خرما یکی از اقلام خوراکی است که به دلیل ارزش غذایی بالا در ماه مبارک رمضان اهمیت ویژه‌ای در سبد غذایی روزه‌داران دارد.

دست مردم کوتاه و خرما بر نخیل

با اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است اما مردم آن برای تهیه این محصول در رنجند که نمونه آن گرانی سرسام‌آور این محصول در یک ماه گذشته تا کنون است. این همه در حالی است که اوج مصرف خرما در کشور فقط در ماه مبارک رمضان است و مسئولان می‌توانند براحتی برای تأمین و توزیع آن با توجه به طولانی بودن زمان نگهداری خرما برنامه‌ریزی کنند تا روزه داران برای تهیه این محصول به زحمت نیفتند.

به عقیده کارشناسان میزان تولید و مصرف داخلی خرما به‌گونه‌ای است که اگر حجم زیادی از تولید هم به بازارهای دیگر صادر شود هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تأمین بازار داخلی ایجاد نمی‌کند. اما با عدم تمهیدات لازم وضعف نظارت نهادهای مسئول، قیمت این محصول پر مصرف در ماه مبارک رمضان بشدت افزایش داشته است.

گزارش قدس از سطح شهر حاکی است این روزها هر کیلو رطب مضافتی ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان، خرما آلویی ۳۰ هزار تومان، خرما بیزو ۴۰ هزار تومان، خرما زاهدی ۱۸ هزار تومان، خرمای تازه ۲۳ هزار تومان، خرما خاصویی ۲۵ هزار تومان، خرما دشتستانی ۱۸ هزار تومان، خرما پیارم۷۵ هزار تومان و چیپس خرما ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

  افزایش نامعقول

یکی از فروشندگان خرما با گلایه از افزایش بی‌ضابطه قیمت خرما می‌گوید: در حالی که قیمت هر کیلو خرمای دشتستان در نخلستان ۱۰ هزار تومان است، قیمت عرضه آن در سطح شهر در حدود ۱۸ هزار تومان است که فاصله ۸۰۰۰ تومانی برای این محصول از محل تولید تا عرضه غیرمنطقی است.

اکرمی ادامه می‌دهد: اگرهزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل، بسته‌بندی و سود فروشندگان را هم اضافه کنیم در نهایت باید این محصول به قیمت کیلویی ۱۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. یکی دیگر از فروشندگان هم که خود را علوی معرفی می‌کند با اشاره به اینکه قیمت انواع مختلف خرما افزایش سرسام‌آوری یافته است، تصریح می‌کند: قیمت خرما پیارم در میانه سال گذشته در حدود کیلویی ۵۵ هزار تومان بود که در حال حاضر با ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسیده است.

 دلال بازی در کنار نبود نظارت

شهروندی که برای خرید خرما مراجعه کرده با انتقاد شدید از افزایش بی‌سابقه قیمت خرما در ماه مبارک رمضان، به خبرنگار ما می‌گوید: در شرایطی که کشور ما دومین صادرکننده خرما در جهان است چرا مسئولان با عدم نظارت به دلالان اجازه می‌دهند این گونه روی بازار داخلی تأثیر بگذارند.

رضایی می‌افزاید: ضعف نظارت موجب شده است خرمایی را که بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان از کشاورز خریداری کرده‌اند به قیمت ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان در بازار به فروش برسانند.

شهروند دیگری با اشاره به گزارشی که از تلویزیون پخش شده و اعلام کردند ایران، دومین تولیدکننده خرما در جهان است، می‌گوید: آیا شایسته است با وجود انبوه خرما در کشور، مردم خرما را با این قیمت‌های گزاف تهیه کنند. چرا هیچ نظارتی وجود ندارد تا با برخورد با سودجویان جلوی اجحاف به حق مردم گرفته شود. رحیمی ادامه می‌دهد: در همه کشورها رسم است که در آستانه ماه مبارک رمضان با کاهش قیمت اقلام مورد نیاز مردم، زمینه را برای آسودگی خیال میهمانان ضیافت الهی فراهم می‌کنند اما متأسفانه در ایران همه چیز برعکس است و با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان همه کالاها بخصوص اقلامی که بیشتر در این ماه مبارک مورد نیازاست، گران می‌شود.

 بررسی گرانی خرما در حضور استاندار

علی باخرد، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان با تأکید بر اینکه گرانی خرما مربوط به داخل استان نیست، خاطرنشان می‌کند: در جلسه‌ای که با استاندار خراسان رضوی داشتیم، آقای رزم حسینی درباره دلایل افزایش قیمت خرما در خراسان رضوی پرسش کردند که به ایشان گفتم قیمت خرما در کل کشور گران شده است و با آنالیزی که همکاران ایشان در استانداری داشتند صحت گفته‌های من تأیید شد.

وی با بیان اینکه آنچه متأثر از ماه رمضان افزایش قیمت پیدا کرده است خرماست، می‌افزاید: علت گران شدن خرما این است که قیمت پایه آن افزایش پیدا کرده و بر روی درخت نخل در بم، هرمزگان و یا خوزستان گران فروخته می‌شود که این امر چند علت دارد که مربوط می‌شود به هزینه حمل و نقل، بسته‌بندی و چون خرما ارزش صادراتی دارد و قیمتش بر حسب دلار محاسبه می‌شود قیمت‌ها را نیز در داخل کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد.

باخرد ادامه می‌دهد: در این خصوص سازمان تعاون روستایی موظف شد بستری فراهم کند که میزان واردات خرما را به استان زیاد کند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند، ولی با توجه به اینکه قیمت پایه خرما افزایش پیدا کرده است به نظر می‌رسد در این کار موفق نخواهد شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت با تأکید بر اینکه گرانی‌ها وجود دارد و ما اصرار داریم که دیگر گران‌فروشی در آن اتفاق نیفتد، تصریح می‌کند: وظیفه ما این است که همین مقدار خرمایی که با قیمت ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان وارد استان می‌شود را اجازه ندهیم به دام دلال بازی بیفتد و گران‌تر شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.