۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 656742

رونق گردشگری با کاهش هزینه‌های پیدا و پنهان

دکتر منوچهر جهانیان- رئیس دانشکده علوم گردشگری
رونق گردشگری با کاهش هزینه‌های پیدا و پنهان

بی‌شک بحث فرهنگ و آموزش به خانواده‌ها و اقشار مختلف مردم در خصوص لزوم سفر با تور و مراجعه به آژانس‌ها و دفاتر خدمات‌سازی مسافرتی و اهمیت آن در رابطه با ایمنی وآرامش در سفر، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت و برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری به صورت هدفمند و آگاهانه؛ کمک شایانی در رشد مسافرت‌های برنامه‌ریزی شده و همچنین توانمندسازی جوامع بومی و محلی خواهد داشت. ضمن اینکه ارکان مختلف سفر و گردشگری علاوه بر دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی، راهنمایان گردشگری، بلدهای محلی و حمل و نقل و سایر خدمات مرتبط با تور درگیر فعالیت گردشگری شده و به نوعی از آن بهره‌مند خواهند شد. چنان‌که امروزه در مسافرت‌های داخلی حدود ۱۰ درصد و در مسافرت‌های خارجی حدود ۲۰ درصد از مردم با تور و از طریق دفاتر مسافرتی ودر قالب خرید پکیج و بسته سفر اقدام به مسافرت می‌کنند.

در حالی که این اعداد در کشورهای پیشرو و توسعه یافته در حوزه گردشگری به مراتب بیشتر و به طور کلی قابل قیاس نیست. البته لزوم پرداختن به آسیب‌شناسی فعالیت و نحوه ارائه خدمات سفر و گردشگری از سوی دفاتر خدمات مسافرتی نیز امری لازم و ضروری است؛ چرا که باید دانست چرا مردم کمتر تمایل به استفاده از خدمات تور دارند و اعتماد و وفاداری به آژانس‌ها و دفاتر کمتر است. به هر روی در صورتی که آژانس‌ها و دفاترمسافرتی بسته‌های متنوع سفر چه در ابعاد داخلی و یا خارجی را با در نظر گرفتن منافع مشتریان و رضایتمندی آنان در نظر داشته باشند، بازار کسب و کار آن‌ها رونق بیشتری به خود می‌گیرد.                                   

همچنین از آنجا که سفر وگردشگری امری فرابخشی و فراسازمانی است و نیازمند تعامل و هماهنگی و همکاری همه بخش‌های مرتبط می‌باشد؛ بنابراین بایستی متولیان سفر و گردشگری توجه کامل به این مهم داشته و از همه ظرفیت‌های قانونی و با نگاه حمایتی به منظور رفع مشکلات و تنگناهای موجود بر سر راه فعالیت آنان گام‌های مؤثر و اقدامات لازم به عمل آورند. ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در ماده ۹۷ و در بندهای الف و ب در خصوص ساماندهی امور زائران و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز تأکید شده است و همچنین در ماده ۱۰۰ بند ۲ در خصوص اختصاص یارانه و تسهیلات مالی در چارچوب بودجه سنواتی و معافیت‌های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی در چارچوب قوانین مربوط مورد تأکید قرار گرفته است؛ بنابراین بایستی متولیان با پیگیری مشکلات و ارائه راه حل‌های قانونی و حمایتی موانع بر سر راه فعالیت دفاتر و یا سایر مجموعه‌های گردشگری را برای ادامه فعالیت مؤثر و کارآمد هموار سازند.

همچنین با توجه به اینکه مقوله سفر و گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با آن یکی از مؤلفه‌های تأثیر گذار بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی و رونق اقتصادی محسوب می‌شود. عدم توجه به این امر می‌تواند بر اشتغال و توسعه و درآمد اقتصادی و کسب و کارهایی که به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم وابسته هستند نیز اثرگذار باشد؛ چراکه سفر و گردشگری به واسطه درون زابودن و اتکای به منابع درونی و توانمندی‌های بالقوه موجود در دورترین نقاط کشور یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و از عوامل بسیار تأثیرگذار بر رونق تولید می‌باشد؛ که با برنامه‌ریزی علمی، هدفمند و بهره‌گیری از منابع انسانی، فرهنگی و تعامل بین مجموعه‌های مختلف و وابسته به سفر و گردشگری می‌تواند، محور توسعه استان و سایر مناطق کشور در ایجاد اشتغال و کارآفرینی و درآمدزایی و سهم بسزایی در رشد و شکوفایی مناطق مختلف داشته باشد. به این ترتیب  لزوم اهمیت بخشی به مقوله سفر و گردشگری و اجرای قوانین و مقررات و حمایت و پشتیبانی از توسعه فعالیت‌های گردشگری لازم و ضروری است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که سفر دارای هزینه‌های آشکار و پنهانی می‌باشد و بایستی همه ارکان سفر و گردشگری اعم از متولیان بخش‌های دولتی و خصوصی در کنار هم با تعامل و همکاری و هم‌افزایی امکانات و فرآهم آوردن تسهیلات مورد نیاز گردشگران در راستای توسعه سفر و گردشگری تلاش وافر و همه جانبه داشته باشند و تا حد امکان هزینه‌های آشکار سفر را کاهش داده تا امکان سفر و رونق فعالیت‌های گردشگری فراهم شود. ضمن اینکه نبایستی از تعامل و توسعه فعالیت‌های گردشگری در عرصه بین‌المللی غافل شویم؛ چراکه در شرایط امروزی کشور، توسعه سفر و گردشگری یکی از راه‌های برون رفت از تحریم‌های سخت و ظالمانه می‌باشد؛ زیرا توسعه فعالیت‌های گردشگری هم به درآمد ارزی و هم به رونق کسب و کارهای گردشگری و اشتغال وکارآفرینی در سال رونق تولید کمک فراوانی خواهد کرد به هر روی. امیدواریم با سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مناسب و برنامه‌ریزی مطلوب شاهد رشد و شکوفایی و توسعه مناطق مختلف کشور با اتکا به فعالیت‌ها و رونق کسب و کارهای حوزه گردشگری باشیم.        

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.