیم جدیدی بگیریم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.