دهم ماه رمضان، مصادف است با سالروز رحلت همسر والای پیامبر، نخستین بانوی گرونده به اسلام و یکی از چهار زن بزرگ تاریخ؛ ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س). فردی که نزدیک‌ترین یار و غمخوار پیامبر(ص) بود و در سال دهم بعثت و تنها چند روز پس از رحلت ابوطالب(ع)، عموی پیامبر(ص) و بزرگ‌ترین حامی او، درگذشت.

ضرورت ساخت فیلم و سریال از زندگی حضرت خدیجه(س)

دهم ماه رمضان، مصادف است با سالروز رحلت همسر والای پیامبر، نخستین بانوی گرونده به اسلام و یکی از چهار زن بزرگ تاریخ؛ ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س). فردی که نزدیک‌ترین یار و غمخوار پیامبر(ص) بود و در سال دهم بعثت و تنها چند روز پس از رحلت ابوطالب(ع)، عموی پیامبر(ص) و بزرگ‌ترین حامی او، درگذشت اما تا زمانی که پیامبر(ص) در قید حیات بودند، همواره از او به نیکی یاد می‌کردند. گفت‌وگوی ما با خانم دکتر نهله غروی نائینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر علوم اسلامی، درباره این بانوی بهشتی است.

عزیزترین همسر پیامبر(ص)

غروی نائینی از مهم‌ترین خصلت‌های حضرت خدیجه(س) را ایمان او می‌داند؛ ایمان والایی که به خدا، پیامبر(ص) و دین اسلام داشت آن قدر قوی بود که توانست در تمام سختی‌ها در کنار پیامبر(ص) باشد. حضرت خدیجه(س) طبق آنچه از روایات به ما رسیده، تسلی‌دهنده پیامبر(ص) در مشکلات رسالت بود.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: حضرت خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر(ص) از امکانات، وضع مالی و زندگی بسیار مرفهی برخوردار بود و همه آن‌ها را وقف هدف پیامبر(ص) کرد. این صداقت و همدلی با همسر، سبب شده بود که پیامبر(ص) ایشان را بهترین و عزیزترین همسر بدانند. در دورانی که پیغمبر اکرم(ص) در غار حرا به عبادت مشغول بودند، خدیجه(س) خود با تحمل سختی گذر از مسیر کوه و راه طولانی، برای ایشان غذا می‌برد. تحمل سختی‌ها و محاصره اقتصادی شعب‌ابی‌طالب در ماه‌هایی که منجر به رحلت این بانو شد نیز از دیگر نمونه‌های همراهی او با پیامبر(ص) است.

خدیجه(س)، مادر «ام‌ابیها»

او در ادامه با بیان محبت بسیار حضرت خدیجه به پیامبر(ص) عنوان می‌کند: خدیجه(س) هیچ‌ گاه پیامبر(ص) را تنها نگذاشت؛ همین محبت، پیوند و یکی بودن با همسر بود که سبب شد با وجود اینکه پیامبر(ص) پس از رحلت خدیجه(س) ازدواج‌های دیگری نیز داشته باشند اما باز همواره به یاد حضرت خدیجه(س) بودند و در هر مناسبتی از او یاد می‌کردند. غروی نائینی می‌افزاید: پیش از اسلام هم حضرت خدیجه(س) بانویی بسیار محترم و پاکدامن بود تا حدی که بین افراد جامعه به طاهره مشهور بود. به دلیل ثروت و شخصیت او بسیاری از مردان نامدار قریش خواهان وصلت با او بودند، اما به دلیل همین شخصیت والا بود که لیاقت پیدا کرد همسر پیامبر اسلام و مادر ‌ام‌ابیها شود. انتخاب الهی بر این بود که نسل پیامبر(ص) از او باشد و خدیجه(س) به چنان جایگاهی برسد که بتواند ظرف حمل فاطمه(س) باشد.

اخلاص خدیجه(س) سبب شد ثروتش را در راه اسلام خرج کند

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان می‌کند: می‌دانیم که حب دنیا همواره انسان را فریب می‌دهد اما حضرت خدیجه(س) به جایگاهی رسید که توانست تمام ثروتش را در راه اسلام خرج کند؛ دلیل اصلی آن، این است که وقتی فردی ایمان و پیوند قوی به خدا داشته باشد، شیطان نمی‌تواند به او نفوذ کند. تمام فریب‌ها از طریق شیطان است. وقتی شیطان از خدا اجازه می‌خواهد تا در آدم اثر کند، خداوند می‌فرماید: «الا المخلصین» و بی‌شک حضرت خدیجه(س) از همین مخلصین بوده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به شبهات موجود درباره این شخصیت بزرگوار می‌گوید: در مورد زندگی ایشان و اینکه آیا پیش از پیامبر(ص) ازدواج کرده بودند و یا اینکه در زمان ازدواج سن زیادی داشتند، شبهات و تحریف‌های زیادی وجود دارد؛ متأسفانه گزارش‌های دقیقی در این حوزه وجود ندارد و به‌طور کلی مطالب چشمگیری درباره بانوان در تاریخ اسلام نوشته نشده است.

غروی نائینی در پایان و با بیان اینکه هنوز آن گونه که باید در بیان شخصیت حضرت خدیجه(س) کاری انجام نشده و ایشان برای بسیاری از افراد جامعه، بانویی شناخته نشده است، می‌گوید: برای احیا و تبیین جایگاه حضرت خدیجه(س) در جامعه باید وجود ایشان را در مناسبت‌های مختلف بیشتر مطرح کنیم؛ علاوه بر آن، در شرایط امروزی تهیه فیلم و سریال از زندگی این بانوی فداکار اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.