سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بر اساس متوسط شاخص کیفیت هوا، پنج‌شنبه بدترین روز هفته ازلحاظ آلودگی هوا است، گفت: هوای پاک در مشهد نسبت به سال گذشته افزایش ۵۹ درصدی داشته است.

افزایش ۵۹ درصدی هوای پاک نسبت به سال گذشته/ پنج‌شنبه‌ها، آلوده‌ترین روز هفته در مشهد!

به گزارش قدس آنلاین مهدی یعقوبی  اظهار کرد: آلودگی هوا این روزها به معضلی جدی برای سلامتی شهروندان در کلان‌شهر مشهد تبدیل‌شده که با شروع فصل سرما تشدید می‌شود، چراکه پدیده «وارونگی دما» کابوسی از آلودگی هوا برای پاییز و زمستان می‌سازد و اخطارهای مرکز پایش برای گروه‌های حساس هرروز تکرار می‌شود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: در تابلوهای نمایشگر کنترل کیفیت هوا از آلاینده‌های متعددی نام‌برده می‌شود اما بدون شک یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها که معضل اصلی آلودگی در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌رود، ذرات معلق بسیار ریز یا همان PM ۲.۵ است که اثرات سوئی بر سلامت افراد جامعه دارد .

وی خاطرنشان کرد: تنفس هوای آلوده این ذرات بسیار ریز می‌تواند منجر به مرگ زودهنگام ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات تنفسی و حتی سرطان شود.

یعقوبی با اشاره به افزایش شدن آلودگی هوا در فصول سرد، گفت: این امر می‌تواند به‌سرعت سلامت افراد گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی را تهدید کند و به همین دلیل است که در روزهای ناسالم در کلان‌شهرها عموماً هشدارهایی به این گروه‌ها داده می‌شود.

افزایش ۵۹ درصدی هوای پاک نسبت به سال گذشته

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ایستگاه‌های سطح شهر در سال ۹۷ بر مبنای شاخص AQI روزانه اعلام‌شده که ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز هم هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها ثبت‌شده است.

وی متذکر شد: این در حالی است که در مدت مشابه سال ۹۶ به ترتیب ۱۴ روز هوای پاک، ۲۳۵ روز هوای سالم، ۷۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها بوده است.

یعقوبی بیان کرد: با توجه به افزایش ۵۹ درصدی هوای پاک نسبت به سال گذشته و کاهش تعداد روزهای ناسالم، به نظر می‌رسد کیفیت هوای سال جاری نسبت به سال قبل بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.

وی ادامه داد: در طول این مدت، آلاینده‌های اصلی هوای شهر مشهد ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون و بعدازآن اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون بوده است.

الهیه، رسالت، خیام شمالی و سجاد آلوده‌ترین ایستگاه‌های مشهد بوده‌اند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد ابراز کرد: آلوده‌ترین ایستگاه‌ها در طی این مدت، ایستگاه‌های واقع در الهیه، رسالت، خیام شمالی و سجاد بوده‌اند و بهترین کیفیت هوا نیز از ایستگاه‌های حرم مطهر رضوی، آوینی و سمزقند گزارش‌شده است.

وی یادآور شد: بااین‌حال در روزهای آلوده تقریباً تمامی ایستگاه‌های سطح شهر در شرایط ناسالم قرار می‌گیرند و آلودگی هوا فراگیر می‌شود و بالاترین عدد ثبت‌شده در سال، شاخص ۱۹۳ مربوط به‌روز سه‌شنبه ۸ خرداد سال ۹۷ است.

یعقوبی اظهار کرد: انتقال گردوغبار از کانون‌های برون‌مرزی (قره‌قوم) اطراف شهر مشهد باعث افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در خردادماه شده است.

وی در همین خصوص یادآور شد: کمترین میزان شاخص با عدد ۲۵ مربوط به‌روز شنبه ۱۲ آبان سال ۹۷ بوده است.

ذرات معلق آلاینده اصلی شهر هستند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: بر اساس نقشه‌های ترسیم‌شده، ذرات معلق آلاینده اصلی شهر هستند و بیشترین بار آلودگی هوا در مناطق مرکزی شهر (اطراف حرم مطهر) و همچنین شرق شهر مشهد دیده می‌شود، بهترین کیفیت هوا مطابق سال‌های گذشته مربوط به شمال غرب و غرب شهر مشهد است.

وی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌های آماری صورت گرفته‌شده، بالاترین غلظت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در ساعت ۹ صبح و کمترین آن در ساعت ۱۵ است.

پنج‌شنبه‌ها، آلوده‌ترین روز هفته است

یعقوبی تأکید کرد: بیشترین غلطت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون ساعت ۹ صبح، دی‌اکسید گوگرد در ساعت ۱۴، دی‌اکسید نیتروژن در ساعت ۲۱، ازن در ساعت ۱۶ و منواکسید کربن در ساعت ۲۳ ثبت‌شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس متوسط شاخص کیفیت هوا، بدترین روز هفته ازلحاظ آلودگی هوا مربوط به‌روز پنج‌شنبه و بعدازآن چهارشنبه است و بهترین کیفیت هوا نیز مطابق سال‌های گذشته روز جمعه به ثبت رسیده است.

همه در برابر آلودگی هوا مسؤول هستیم

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در همین خصوص تأکید کرد: به‌عنوان یک شهروند، هر فرد با انجام کارهایی ساده می‌تواند گامی کوچک در راستای کاهش آلودگی هوا بردارد.

وی افزود: هرچند نمی‌توان واقعاً به حذف کامل این آلودگی اقدام کرد اما می‌توان از شدت آن کاست و بدیهی است که چنانچه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، پیاده‌روی در مسیرهای کوتاه، استفاده از دوچرخه و تردد بدون خودروی شخصی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق و گرمایشی و استفاده از گیاهان در فضاهای داخلی به‌صورت رفتارهای اجتماعی درآید، قطعاً از وقوع روزهای ناسالم و خطرناک می‌توان پیشگیری کرد.

یعقوبی با اشاره به اینکه همه در برابر آلودگی هوا مسؤول هستیم، اضافه کرد: مردم باید این موضوع را بپذیرند که در برابر محیط‌زیست و هوا مسؤولیت دارند، هر کس باید به‌اندازه توانایی‌اش کارهایی را انجام دهد قبل از آن‌که جان انسانی گرفته شود یا موجی از بیماری‌ها جان ما را بگیرد.

وی بابیان اینکه همه سازمان‌ها و گروه‌ها مسؤولیت دارند، تأکید کرد: پدر و مادرها باید به کودکانشان برای حفظ محیط‌زیست آموزش دهند و کسانی که مدیر سازمان هستند باید به کارکنانشان آموزش دهند که کمتر از وسیله نقلیه برای تردد به محل کار استفاده کنند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد تشریح کرد اظهار کرد: این موضوع را باید برای مردم نهادینه کنیم که از بنزین‌های مرغوب‌تر و از وسایل نقلیه گازسوز استفاده کنند، به هشدارهای ترافیکی در ارتباط با ممنوعیت تردد خودروها در مناطق خاص توجه کنند، از ماسک‌های مناسب در زمان تردد در سطح شهر استفاده کنند و با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کنند، این‌ها کوچک‌ترین کاری است که هر فرد می‌تواند برای رفع آلودگی هوا انجام دهد در این صورت خود افراد رضایت بیشتری دارند.

منبع:فارس

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.