مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در مورد اینکه چرا بارش‌ها در کلات نادری بلافاصله منجر به بروز سیلاب می‌شود توضیحاتی ارائه کرد.

در سیلاب کلات چه گذشت
به گزارش قدس آنلاین ؛ حجت شایانفر در مورد سیلاب کلات و اینکه چرا با هر بارشی این شهرستان دچار سیلاب می‌شود اظهار داشت: منطقه کلات به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن و با توجه به اینکه بارش‌ها رگباری است و حوزه آبریز آن نیز کوچک است شدت بارش سبب سیلاب در داخل شهر می‌شود و البته گل و لای زیادی را نیز به همراه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مطالعات آبخیزداری کلات در دست انجام است و منابع طبیعی پیگیر است و امیدواریم در بخشی از دره‌هایی که به شهر منتهی می‌شود بتوانیم مطالعاتی را صورت دهیم و ترکیبی از کارها صورت بگیرد.

شایانفر خاطرنشان کرد: باید در بالادست عملیات آبخیزداری صورت بگیرد تا حجم کمتری از سیلاب را شاهد باشیم و آب اصطلاحا در بالا مهار شود؛ زمین در این محدوده(کلات) کم داریم و یک منطقه دره‌ای و کوهپایه‌ای محسوب می‌شود و باید دیواره‌های حفاظتی در حاشیه رودخانه‌ها ایجاد شود و البته اعتبارات زیادی را می‌خواهد.امیدواریم عملیات آبخیزداری را در یکی دو دره تا پایان امسال با همکاری منابع طبیعی صورت دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از خسارات نیز مربوط به تجاوز به حریم و بستر رودخانه است؛ باید مجموعه‌ای از اقدامات آزادسازی حریم و بستر، احداث دیواره‌های حفاظتی و آبخیزداری در این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

شایانفر ادامه داد: از روز گذشته در مشهد بارش‌های رگباری را داشتیم و اخطاریه نیز صادر شده بود و در چناران و باخرز و درگز نیز این شرایط را شاهد بودیم و بیشترین بارش را در درگز شاهد بودیم؛ این بارندگی‌ها در ارتفاعات بیش از چیزی است که در ایستگاه‌ها ثبت می‌شود و عدد ایستگاه مبین حداکثر بارش در ارتفاع نیست.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی اعتبارات لازم به کلات اختصاص می‌یابد تا شاهد چنین حوادثی نباشیم افزود: در بحث آبخیزداری اعتبارات خوبی از محل حساب ذخیره ارزی سال گذشته داشتیم و 130 پروژه آبخیزداری در استان انجام شده و مطالعات کلات در حال انجام است و اگر تا نیمه‌های امسال این مطالعات صورت بگیرد از نظر اعتباری مشکلی نداریم اما در حوزه‌های دیگر نیازمند اعتبارات تملکی هستیم و اگر اختصاص یابد قطعا به این شهرستان توجه ویژه‌ای می‌کنیم.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.