بتازگی رسانه‌ها به نقل از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد اعلام کردند «در ۲۴ ساعت، مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد به ۲۳۱۲ تماس مردمی پاسخ گفته که از این تعداد ۱۱۰۳ مورد آن مزاحمت تلفنی و بخشی دیگر نیز مربوط به سؤال و جواب‌های کارشناسان به ابهامات ایمنی شهروندان بوده است».

شوخی با جان ‌انسان‌ها

گرچه قضیه مزاحمت تلفنی برای سازمان آتش‌نشانی و سامانه ۱۲۵ تازگی ندارد، اما چنانچه آمار یادشده را در قالب بازه زمانی یکساله و حتی یکماهه بررسی کنیم؛ در یک ماه ۳۳ هزار و ۹۰ مورد و در طول یک سال ۴۰۲ هزار و ۵۹۵ مورد خواهد شد، که بی‌شک ارقام و آمار تأمل‌برانگیزی است. چنان که بنابر تأکیدهای متولیان این حوزه، «هر مزاحمت تلفنی برای آتش‌نشانی موجب سوزانده شدن یک زندگی می‌شود».

 چرا مزاحمت؟

بنابر آمار موجود در دو دهه گذشته؛ روزانه شاهد تماس ۶۰۰۰ مزاحم تلفنی با آتش‌نشانی مشهد بوده‌ایم که این رقم در سال‌های آغاز دهه ۹۰ به ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تماس کاهش یافته است. به راستی انگیزه این مزاحمت‌ها چیست؟

آتشپاد دوم محمدرضا فرجی‌زاده، مسئول ستاد فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در پاسخ می‌گوید: تماس‌های مزاحم بر چند دسته تقسیم می‌شوند که می‌توان گفت همه آن‌ها از روی ناآگاهی است. چنان که با تلفن‌های همگانی با فشار یک دکمه از روی کنجکاوی یا برای تفریح چنین تماس‌هایی صورت می‌گیرد، البته بیشتر این افراد را نوجوانان و کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین گاهی مواقع برخی والدین تصور می‌کنند زمانی که به دلیل بدهی تلفن ثابت منزل یکطرفه شده، امکان شماره‌گیری و تماس تلفنی وجود ندارد. از همین رو برای سرگرمی و تفریح شماره سامانه ۱۲۵ را در اختیار فرزندان خردسال قرار می‌دهند؛ غافل از اینکه درهمین شرایط نیز می‌توانند شماره‌های امدادی همانند آتش‌نشانی را بگیرند.

وی تأکید می‌کند: گرچه ‌تماس‌های مزاحم توسط افراد بیمار روحی روانی کم است، ولی زمانی که این افراد تماس را شروع می‌کنند ممکن است یک نفر صدها بار با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرد. بیشتر این افراد نیز در مکالماتشان از الفاظ زشت و فحاشی استفاده می‌کنند. عده‌ای از این افراد نیز به دلیل اختلافات و کشمکش‌های خود با دیگران؛ با شماره‌های امدادی تماس گرفته و آدرس شخص مورد اختلاف را می‌دهند و با کشاندن نیروهای امدادی به آن مکان اسباب مزاحمت را برای آن فرد یا افراد فراهم می‌کنند. بعضی از افراد نیز ممکن است فقط برای تفریح با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند و اعلام آتش‌سوزی کنند و گاهی جسارت را به حدی می‌رسانند که وقتی نیروهای اعزامی را در محل مشاهده کردند، با تماس‌های بعدی با ۱۲۵ اعلام می‌کنند که نیروها از محل رَد شدند، لطفاً بگویید برگردند و به این شکل برای لحظه‌ای اسباب شادی خود را فراهم می‌سازند.

محمدرضا فرجی‌زاده می‌افزاید: در مجموع تماس‌های مزاحمتی می‌توان گفت دو مورد آخری از بقیه موارد بسیار ناپسندتراست، چراکه این رفتارها با نیت قبلی و آگاهانه صورت گرفته و این کار ممکن است موجب آسیب رسیدن به نیروها و تجهیزات و مردم در مسیر اعزام شود. همچنین چنانچه آتش‌سوزی و یا هر حادثه دیگری در محدوده ایستگاهی که خالی شده اتفاق بیفتد، می‌تواند ضرر و زیان جانی و مالی برای شهروندان به همراه داشته باشد. وی می‌افزاید: از نظر آماری با توجه به اینکه مشهد شهری است زیارتی و سالانه زائران زیادی به این شهر مشرف می‌شوند، به طور حتم در فصول زیارتی تماس‌های زیادی از طریق تلفن‌های همگانی با ۱۲۵ گرفته می‌شود که یکی از دلایل را می‌توان کنجکاوی دانست.

 راهکارهای کاهش مزاحمت‌ها

مسئول ستاد فرماندهی آتش‌نشانی مشهد درخصوص راهکارهای کاهش این مزاحمت‌ها می‌گوید: مهم‌ترین راهکار، گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی است که باید از مهدکودک‌ها و دبستان‌ها شروع کرد. همچنین با استفاده از تابلوها و بیلبوردهای ثابت و سیار، نشریات و رسانه‌ها به اهمیت این قضیه توجه شود. البته از طریق روابط عمومی و بین‌الملل سازمان آتش‌نشانی مشهد برنامه‌های بسیار مطلوبی در زمینه فرهنگ‌سازی و شناسایی شغل آتش‌نشانی و اهمیت این حرفه در حفاظت از جان و مال مردم صورت گرفته است. وی با اشاره به رشد مسئولیت اجتماعی در جامعه برای کاهش این ناهنجاری، ادامه می‌دهد: شهروندان باید به این آگاهی برسند که سرعت آتش‌سوزی‌ها تصاعدی است، بنابراین آتش‌نشانان نباید وقت طلایی را در مهار آتش‌سوزی‌ها و نجات افراد از دست بدهند.

همچنین ممکن است نیروهای امدادی حتی در مسیر رسیدن به محل حادثه دروغین؛ دچار تصادف و حادثه شوند. نکته دیگر اینکه افراد پیش از هر تماس مزاحمتی باید لحظه‌ای تصور کنند، ممکن است همین زمان یکی از عزیزانشان گرفتار حادثه شده و نیاز به حمایت نیروهای امدادی دارد. درواقع با آگاهی از شرایط پیش آمده؛ نه تنها تماس مزاحمتی نمی‌گیرند که این افراد در تشویق دیگران به یاری رساندن به نیروهای امدادی تلاش خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.