امام جمعه مشهد در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان به تشریح میثاق خداوند متعال با انبیاء الهی پرداخت و گفت: «خداپرستی» گرایش مشترک تمامی انسان‌ها است.

«خداپرستی» گرایش مشترک تمامی انسان‌ها است
به گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در مهدیه مشهد اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی در مورد واژه «اولوالارحام» توضیحاتی داشته‌اند؛ ولایت امیرالمومنین(ع) تداوم ولایت پیامبر(ص) است؛ خداوند متعال در قرآن می‌فرماید از پیامبران میثاق گرفته‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: هر چه افراد و عناصر و موجودات به خدا نزدیک‌تر باشند تکلیفشان نیز سنگین‌تر است؛ افراد در برابر منکرات شرعیه غضبناک می‌شوند و اوقاتشان تلخ می‌شود و این برای ما و شمای بنده فضیلت است اما این خشمگین شدن برای انبیاء طبق فرموده قرآن تبدیل به گناه می‌شود.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: حضرت یونس در مقابل قوم خودش غضب کرد و قهر کرد؛ این کار را اگر ما صورت دهیم غیرت دینی است و یک فضیلت محسوب می‌شود اما خدا در قرآن می‌فرماید که «فکر کرد ما به او سخت نمی‌گیریم؛ زیرا باید در موقع غضب در کنار مردم می‌ایستاد».

وی تصریح کرد: کشیش‌ها چهار قرن در اروپا می‌گفتند شما باید از ما تبعیت کنید و ما هیچ وظیفه‌ای نداریم و تکلیف صرفا مربوط به شماست؛ چهار قرن بر مردم اروپا این کشیشان که امروز ادعای تمدن دارند حکومت دارند و برخی نادان تصور می‌کنند حکومت دینی ما نیز به همین معناست؛ جریان دین ما کاملا ضد این مسئله است و قرآن می‌فرماید ما از پیامبران عهد گرفته‌ایم که حق تخلف ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: گرایش به خدا در همه انسان‌ها و حتی در کفار وجود دارد؛ علاوه بر خداگرایی، آگاهی فطری نیز داریم؛ برای مثال آگاهی فطری شما این است که از دروغ بدتان می‌آید و از نظر شما دروغ قبیح است. آگاهی فطری دیگر این است که می‌دانیم خداوند ما را خلق کرده و وجودمان به جایی وابسته است و این در فطرت همه انسان‌ها وجود دارد.

علم‌الهدی گفت: بشر به دنبال عبادت خدا است و این نیز در فطرت انسان است؛ اگر انسان بگویند خدا نداری و به‌جایی وابسته نیستی و صرفا باید به قدرت خودت وابسته باشی در زندگی دچار سردرگمی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گرایش باطنی و احساسی که در باطن هر انسانی است در میان همه مشترک است که به‌جایی وابسته هستند و آن، خدا است و انسان در مقابل خدا مکلف و وظیفه‌مند است و باید او را عبادت کند. در فطرت خداوند با همه انسان‌ها عهد بسته است و این میثاق با انبیاء نیز در سطحی بالاتر بسته شده است.

امام جمعه مشهدمقدس تاکید کرد: در فطرت انبیاء این نهادینه شده که در مقابل نادانی و نافرمانی و کفر مردم مسئول هستند که آنها را ارشاد کرده و بنده خدا کنند و در مقابل سلطه مستکبر و ظالم نیز، مسئول هستند و این احساس، یک احساس فطری در انبیاء است و این علاوه بر عهد خداگرایی و خداشناسی است که خداوند متعال از ما نیز گرفته است.

علم‌الهدی تصریح کرد: میثاق دیگری که خداوند از انبیاء گرفته این است که پیامبری خواهد آمد که تصدیق کننده تمام شما پیامبران دیگر است و در جریان ارشاد مردم باید به آنها بگوئید که چنین پیامبری خواهد آمد. میثاق دیگر کتاب و حکمتی است که خداوند به انبیاء داده است.دین واحد از انبیاء شروع شده و انتهایش به رسولی رسیده که آن را تکمیل و گذشته را نیز تصدیق کرده است.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.