احمد انارکی محمدی گفت: تعداد قابل توجهی از نمایندگان مخالف تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هستند و به نظر می‌رسد تفکیک وزارتخانه بازرگانی از وزارت صنعت و معدن در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست. پیش از این هزینه سنگینی برای تجمیع وزارتخانه‌ها به کار گرفته شده، بنابراین اگر دوباره تفکیک شوند علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفتی که دارد نمی‌توان بطور قطع گفت که در اقتصاد کشور تغییر محسوسی رخ دهد.

تحمیل هزینه‌های هنگفت به اقتصاد با تشکیل وزارت بازرگانی

احمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره تلاشهایی که دولت برای تشکیل دوباره وزارت بازرگانی انجام می دهد، اظهار داشت: آنچه که ما در کشورهای دنیا شاهدیم، این است که  غالب کشورهای در حال توسعه و نیز توسعه یافته به سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت رفته و در واقع دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی را با همدیگر ادغام کرده‌اند. در کشورهای دیگر، وزارتخانه‌ای که مشخصاً به عنوان وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و تجارت تفکیک شده باشد، وجود ندارد.

انارکی محمدی ادامه داد: پیش از این وزارتخانه صنعت و معدن از وزارت بازرگانی در دولت نهم و دهم از یکدیگر تفکیک شدند. دولت معتقد است با احیای دوباره وزارت بازرگانی می‌توان مشکلات کنونی اقتصاد را حل کرد و این طرح را راهی برای برون رفت از برهه حساس کنونی می‌داند. کمیسیون اجتماعی اولین کمیسیونی بود که موافقت خود را با این طرح اعلام کرد اما تعداد قابل توجهی از نمایندگان مخالف تفکیک وزارتخانه هستند و به نظر می‌رسد تفکیک این دو وزارتخانه در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست و هزینه های اقتصادی و منابع انسانی وسیعی نیاز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تبعات تفکیک وزارتخانه ها تصریح کرد: با این طرح، دولت باید دوباره دو وزارتخانه بزرگ و عریض و طویلی را که در حال حاضر هر کدام ساختار پیچیده و ادغام شده‌ای دارند، از هم تفکیک کند. پیش از این هزینه سنگینی برای تجمیع وزارتخانه ها به کار گرفته شده، به همین دلیل اگر دوباره تفکیک شوند علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفتی که دارد نمی‌توان بطور قطع گفت در اقتصاد کشور تغییر محسوسی رخ دهد.

وی افزود: البته از سوی دیگر برخی از موافقان می گویند درست است که دو وزارتخانه با هم تجمیع شده اما تعداد نیروی انسانی و نوع تخصص آنان که در این دو وزارتخانه ادغام شده مشغول به کار هستند، مشخص است. بنابراین تعداد نیرو و امکانات موجود برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن مشخص است؛ با توجه به همین موضوع باید گفت که تنها اسم این دو وزارتخانه ادغام شده است اما در واقع ظرفیت‌های کافی برای تفکیک آنها موجود است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.