زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌های مورد علاقه ماه رمضان است که به دلیل نوع پخت و ترکیبات آن مانند شکر و روغن فراوان، حاوی مقدار زیادی کالری است.

زولبیا و بامیه و خطر ابتلابه بیماری های قلبی، عروقی و سرطان

به گزارش قدس آنلاین  ، در اکثر مواقع روغنی که در تهیه زولبیا و بامیه بکار برده می‌شود دارای اسیدهای چرب ترانس و مضر برای سلامتی است که مصرف آن احتمال بروز بیماری‌های قلبی _عروقی و سرطان در افراد را افزایش می‌دهد.

هر چند با بکار بردن روغن‌های مایع از این خطر کاسته می‌شود، همچنان به علت داشتن قند و روغن فراوان در این شیرینی، استفاده زیاد آن زمینه ساز چاقی و اضافه وزن می‌باشد.
از طرفی این ماده موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذایی می‌شود،و نمی‌تواند دیگر مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کند، زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت و این امر موجب کمبودهای تغذیه‌ای به ویژه ریزمغذی‌ها نیز می‌شود.

مصرف زولبیا و بامیه به معنای مصرف قند با حجم زیاد است افطار کردن با حجم بالای قند در بیماران مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) موجب تشدید علائم آن‌ها شده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد و همچنین چربی موجود در این شیرینی نیز زیاد است و همین موضوع سبب کندی تخلیه معده می‌شود که برای سلامت مضر است.

قابل ذکر است هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر و سوخته‌تر باشد نشان دهنده این است که در روغن زیاد جوشیده و حرارت بیشتری دیده و در نتیجه حاوی مواد سمی بیشتری است.

توصیه می‌شود روزه‌داران از مصرف زولبیا و بامیه اجتناب کنند و قند مورد نیاز بدنشان را با خوردن خرما و کشمش و یا آبمیوه تازه جبران کنند تا ولع خوردن زولبیا و بامیه در آن‌ها کاهش پیدا کند.
منبع : باشگاه خبرنگاران 
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.