۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 656749

کاهش تصدیگری دولت و فراهم کردن امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل از جمله اهداف تشکیل تعاونیها می باشد و در همین راستا حدود هفت هزار واحد تعاونی در خراسان رضوی فعالیت دارند.

نگاهی به فعالیت بخش تعاون در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ؛ قرآن کریم و قانون اساسی به موضوع تعاون توجه و تاکید کرده اند و اصل 43 قانون اساسی آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به کار معین و جلوگیری از بهره‌ کشی از کار دیگران، استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور، تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی برای تامین نیازهای عمومی را از جمله ضوابط اقتصادی در تشکیل شرکتهای تعاونی برشمرده است.

طبق اصل 44 قانون اساسی هم بخش تعاونی شامل شرکتها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا طبق ضوابط اسلامی تشکیل می شود.
مشارکت اقتصادی اعضا، خودگردانی و عدم وابستگی، آموزش اعضا، عضویت اختیاری و توجه به نیاز جامعه از جمله اصول تعاونی هاست و با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور تعاونی ها می توانند نقش و اثرگذاری مهم در اشتغال و تامین ارزانتر کالاهای مورد نیاز مردم ایفا کنند.

* شش هزار و 920 تعاونی
مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون شش هزار و 920 تعاونی با چهار میلیون و 762 هزار و 663 عضو در سطح این استان فعالیت می کنند. فعالیت این تعداد شرکت تعاونی برای 114 هزار و 116 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
اسماعیل سلطانخواه با بیان اینکه پارسال 390 تعاونی با سرمایه 25 میلیارد ریال در خراسان رضوی تشکیل شد افزود: این تعاونیها هفت هزار و 29 عضو دارند و زمینه اشتغال پنج هزار و 940 نفر را فراهم کرده اند.
وی ادامه داد: امسال تاکنون نیز 42 تعاونی با 499 عضو و اشتغالزایی برای 853 نفر در خراسان رضوی تشکیل و سه میلیارد ریال در آنها سرمایه گذاری شده است.
مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بیشترین تعاونیهای استان در بخش خدمات با 34 درصد، کشاورزی با 23 درصد و صنعت با 14 درصد فعالیت می کنند.
وی افزود: پارسال خراسان رضوی بعد از استان فارس رتبه دوم کشور را در تشکیل تعاونیها به خود اختصاص داد اما طبق آمار فروردین ماه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رتبه نخست این بخش هم اینک به خراسان رضوی تعلق دارد.

* مزایای تشکیل تعاونی
رئیس اداره تشکیل تعاونیهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: در هر زمینه ای که مخالف با قوانین کشور نباشد می توان نسبت به تشکیل شرکت های سهامی خاص، عام، تضامنی با مسئولیت محدود یا تعاونی اقدام کرد.
علیرضا خدابخشی به مزایای شرکت تعاونی اشاره و بیان کرد: تخفیف حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در هر تعاونی به میزان 20 درصد و تخفیف مالیات بر درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیه های تعاونی متعارف و سهامی عام به میزان 25 درصد از جمله این مزیتها هستند.
وی معافیت 100 درصد درآمد تعاونیهای روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آنها از مالیات و معافیت از پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام را از دیگر مزایای تشکیل تعاونی ذکر کرد.
رئیس اداره تشکیل تعاونیهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: همچنین میزان مشوقهایی که دولت برای حمایت از بخش غیردولتی اعلام می کند در همه موارد برای تعاونیها 20 درصد بیش از بخش غیرتعاونی است.
وی ادامه داد: تکلیف دولت و سازمانهای وابسته به اولویت دادن تعاونیها در اجرای طرحها و پروژه ها در شرایط مساوی با دیگر بخشها، از دیگر مزیتهای بخش تعاون و شهروندان موسس شرکت تعاونی است.

* آموزش
رئیس اداره آموزش، ترویج و تحقیقات شرکت تعاونی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: برای مدیران و اعضای تعاونی ها به صورت مجازی و حضوری دوره ها و کلاسهای آموزشی به صورت اختیاری برگزار می شود که پارسال در این راستا 120 هزار نفر ساعت آموزش دیدند.
نازیار حدادی با بیان اینکه در دوره ها و کلاسهای برگزار شده آموزش تخصصی و عمومی تعاونی در کنار آموزش و مهارت های حقوقی، مهارتی، مدیریتی و حرفه ای ارائه می شود افزود: امسال هم دستکم 120 هزار نفر ساعت آموزش خواهند دید.
وی ادامه داد: حضور در کلاسهای آموزشی و گذراندن دوره ها علاوه بر آشنایی با قوانین و مقررات، امتیازات جانبی دیگری هم برای شرکت کنندگان به همراه دارد.

* نظارت
رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم با بیان اینکه نظارت بر حسن اجرای قانون و برگزاری به موقع مجمع تعاونی ها از وظایف این اداره است گفت: اگر فعالیت شرکت تعاونی حساس باشد، در جلسات مجمع آن هم شرکت می کنیم.
حسین شهپری افزود: بازدید های دوره ای نیز از تعاونی هایی همچون مسکن، مرزنشینان و اعتباری انجام می شود که در بازدیدهای انجام شده چنانچه از انتخابات تعاونی ها، شیوه برگزاری مجمع یا امور مربوط به تعاونی شکایتی باشد به وسیله نهاد ذیربط بررسی و با موارد خلاف قانون برخورد می شود.
7507/6053

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.