حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، از وعاظ شهیر و مبارز و انقلابی که در دوران نهضت اسلامی مدت قابل توجهی در مشهد حضور داشت، خاطرات زیادی از اوضاع و احوال آن زمان و ایثارگری‌های مردم مبارز مشهد دارد.

ناگفته‌های مرحوم حجت‌الاسلام ‌طباطبایی از مجاهدت‌های مردم مشهد در دوران نهضت اسلامی
به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی طباطبایی، از وعاظ شهیر، مبارز و انقلابی در 27 اردیبهشت 1397 دار فانی را وداع گفت. وی که در دوران  نهضت اسلامی مدت قابل توجهی در مشهد حضور داشت، خاطرات زیادی از اوضاع و احوال آن زمان و ایثارگری‌های مردم مبارز مشهد دارد.

حجت‌الاسلام طباطبایی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، درباره فعالیت‌های انقلابی مردم مشهد می‌گوید: در مشهد مجالس مذهبی تشکیل می‌شد که زنان در آن شرکت فعّال داشتند. زنان مشهد بسیار مذهبی بودند. خانم‌هایی از عصمتیه، مکتب نرجس و زینبیه بودند که فعالیت می‌کردند. ازجمله این زنان دختر سید محمد امامی یزدی، دختر حاج محمد صلواتی و حاج احمد صلواتی و نوه‌ مرحوم سلامتی بودند.

زمانی‌که آیت‌الله بهشتی به مشهد تشریف آوردند، سعی کردم منزل حاج مهدی سلامتی را برای ایشان بگیرم. پنج شش نفر بودند که منزلشان را در اختیار علمایی که از تهران یا قم می‌آمدند قرار می‌دادند. یکی از این افراد ماشاءالله سلامتی بود که زن و بچه‌هایش همه در عرصه‌ مبارزات انقلابی بودند و واقعا هم جان‌نثار بودند. وقتی آدم فکر می‌کند می‌بیند اینها چه انسان‌های بزرگی بودند.

سید محمد وزیری  وقتی به مشهد آمد با حاج ماشاء‌الله سلامتی در منزلشان ملاقاتی داشت. یک‌روز به من گفت تو با کشاندن این افراد به صحنه، کار بزرگی انجام داده‌ای. من بی‌اختیار این جمله را گفتم «ما اینها را به عرصه‌ مبارزه نیاورده‌ایم، بلکه همه‌ آن از عظمت نفس آقای خمینی است.»

واقعا هم این‌جوری بود. مثلا وقتی می‌خواستیم این افراد را به تلاش و حرکت وادار کنیم، نمی‌توانستیم این‌کار را انجام دهیم تا اینکه به آنها نوار صحبت‌های آقای خمینی را می‌دادیم. بعد از اینکه این نوارها را گوش می‌دادند با ما همکاری می‌کردند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.