رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه اجرای طرح ملی پویش فشارخون در خراسان رضوی گفت: ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی دارای فشارخون بالا هستند که تنها ۱۸۰ هزار نفر ثبت شده در مراکز بهداشتی درمانی زیر پوشش این دانشگاه و برخی بیماران نیز به مراکز خصوصی و مطب پزشکان مراجعه کرده‌اند.

آغاز بسیج ملّی کنترل فشار خون در خراسان رضوی

دکتر محمدرضا دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ادامه داد: این در حالی است که نیمی از بیماران دچار پرفشاری خون از بیماری خود آگاه نیستند و برای درمان مراجعه نمی‌کنند تا زمانی‌که دچار عوارض شوند.

وی ادامه داد: بیماری فشار خون یک بیماری خاموش است و افراد ممکن است تا زمان بروز عوارض چشمی، کلیوی، قلبی، مغزی، سکته‌ها و... از فشار خون بالای خود بی‌اطلاع باشند. رئیس طرح ملی پویش فشارخون در خراسان رضوی اظهارداشت: انتظار می‌رود حداقل در خراسان رضوی و جمعیت زیر پوشش این دانشگاه، پس از اجرای این پویش۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر با فشارخون بالا داشته باشیم. از این رو یکی از اهداف این برنامه شناسایی مبتلایان به فشارخون بالا و آموزش عمومی به منظور آشنایی جامعه با عوارض فشارخون و راه‌های پیشگیری و کنترل آن است.

  رسانه‌ها؛ موتور محرکه

دکتر دارابی رسانه‌های جمعی را موتور محرکه برای جلب مشارکت و علاقه مردم در اجرای این برنامه دانست و تصریح کرد: رسانه‌های جمعی، تریبون‌های نماز جمعه و آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، استانداری، جامعه پرستاری، تمام مؤسسات و دوایر دولتی، خیریه، خصوصی و... همه باید در آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی و آموزش جامعه کمک کنند تا این برنامه به خوبی اجرا شود، ولی سهم ائمه جمعه، رسانه‌ها، شهرداری و آموزش و پرورش بیشتر و پررنگ‌تر است. ما امیدواریم همه دستگاه‌ها و مردم کمک کنند تا این پویش با موفقیت انجام شود، زیرا فشارخون بالا هیولای هولناکی است که در صورت عدم تشخیص بموقع و نداشتن مراقبت و کنترل، به نارسایی کلیه، دیالیز، پیوند کلیه، سکته‌های قلبی و مغزی و ناتوانی بیمار و در نهایت مرگ منجر می‌شود، به‌طوری که در سال گذشته ۹۷ هزار مورد مرگ هموطنان ما مربوط به فشارخون و بیماری‌های مرتبط با آن بوده است.

  علل و علایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که علل و علایم فشارخون چیست، اظهار کرد: ۹۰ درصد عوامل ناشناخته است و زمینه ارثی دارد، ولی مصرف نمک، استرس، چاقی، بی‌تحرکی طولانی مدت و مصرف روغن‌های اشباع از جمله علل بروز فشارخون بالا به شمار می‌آید. وی تصریح کرد: متأسفانه این بیماری علامتی ندارد تا منجر به عوارض شود، چون بیمار زمانی متوجه می‌شود که تمام عروق درگیر شده و به‌صورت مشکلات کلیوی، سکته‌های قلبی و مغزی و... بروز می‌کند.

دکتر دارابی با تأکید بر اینکه نمکدان‌ها باید از سفره‌ها به طاقچه‌ها منتقل شود، خاطرنشان کرد: کاهش مصرف نمک، داشتن الگوی غذایی مناسب، ورزش و پیاده‌روی، پرهیز از استرس، کنترل فشارخون برای افراد سالم سالی یکبار و افراد در معرض پرفشاری هر سه ماه یکبار به اضافه اصلاح روش زندگی و برای افرادی که فشار بالای ۱۴۰ و ۹۰ دارند بررسی توسط پزشک و در صورت نیاز مصرف دارو و درمان ضرورت دارد.

  آغاز پویش ملی فشارخون

گفتنی است، در نشست خبری به مناسبت آغاز طرح ملی فشارخون از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر، دکتر قلیان معاون بهداشتی دانشگاه گفت: بیش از ۲۵ درصد جمعیت بزرگسال خراسان رضوی باید فشار خون بالا داشته باشند و هدف از اجرای این برنامه نیز شناسایی افراد بیماری است که از بیماری خود بی‌خبرند.

دبیر طرح ملی پویش فشارخون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در این طرح که اطلاع‌رسانی و بسترسازی آن از ۲۷ اردیبهشت و تریبون نماز جمعه آغاز می‌شود، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال در خراسان رضوی زیر پوشش قرار خواهند گرفت و از ۱۷ خرداد علاوه بر مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت در روستاها و خانه‌های بهداشت کارگری با استقرار پایگاه‌های موقت در محل برگزاری نماز جماعت، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی، فشارخون مراجعان را کنترل و مرحله غربالگری انجام می‌شود که در صورت نیاز به درمان نیز مرحله ارجاع و معرفی بیماران به مراکز درمانی اجرا می‌شود. دکتر قلیان با تأکید بر اینکه فشارخون بالا یک موضوع جدی است و مردم باید در این پویش همکاری کنند، گفت: از ۱۷ خرداد علاوه بر مراکز بهداشتی درمانی، همه مراکز جامع سلامت به اضافه  ۹۶ پایگاه سلامت موقت در دو شیفت صبح و بعدازظهر فشار خون مراجعان را کنترل خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.