زاهدان- بعد از صف‌های طولانی و کلافه کننده بنزین و گازوییل در بهار و تابستان که مردم سیستان و بلوچستان با آن درگیر بودند زمستان هم به آن اضافه شد و به‌صراحت می‌توان گفت مردم این استان سراسر سال گذشته را با صف‌های طویل و کمبود سوخت روبرو بودند.

بندر چابهار از کمبود جایگاه سوخت می‌سوزد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با نزدیک شدن به سال ۹۸ بسیاری از مسئولان و مردم بیم این را داشتند که این موضوع در بهار سال جدید و ۹۸ به صنعت گردشگری این استان لطمه‌ای وارد نکرده و مانعی برای پذیرایی مسافران نوروزی محسوب نشود.

از همین رو بسیاری از رسانه‌ها این دغدغه را با مسئولان شرکت نفت و هم‌چنین مدیرکل میراث فرهنگی در میان گذاشتند اما پاسخ تمامی این مسئولان در ماه پایانی سال گذشته حکایت از اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای جلوگیری از هر نوع مشکل بود اما واقعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

درحالی‌که مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار بهمن‌ماه سال گذشته در همین راستا اظهار کرد: هیچ مشکلی در تأمین و توزیع سوخت جنوب سیستان و بلوچستان نداریم اما صف‌های طولانی در تعطیلات بهاری در بندر چابهار موجب آزردگی خاطر برخی از گردشگران شد.

مصطفی نخعی پیش‌ازاین عنوان کرده بود: صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت در برخی نقاط مرزی به‌ویژه چابهار با کشف و ابطال بیش از ۱۶۰ هزار کارت سوخت مهاجر در سال جاری شکسته و تا حدودی مشکلات رفع شده است.

البته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار پیش‌ازاین به این نکته اعتراف کرده بود که جایگاه‌های سوخت جنوب سیستان و بلوچستان بر اساس استاندارد تعریف‌شده توسط وزارت نفت همخوانی ندارد اما اطمینان خاطر داده بود که علیرغم کمبود جایگاه عرضه سوخت به‌خوبی انجام می‌شود و مشکل چندانی وجود ندارد.

یک مویز و چهل قلندر

بااینکه شهر بندری چابهار از جمعیتی افزون بر ۱۲۰ هزار نفر برخوردار است و به مناسبت‌های مختلف ازجمله تعطیلات این جمعیت و به‌ویژه خودروها افزایش چشمگیری به همراه دارد اما تنها دو جایگاه سوخت برای سوخت‌گیری خودروها فعال است که این موضوع خود مانع اصلی در ازدحام خودروهاست.

ازآنجایی‌که در تمامی شهرهای ایران جایگاه‌های سوخت مانعی در اعطای سوخت نداشته و کارت سوخت در اختیار جایگاه داران قرار دارد اما در این استان این‌گونه نبوده و هر خودرو باکارت سوخت متعلق به خودش قادر به سوخت‌گیری است و لذا

حضور بسیاری از مسافران نوروزی که از این موضوع غافل بودند و بدون کارت سوخت به این استان سفرکرده بودند نوروز امسال مشکلات بسیاری را به همراه داشت.

قاچاق سوخت

تفاوت فاحش قیمت سوخت در این داخل کشور با آن‌طرف مرز یکی از دلایل افزایش رغبت برای قاچاق سوخت است و لذا این موضوع موجب شده تا سخت‌گیری‌های زیادی برای تعیین سهمیه‌بندی خودروهای استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گیرد.

این سخت‌گیری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان معتقد است: مسئولان شرکت نفت به دلیل قاچاق سوخت انجام‌شده برای سیستان و بلوچستان محدودیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند درحالی‌که سوخت قاچاق شده از عمق کشور وارد و ربطی به سهمیه این استان ندارد

علیرضا نورا اظهار می‌کند: این استان به دلیل بعد طولانی مسافت شهرها با یکدیگر نیازمند راه‌اندازی مجتمع‌های بین‌راهی با برخورداری از جایگاه سوخت است که موضوع قاچاق سوخت خود به مانعی برای اعطای مجوز جایگاه سوخت تبدیل‌شده و لذا در این رابطه با سخت‌گیری‌هایی روبرو هستیم.

وی بر راه‌اندازی جایگاه سوخت سیار و تک ناظر در مسیرهای طولانی سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمات بهتر به هم‌وطنان تأکید کرده و می‌افزاید: البته شرکت پخش فراورده‌های نفتی به اختصاص جایگاه سوخت در هشت مجتمع از ۱۶ مجتمع آماده بهره‌برداری استان موافقت کرده است.

چابهار کمبود جایگاه دارد

سرپرست فرمانداری چابهار بابیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی شاهد حضور ۷۰۰ هزار نفر گردشگر به این بندر بودیم ابراز می‌کند:  بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در طول ایام نوروز ۳۲ کارت سوخت آزاد برای رفاه حال مسافران به جایگاه‌های سوخت سطح شهرستان تحویل‌شده که در برخی موارد تخلفاتی نیز گزارش شد.

رحمدل بامری بیان کرد: باوجود افزایش ۷۰۰ هزارنفری جمعیت گردشگران اما کمبود جایگاه سوخت به ایجاد صف‌های طولانی دامن زد.

وی یادآور شد: پیگیری برای ایجاد ۱۰ جایگاه سوخت جدید در مناطق مختلف این شهرستان نظیر نوار ساحلی و محدوده شهر در دستور کار قرار دارد که امیدواریم به‌زودی مورد موافقت قرار گیرد تا رضایت‌مندی مردم را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.