همدان- رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان گفت: دیپلماسی شهری یا همان خواهرخواندگی مدیریت شهری همدان در جایگاه واقعی خود، یکی از ابزارهای اساسی برای رشد فرهنگی و اقتصادی منطقه محسوب می‌شود.

دیپلماسی شهری؛ ابزاری برای رشد فرهنگی و اقتصادی همدان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رضوان سلماسی با اشاره به امکان خواهرخواندگی شهر همدان با سایر شهرها و کشورها، اظهار کرد: در دهکده جهانی، هرگونه اتفاقی که در یک نقطه می‌افتد، قابل تسری و تعمیم به دیگر نقاط دهکده است؛ زیرا فرآیند تبادل اطلاعات، علوم و اندیشه با سرعت قابل ملاحظه‌ای در جریان است.

 وی گفت ، داشتن ارتباطات بیشتر و نزدیک‌تر مردم شهرها و کشورها، منجر به بهبود  شرایط حاکم بر هر منطقه خواهد شد؛ از سوی دیگر خواهرخواندگی وقتی قابل بهره­ برداری است که منجر به تبادل تجربیات شده و از حالت صوری و تشریفاتی خارج شود.

سلماسی با بیان اینکه برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های شهر و معرفی آنان باید صورت پذیرد، افزود: همدان می‌تواند در امر خواهرخواندگی، گام‌های موثرتری را بردارد و به دنبال اثرات‌گذاری فرهنگی و اجتماعی نیز باشد.

ضرورت حفظ فضاهای طبیعی و تاریخی همدان

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اسناد و هویت تاریخی شهر با قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال در معرض تهدید است، گفت: زمانی که در مقام سخن به مبحث «شهر گردشگر» و گردش چرخ اقتصاد با موضوع گردشگری معتقدیم و قصد داریم جاذب توریست باشیم، نباید فضاهای طبیعی و تاریخی شهرمان را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه گردشگری منبع اصلی اشتغال، رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: باید همت و عزم جدی برای حفظ آثار و جاذبه­ های گردشگری شهر وجود داشته باشد؛ در حالی که تنها با شعار نمی‌توان توریست جذب کرد.

سلماسی با اشار به به مغفول ماندن توجه  مسئولان نسبت به مبحث گردشگری زمستانی، از بین بردن ساختار  غار علی‌صدر و دور شدن از مسیر ثبت جهانی این جاذبه طبیعی و از سوی دیگر در اولویت نبودن حفظ آثار و اماکن تاریخی شهر از جمله گنج‌نامه و از دست دادن تمام خانهها و بافت‌های تاریخی واجد ارزش شهر، بیان کرد: جلوگیری از ساخت و ساز در حریم عمارت تاریخی نورمهال مسکوت ماند و ساخت و ساز در حریم آن دور از ذهن نخواهد بود و آب از آب تکان نخواهد خورد؛ از سوی دیگر با کم‌توجهی­های صورت پذیرفته خانه نراقی­ها از ثبت ملی خارج شد و در خبرها آمده که بانک کارگشایی علی‌رغم ثبت در فهرست آثار ملی، در حال تخریب است.

وی افزود: با جداره‌سازی‌های مناسبتر در سطح شهر  حفظ داشته‌های تاریخی و طبیعی شهر به طور قطع شاهد به نمایش گذاشتن فرهنگ تاریخ و تمدن همدان در راستای جذب گردشگر خواهیم بود، زیرا همدان در بحث گردشگری ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که نسبت به سایر شهرها، کم و کاستی ندارد.

آثار تاریخی به جاذب گردشگر تبدیل نشود، اثری ندارد

سلماسی معتقد است: اگر بیش از ۱۸۰۰ آثار تاریخی شهر همدان همراه با فراهم ساختن شرایط ویژه، به اثر جاذب گردشگر تبدیل نشوند، اثری به منظور جذب گردشگر ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان تأکید کرد: ماندگاری و اقامت گردشگران منوط به برنامه‌ریزی و آماده کردن بستر مناسب و ایجاد بسته‌های حمایتی و تشویقی حوزه گردشگری است.

 سلماسی گفت: همدان دارای ظرفیت‌های گردشگری مناسبی برای جذب گردشگر است؛ اما برنامه‌ریزی برای ماندگاری بیشتر گردشگر در شهر همراه با فراهم ساختن زیرساخت‌های اساسی، اهمیت بیشتری دارد.

وی گفت: : بررسی ظرفیت‌های شهر همدان و تبدیل کردن آنها به آثار جاذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سلماسی در پایان گفت: در صورت فراهم نشدن فضاهای مناسب شهری و گردشگری و مهیا نشدن زیرساخت‌ها در شهر، حتی اگر گردشگر یک بار هم به شهر همدان سفر کند، به طور قطع مجدد با انگیزه کمتری این شهر را جزو اولویت‌های مقصد سفر نخواهند دید.

انتهای پیام//.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.