گیلان- میهمان آیین «دوپنجره» استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان گفت: نوآوری، ایجاد شگفتی در مخاطب و حس‌آمیزی، از ویژگی‌های یک شاعر و نویسنده موفق است.

اثر ادبی، سرشار از نوآوری و شگفتی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان «علی علیزاده» شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر گیلانی در آیین «دوپنجره» و در جمع کارشناسان، مربیان و اعضای به ‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی مرکز فرهنگی هنری کانون رستم‌آباد است.

علیزاده در این آیین که با هدف هم‌نشینی کودکان و نوجوانان با شاعران و نویسندگان و به‌منظور بهره‌گیری از دیدگاه‌های سازنده آنان برای حضور اثربخش آینده‌سازان در عرصه‌ی ادبیات برگزارشد، با تبیین تفاوت‌های زبان ادبی و کاربردی افزود: در نگارش و سُرایش، رساندن مطلب، منظور نظر نیست و آن‌چه یک اثر را برجسته‌می‌کند، لطایف و ظرایف ادبی آن است.

شاعر مجموعه‌ی «تا چشمه‌های شاید» در توضیح سخنان خود گفت: نوآوری، ایجاد شگفتی در مخاطب و حس آمیزی واژه‌ها از شاخصه‌های یک شاعر و نویسنده است و متمایزکننده وی از دیگران به‌شمارمی‌رود.

عضو پیشین مرکز فرهنگی هنری شهرستان رودبار در عین‌حال یکی از رسالت‌های هر انسان را کشف استعدادهای درونی، تلاش برای پرورش آن و «زحمت قرین لذت» عنوان‌کرد و اولویت‌های یک شاعر و نویسنده را پس از شناخت ظرفیت و توان‌مندی‌های خود، نشر مثبت‌اندیشی و حرکتی فایده‌بخش در جامعه دانست.

نویسنده کتاب «فرهنگ تاتی رودبار» در ادامه، به پرسش‌های حاضران پاسخ‌گفت و در سئوال یکی از اعضا در ارتباط با قالب‌های شعری گفت: شعر در دوره‌های مختلف همواره با نگاهی ویژه به نیازهای جامعه در متناسب با ذائقه‌ی مخاطبان به حرکت خود ادامه داده و بخش تغییر ناپذیر آن همواره خیال‌انگیزی و تعابیر شاعرانه است.

این پژوهش‌گر هم‌چنین دیدگاه خود را درباره‌ی شعر عام پسند و خاص پسند ابرازداشت و با بیان این که هیچ یک از این‌گونه‌ها را نمی‌توان برتر و بهتر ازدیگری شمرد، گفت: آن‌چه در این میان دارای اهمیت است، توانایی خالق اثردر تاثیرگذاری بیشتر برخواننده است.

تاکید بر ضرورت مطالعه، بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحبان قلم و اندیشه و حضور در کارگاه‌های ادبی مربیان کانون پرورش فکری، بخش پایانی سخنان میهمان برنامه به‌شمارمی‌رفت.

کارشناس مسوول کانون استان گیلان نیز برگزاری این آیین را زمینه‌ساز ثبت خاطره‌ای سبز و ماندگار در ذهن حاضران توصیف‌کرد و با اشاره به رسالت کانون در کشف استعدادها و معرفی شخصیت‌های برجسته به جامعه گفت:  محوریت کتاب در فعالیت‌های کانون و پیوند دادن کودکان و نوجوانان با مطالعه، از دلایل این موفقیت‌محسوب می‌شود.

اکرم السادات حسینی در همین‌حال توصیه‌ای به حاضران داشت و ضمن دعوت از آنان برای حضور در فعالیت‌های تابستانه‌ کانون گفت: « اگر بخواهیم موفق عمل کنیم، بایستی علاقه‌مند باشیم و این میسر نیست جز با مطالعه و ممارست».

کارشناس مسوول واحد آفرینش‌های ادبی کانون هم سخنان خود را با ارایه‌ی گزارشی از روند برگزاری آیین «دوپنجره استانی» طی هشت سال گذشته آغازکرد و آشناسازی کودکان و نوجوانان با چهره‌های شاخص فرهنگی استان را از دست‌آوردها برشمرد.

حمیراخدابنده هم چنین نگاهی به خوانش آثار از سوی اعضا داشت و ضمن رو به پیشرفت ارزیابی‌کردن این آثار تصریح‌کرد: گسترش دایره واژگانی، واژه‌سازی و فراهم‌آوردن بسترهای مناسب برای تراوش ذهنی، از ویژگی‌های این اثرها به شمارمی‌رود و لازم است تا در سایه‌ی باورمندی به استعدادها، این روند رو به رشدادامه‌یابد.

سیده مریم حسینی، مربی مسوول کانون رستم‌آباد نیز ضمن خیرمقدم به حاضران، از ادبیات به‌عنوان منبعی غنی برای افزایش آگاهی‌ها و ارتقای سطح توان‌مندی کودکان و نوجوانان یادکرد و با اشاره به برگزاری آیین «دوپنجره استانی»گفت: امیدوارم هم‌نشینی اعضای این کانون با شخصیت‌های برجسته استان زمینه افزایش آگاهی‌های ادبی آنان را فراهم‌کند.

برپایه این گزارش، خوانش آثار از سوی اعضای برگزیده کارگاه‌های ادبی، نقد آثار شاعران و نویسندگان نوجوان توسط میهمان برنامه، جشن امضا و قدردانی از اعضای موفق و برگزیده مرکز رستم‌آباد در فراخوان‌های استانی و کشوری، پایان‌بخش این نشست به‌شمارمی رفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.