۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 656844

بارش‌های خوب بهار ۹۸ باعث شد تا بیش از ۱۰۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای حاشیه پایتخت جمع شود و بهانه‌ای شد تا به سراغ مجری پروژه در حال ساخت نمرود و مدیران ۵ سد دیگر برویم و وضعیت این‌روزهای ۶ سازه‌ی آبی حاشیه پایتخت را جویا شویم.

گزارش| آخرین وضعیت ۱+۵ سد حاشیه پایتخت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، بهار ۹۸ با بارش‌های خوبی آغاز شد که گویی همچون امداد الهی قسمتی از مشکلات کشور را حل کرد، استان تهران تابستان ۹۷ با قطع برق و آب بعضاً طولانی مدت در اکثر شهرستان‌ها مواجه بود. اوضاع در ابتدای تیرماه۹۷ آن‌قدر وخیم شد که استاندار تهران از کاهش  ۲۸ درصدی نزولات آسمانی در این استان خبر داد و گفت: با کمبود ۴ هزار مگاوات برق در تهران مواجه است و یکی از دلایل این کمبود را نیز کاهش حجم آب پشت سدها عنوان کرد(بیشتر بخوانید).

اما به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب، استان تهران تابستان ۹۸ دیگر با مشکل آب مواجه نخواهد بود (اینجا بخوانید). با ادامه این روزهای خوب معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان تهران از پر شدن ۹۰ درصدی ظرفیت سدهای حاشیه پایتخت خبر داد( بیشتر بخوانید). همین بهانه‌ای شد تا برای اطلاع از شرایط کنونی سدهای پنج گانه حاشیه تهران و وضعیت ساخت سد نمرود در فیروزکوه با مدیران این مجموعه‌های آبی به گفت‌وگو بپردازیم.

۷۰ درصد ظرفیت سد ماملو پر شده است/ ۲۸ مترمکعب برثانیه آب رهاسازی شد

علیرضا خانی زاد مدیر بهره برداری سد ماملو درباره آخرین وضعیت این مجموعه آبی اظهار داشت: دریاچه این سد دارای ۳۵۰ میلیون مترمکعب گنجایش است که از این مقدار ۲۳۸ میلیون مترمکعب آن آبگیری شده است.

 وی در ادامه افزود: این سد هنوز به مرحله سرریز شدن نرسیده و حجم دبی در زمان سرریز شدن ۵۰ متر مکعب بوده و اکنون ۱۵ متر مکعب آب برای تغذیه مصنوعی و ۱۳ متر مکعب برای استفاده در حوزه کشاورزی رهاسازی شده است.

 مدیر بهره برداری سد ماملو در توصیه به مردم خاطرنشان کرد: آب همیشه در مسیر خودش حرکت می‌کند و ما نباید در این مسیر ساخت سازی انجام داده و یا سکونت کنیم، شهروندان مطمئن باشند تمام رها سازی‌ها با مدیریت و برنامه ریزی قبلی است.

عکس| سد ماملو

۱۰۲ درصد ظرفیت سد طالقان پر شده است! 

 سید محمدعلی معلم مدیر سد طالقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این سد دارای مساحت ۱۲.۴ کیلومتر مربع با ظرفیت ۴۲۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر دارای ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب است که از تاریخ  ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری سرریز سد صورت گرفت.

 وی درباره ۱۰ میلیون مترمکعب حجم بالای سد بیان داشت: این مقدار حجم به علت ارتفاع آب برای خروج از سرریز است و اکنون حدود ۶۰ متر مکعب بر ثانیه به سمت پایین دست سد طالقان و سفید رود منتقل و علاوه بر این مقدار ۳۰ متر مکعب آب از طریق تونل به سمت منطقه زیاران جهت مصارف کشاورزی و آب شرب ارسال می‌شود.

مدیر سد طالقان درباره ذخایر مخازن سدها بیان داشت: با توجه به آوردهای امسال ذخیره مخازن خوب بوده اما رویکرد ما در بحث رعایت مصرف آب شرب به صورت بهینه باید باشد تا اگر زمانی به خشکسالی برخوردیم مشکلی ایجاد نشود.

عکس| سد طالقان


۸۶ درصد سد لتیان پر شده است/ آب لتیان به تصفیه خانه شماره ۳ و ۴ تهران ارسال می‌شود

 علیرضا ارسطویی مدیر بهره برداری سد و نیروگاه لتیان و کلان درباره شرایط فعلی این سد اظهار داشت: سد لتیان دارای ظرفیت ۷۶ میلیون مترمکعب است که با توجه به محدودیت آبگیری و رانشی بودن منطقه حداکثر ظرفیت در نظر گرفته شده ۷۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: حجم آب موجود در مخزن ۶۲ میلیون مترمکعب است و خروجی سد با نسبت ورودی آب به دریاچه متغیر است و با روش‌های مناسب بهره برداری و برنامه ریزی دقیق از طریق دریچه‌های توربین آب تخلیه می‌شود و ما هیچ وقت حجم آب را به مرحله سرریز نمی‌رسانیم.

 ارسطویی درباره برنامه آبی سد لتیان گفت: در اواخر خردادماه سال جاری و عبور از پیک سیلاب‌ها ظرفیت را به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسانیم و آب را برای مصارف شرب به تصفیه خانه شماره ۳ و ۴ تهران ارسال می‌کنیم.

 مدیر بهره برداری سد لتیان در توصیه به شهروندان بیان داشت: عزیزانی که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به دریاچه‌های استان تهران مراجعه می‌کنند توجه داشته باشند که اکنون در شرایط رگبارهای بهاری و سیلابی قرار داریم که ظرف مدت چند دقیقه ممکن است سیلابی در مسیرهای رودخانه‌ها و اطراف دریاچه ها رخ دهد به همین منظور برای جلوگیری از هرگونه حادثه در این مکان ها اتراق نکنند.

عکس| سد لتیان

تنها ۱۶ درصدظرفیت سد لار پرشده است/ آب لار برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی استفاده می‌شود

مفید اصغری مدیر سد لار درباره آخرین وضعیت این سد اظهار داشت: ظرفیت مخزن در تراز نرمال دارای ظرفیت ۹۶۰ میلیون متر مکعب بوده که با توجه به فرار آب در حال

مردم سدها را با استخرهای شنا یکسان نبیند و احتمال غرق شدگی در دریاچه‌ سدها زیاد است

حاضر دارای ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب است.

 وی ادامه داد: تاکنون بالاترین حجم آبی که تجربه شده ۳۴۱ میلیون مترمکعب یعنی تقریباً نصف تراز نرمال است.

مفید اصغری درباره برنامه آبی تابستان گفت: طبق برنامه منابع و مصارف آب که توسط شرکت مدیریت منابع اعلام می‌شود عمل می‌کنیم و بخشی از این حجم آب برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر بهره برداری سد لار با اشاره به روند افزایشی دما خاطرنشان کرد: مردم اینجا را با استخرهای شنا یکسان نبیند. شرایط شنا در دریاچه‌ها بسیار متفاوت است و احتمال غرق‌شدگی زیاد است.

عکس| سد لار

۹۳ درصد ظرفیت سد امیرکبیر پر شده است

مهدی فتوکیان مدیر سد امیرکبیر ظرفیت کل را ۱۸۳ میلیون مترمکعب دانست و گفت: حجم فعلی آب ۱۷۰ میلیون متر مکعب است که هنوز به آستانه سرریز شدن نرسیده است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی در دستور کار است و از اوایل بهار رهاسازی شروع شده تا سطح مخازن   برای کنترل سیلاب های احتمالی پایین نگه داشته شود.

 فتوکیان درباره برنامه آبی سد بیان داشت: هر ساله مقدار مشخصی حجم آب برای کشاورزی رهاسازی می‌شود.

 وی ضمن درخواست از مردم برای صرفه جویی در مدیریت آب خاطرنشان کرد: آب در یک زمان کوتاه وارد سد شده بخشی ذخیره و بخشی هم رهاسازی می‌شود اگر در سال آینده بارش در پاییز و زمستان کم باشد و ما مدیریت مصرف نداشته باشیم دوباره مدیریت آب و صرفه جویی مطرح می‌شود.

عکس| سد امیرکبیر

سد نمرود در انتظار ۳۵۰ میلیارد اعتبار/ ۸۳ پروژه اجرایی شده است

 اردشیر تنها مجری پروژه سد نمرود فیروزکوه درباره آخرین روند اجرای پروژه اظهار داشت : ظرفیت مخزن ۱۳۷ میلیون مترمکعب بوده و ۸۳ درصد عملیات پروژه اجرایی شده و برای تکمیل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد:این پروژه از سال ۸۴ شروع شده و مهمترین مشکلی که برای ادامه روند فعالیت وجود دارد تامین اعتبار لازم بوده که برای این منظور پیگیری ها در حال انجام است.

اردشیر تنها درباره علت طولانی شدن پروژه خاطرنشان کرد: عدم تأمین اعتبار و افزایش قیمت‌ها در زمان های متعدد و همچنین جابجایی یک روستا که محل جدید آن دیده شده  ولی زیرساخت‌های لازم را ندارد روند پیشروی ساخت را طولانی کرده است.

 

عکس| سد در حال ساخت نمرود در فیروزکوه

در پایان می‌توان به صورت جدول ذیل وضعیت سدهای حاشیه تهران را جمع بندی کرد:

آخرین وضعیت ۱+۵ سد حاشیه پایتخت

ردیف نام سد ظرفیت(میلیون متر مکعب) حجم آب(درصد)
۱ سد ماملو ۳۵۰ ۷۰
۲ سد طالقان ۴۲۰ ۱۰۲
۳ سد لتیان  ۷۶ ۸۶
۴ سد لار ۹۶۰ ۱۶
۵ سد امیر کبیر ۱۸۳ ۹۳
۶ سد نمرود ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی
جمع کل ۱۹۸۹ میلیون متر مکعب ۱۰۵۰ میلیون متر مکعب


به گزارش خبرگزاری فارس، مدیران بهره برداری سدهای حاشیه پایتخت ذخایر آب امسال را مناسب دانسته و درباره مدیریت مصرف بهینه اتفاق نظر داشتند اما صرفه‌جویی کلیدواژه‌ای است که در این روزهای خوب و فراوانی نیز نباید فراموش شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.