طی سالهای اخیر سلامت دانش آموزان بویژه دختران مورد توجه بیشتری قرارگرفته است ، آموزش وپرورش بر خلاف گذشته که تنها به بخش آموزش تکیه داشت اکنون به پرورش جسم واندیشه هم توجه میکند.

دانش آموزان خراسانی هرروز چاقتر میشوند/ کمین بیماری دردبیرستانهای دخترانه، از کم خونی وفقرآهن تا ناهنجاری قامتی

قدس آنلاین – سعید کوشافر: توجه به سلامت دانش آموزان  باعث شده تا آمار دقیقی از وضع سلامتی آینده سازان کشور  به دست آید ، درهمین رهگذر مشخص شد که تغذیه نادرست درخانه ومدرسه باعث بروز بیماریهای مزمن یا کمبودهای مواد مغذی ؛ بی توجهی به  ورزش باعث اخلال دررشد جسمی و کم توجهی به مشکلات جسمی زمینه ساز بروز بیماریهای مختلف درمیان این قشر آینده ساز  شده است .
کمبودهابرخی از مواد مغذی ؛ ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن دانش آموزان درخراسان رضوی باعث شده تا بنا بر آمار به دست آمده اکنون درمدارس با محصلانی روبرو باشیم که از فقر وکمبود منابع مغذی رنج میبرند ؛ قامتشان خمیده شده و درمقابل دچار چاقی مفرط جسمی شده اند.
اگر چه برخی از این بیماریها ناشی از کم کاری نهادهای بهداشتی وسلامت است ، اما برخی نیز از کمبود امکانات ورزشی مدارس ، کمبود امکانات ورزشی بانوان درجامعه و بی توجهی نهادهای آموزشی به استانداردهای کیف وکوله حکایت دارد.
***ناهنجاری قامتی دردبیرستانهای دخترانه
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طبق آمارهای سال گذشته و قبل از آن، بیش از 80 درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی یک عارضه ناهنجاری ساختار قامتی را دارند. این عارضه‌ها شامل شصت پای کج، شانه نامتقارن، پای پرانتزی، سربه جلو و... است. در این آمار نسبت دختران به پسران بیشتر است.
صفدر سلطانی در خصوص ناهنجاری‌های ساختار قامتی دانش‌آموزان، اظهار کرد: با توجه زندگی ماشینی، امروزه کم‌تحرکی در جامعه و به‌ویژه در کودکان بسیار زیاد است. از عوارض این نوع زندگی ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی است. یکی از فعالیت‌های ما در کانون‌های حرکات اصلاحی و ساختارقامتی در بخش معاونت سلامت و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: به ویژه در دور ابتدایی باتوجه به سن و سال دانش‌آموزان  این کار  در این دوره بیشتر نتیجه می‌دهد . کانون‌های حرکات اصلاحی در 47 منطقه و ناحیه استان دایر هستند. در برخی نواحی بیش از یک کانون حرکات اصلاحی وجود دارد. یک ستاد حرکات اصلاحی مجزا در معاونت تربیت بدنی و سلامت داریم که پیگیری‌کننده این مسائل هستند.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: غربال‌گری توسط معلمان تربیت‌بدنی و متخصصین که به مدارس مراجعه می‌کنند، انجام می‌شود. این متخصصین درحوزه حرکات اصلاحی تحصیل کرده‌اند. بعد از تجزیه و تحلیل آمار و ارقام، دانش‌آموزان به سمت کانون‌های حرکات اصلاحی در جهت اجرای فرایندهای اصلاح ساختار فرستاده می‌شوند.  
سلطانی عنوان کرد: در این خصوص امسال و سال قبل آماری نداشته‌ایم. طبق آمارهای گذشته بیش از 80 درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی یک عارضه ناهنجاری ساختار قامتی را دارند. این عارضه‌ها شامل شصت پای کج، شانه نامتقارن، پای پرانتزی، سربه جلو و... است. در این آمار نسبت دختران به پسران بیشتر است.
وی با بیان اینکه «این مشکلات در دختران بیشتر دیده می‌شود»، خاطرنشان کرد: این آمارها مربوط به سال‌های قبل بوده و ممکن است، بیشتر شده باشد. این موضوع مسئله‌ای جدی‌ست که باید پیگیری شود.
***کم خونی دختران متوسطه
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «برنامه جامعی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کم‌خونی دختران در دوره متوسطه اول و دوم داریم»، تصریح کرد: این برنامه جامع برای همه دختران دانش‌آموز خراسان رضوی انجام می‌شود. باتوجه به اهمیت فوق‌العاده سلامت دختران اعتبارات ویژه و خاصی را برای این موضوع اختصاص داده شده است. دارو و قرص برای دانش‌آموزان توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه می‌شود.
وی افزود: مدیران سلامت، مراقبین سلامت و رابطین سلامت در مدارس قرص و داروها را در بین دانش‌آموزان توزیع می‌کنند. پوشش توزیع دارو بین دانش‌آموزان همگانی است، چرا که این برنامه پیشگیرانه است.
سلطانی عنوان کرد: در آموزش‌وپرورش کل کشور کمبود مراقب سلامت وجود دارد. استان خراسان رضوی با توجه به جمعیت زیاد دانش‌آموز از این قائده مستثنی نیست. برای جبران این کمبود از رابطین سلامت در مدارس استفاده می‌کنیم. کسانی که مایل به همکاری با ما در این زمینه هستند، آموزش‌های لازم را در کلاس‌ها می‌بینند.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: رابطین سلامت؛ توسط مدیران مدارس و مراقبین سلامت، هدایت می‌شوند. این تعداد رابطین سلامت باز هم کفایت کار را نمی‌دهد. در مدارس دخترانه این کار توسط مدیران، رابطین و مراقبان سلامت انجام می‌شود.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های مدارس مروج سلامت این است که اولیا ، دانش‌آموزان و همکاران باهم همکاری دارند. به این خاطر در این مدارس اولیا مورد آموزش قرار می‌گیرند. یکی از مواردی که در اینجا اتجام می‌شود آموزش همسالان و همسنان یکی از مواردی است که در این مدارس انجام می‌شود.
سلطانی افزود: سفیران سلامت ما در مدارس دانش‌آموزان هستند. اینان اطلاعات خود را به سایر دانش‌آموزان منتقل می‌کنند. اگر این کار در ایام تعطیلات و در برنامه‌های مختلفی که دانش‌آموزان در کنار هم بودند؛ انجام شود، دانش‌آموزان تجربیات و آموزش‌های لازم را به یک دیگر انتقال می‌دهند.
*** شیوع فقر آهن در دختران
همچنین  راستا آزاده لعلی کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ثامن مشهد گفت: آهن از جمله ریز مغذی‌هایی است که کمبود آن در سطح وسیعی از جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود، این کمبود زندگی میلیون‌ها نفر به ویژه زنان، کودکان، نوجوانان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: در دوران بلوغ به دلیل افزایش سرعت رشد، نیاز به بعضی از مواد مغذی افزایش می‌یابد، در دختران نوجوان علاوه بر افزایش نیاز، دفع آهن در دوران قاعدگی باعث شیوع بیشتر کمبود در این گروه می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دختران امروز مادران فردا هستند، اطمینان از دریافت کافی این ریز مغذی در این دوران علاوه بر بهبود تکامل توانایی‌های شناختی، ذخایر کافی آهن را برای دوران بارداری در آینده فراهم می‌کند.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ثامن گفت: برنامه مکمل یاری آهن در دختران نوجوان با هدف ارتقاء سطح سلامت این گروه سنی، گام موثری در پیشگیری از این کمبود، و پرورش مادرانی توانمند و نسلی سالم خواهد بود.
لعلی افزود: در طی چند سال اخیر و با تلاش‌های فراوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفاهم نامه‌ای مشترک بین آنان و آموزش و پرورش در جهت بهبود وضعیت ریز مغذی‌ها در دانش‌آموزان به تصویب رسیده است که یکی از این برنامه‌ها، برنامه آهن یاری در تمام مدارس متوسطه دوره اول و دوم دخترانه است.
***چاقی دانش آموزان خراسانی
درهمین حال مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:15 درصد دانش‌آموزان استان خراسان رضوی چاقی و اضافه‌ وزن دارند و 31 درصد نوجوانان استان نیز دچار کم‌تحرکی هستند.
حامد قضاوی اظهار داشت : استان خراسان رضوی 5 دانشگاه علوم پزشکی دارد. نزدیک به یک میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموز در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند.  نزدیک به یک میلیون نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.  
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: 20 درصد از جمعیت کل کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهد. رده سنی نوجوان از 5 تا 17 سالگی است. 31 درصد نوجوانان استان دچار کم‌تحرکی هستند. این نوجوانان همان جوانان و میان‌سالان آینده هستند. اگر می‌خواهیم سالمندی سالم داشته باشیم باید میان‌سالی، جوانی و نوجوانی سالم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه« 15 درصد دانش‌آموزان استان خراسان رضوی چاقی و اضافه‌وزن دارند» خاطرنشان کرد:  اگر امروز فکری به حال اضافه‌وزن و چاقی نوجوانان نکنیم ، در آینده سالمندان چاقی خواهیم داشت. نوجوانی سنی فرهنگ‌پذیر است. اگر بتوانیم فرهنگ را در آن‌ها نهادینه کنیم، سلامت پایدار در سال‌های آینده خواهیم داشت.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برنامه سلامت نوجوانان و جوانان از بزرگ‌ترین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. هرسال نزدیک به 150 هزار نوآموز در سطح استان تحت مراقبت‌های اولیه قرار می‌گیرند. بهداشت محیط مدرسه، پایگاه تغذیه سالم، سلامت دهان و دندان و... از مهم‌ترین برنامه‌های نظام سلامت است.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.