معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:از هر ۴ مشهدی یک نفر فشارخون بالا دارد

از هر ۴ مشهدی یک نفر فشارخون بالا دارد/ آغاز طرح بسیج همگانی سلامت از ۲۸ اردیبهشت در خراسان رضوی

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده در سال ۹۵، میزان شیوع فشارخون در بین افراد بالای ۳۰ سال در خراسان رضوی ۲۵ درصد مردم این بیماری را دارند، گفت: از هر ۴ شهروند مشهدی یک نفر فشارخون بالا دارد.

مهدی قلیان با اشاره به اینکه در حال حاضر از میان جمعیت حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ نفر مشهد ۱۸۰ هزار نفر که بیماری فشارخون داشته و در مراکز سلامت این شهر پرونده دارند، اضافه کرد: میزان شیوع این بیماری در مشهد نسبت به شهرهای دیگر تفاوت معناداری ندارد و در شهرهای دیگر کشور نیز این میزان حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح غربالگری برای شناسایی بیماری فشارخون در میان افراد بالای ۳۰ سال از مرداد ماه سال ۷۵ تاکنون انجام نشده، اما ما قصد داریم همزمان با سراسر کشور طرح بسیج همگانی را که شناسایی بیماران فشارخون است در مراکز جامع سلامت، پایگاه های مستقر ۴۰ تیم سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۹۶ پایگاه شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه اجرا کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه این فاز نخست این طرح اطلاع رسانی بوده و از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد برگزار می شود، متذکر شد: فاز دوم این طرح از ۱۷ خرداد تا ۱۷ تیر ماه سال جاری اجرا می شود.
قلیان شایع ترین علامت این بیماری را بی علامت بودن آن دانست و بیان کرد:  پیش بینی می شود با اجرای این طرح یک هزار و ۲۵۰ نفر به مراکز سلامت و پایگاه های د نظر گرفته شده برای این طرح مراجعه کنند تا حدود ۷۰ درصد بیماران فشارخون بیش از ۳۰ سال در مشهد و شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شوند.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.