مدیر امور توسعه طرحهای منابع آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برای تامین آب ۳۰ شهر مواجه با تنش آبی در استان طرحهایی با ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار در دست انجام است.

۲۴۰ میلیارد ریال برای تامین آب در خراسان رضوی هزینه می شود

به گزارش قدس آنلاین، علی باقر آبادی افزود: حفر ۲۲ حلقه و تجهیز ۲۸حلقه چاه از طرحهای یاد شده هستند.

وی اضافه کرد: گلبهار، رضویه، باخرز، بردسکن، شهرآباد، کاریز، تربت جام، احمدآباد صولت، تربت حیدریه، کدکن، چناران، خلیل آباد، سبزوار، شاندیز، طرقبه، فریمان، قوچان، کاشمر و نیشابور از شهرهای دارای تنش آبی هستند که با تکمیل این طرحها مشکل تامین آب آنها برطرف خواهد شد.

مدیر امور توسعه طرحهای منابع آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: پارسال نیز ۱۹ حلقه چاه با اعتبار ۲۵۳ میلیارد ریال بدون احتساب هزینه اجرای خطوط انتقال و ساخت مخازن ذخیره در ۱۶شهر استان حفر که منجر به افزایش توان تولید آب به میزان ۳۲۳ لیتر برثانیه شد.

باقرآبادی افزود: در سال گذشته همچنین با احیاء و مرمت چاههای موجود با استفاده از دستگاه 'ایر شوک' ۱۱۰ لیتر برثانیه به ظرفیت تولید آب استان اضافه شد.

در روش ایرشوک که گاه در ترکیب با روشهای شیمیایی استفاده می‌شود هوای فشرده با دبی و فشار زیاد به صورت ناگهانی درون چاه آزاد می‌ شود. خروج ناگهانی این هوای فشرده ایجاد یک موج انفجاری می­ کند که با ایجاد ارتعاش در جدار و آبخوان موجب در هم شکستن رسوبات و پاک شدن آن از روی جدار می شود و در صورتی که موج انفجار، فشارِ کافی داشته باشد می‌تواند باعث خروج رسوبات و آب از دهانه چاه به بیرون شود.

مدیر امور توسعه طرحهای منابع آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با وجود این که در ابتدای سال ۹۷ حدود ۳۰ شهر استان در شرایط تنش آبی و یا نقطه سر به سرقرار داشتند اما با مجموعه اقدامات صورت گرفته اعم از حفاری چاه جدید، جا به جایی، تجهیز، احیاء چاههای موجود، اجرای خطوط انتقال و نظایر آنها موفق به عبور از پیک مصرف در تابستان بدون قطعی و یا جیره بندی آب در شهرهای استان شدیم.

باقرآبادی با بیان این که برای اجرای برنامه میان مدت تامین آب شهرهای استان ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: تقریبا تمامی آب مورد نیاز ۷۳ شهراستان از منابع آب زیرزمینی تامین می شود لذا یافتن مکان مناسب برای حفر چاه با توجه به ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن دشتهای استان یکی از چالشهای موجود در تامین آب است.

وی کمبود منابع مالی، عدم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز و کاهش تمایل پیمانکاران به اجرای طرحهای حفاری و تجهیز به دلیل تبدیل منابع نقدی به اسناد خزانه را از دیگر مشکلات این بخش بیان کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.