معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: یکی از اهدافی که در این نمایشگاه دنبال می‌شود، گفتمان‌سازی قرآنی است.

یکی از اهداف نمایشگاه بین‌المللی قرآن، گفتمان‌سازی قرآنی است
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی کاظمی نسب در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در خصوص اقدامات انجام شده در بخش‌های محتوایی، پژوهشی و دانشگاهی اظهار کرد: امسال بخش دانشگاه حضور فعالی دارد و بخش حوزوی نیز همچون سابق حضور دارند و جلسات متعددی با بخش دانشگاهی بویژه بخش نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، آقای ترابی برگزار شده است.
وی افزود: بخش دانشگاهی بویژه در پژوهش‌های قرآنی و پایان‌نامه‌های قرآنی، نشست‌هایی را تعریف کرده‌اند و در روز اختتامیه بخش دانشگاهی از منتخبین خود در غرفه‌ها و مسابقات خود تقدیر به عمل خواهد آورد. همچنین از دانشجویان و اساتید نیز برای بازدید از دانشگاه دعوت به عمل آمده است.
معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در خصوص اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام شده در نمایشگاه برای همخوانی محتوای آن با نیازهای جامعه متکثر شهر مشهد، خاطرنشان کرد: ما با هدف تحول، نمایشگاه را آغاز کرده‌ایم. نمایشگاه دارای شاخصه‌های زیادی است. یکی از شاخصه های نمایشگاه رویکرد بین المللی است و ناشرهای بین المللی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
کاظمی نسب بیان کرد: همچنین حضور غرفه‌های بین الملل به ویژه جامه المصطفی العالمیه در این نمایشگاه پر رنگ است. جامعه المصطفی العالمیه حدود ۴۰ غرفه دارد و هر غرفه آن مربوط به بخشی از امور بین‌المللی است به عنوان مثال مهد بین المللی، غذا بین الملل و فرهنگ و آداب ملل در ماه مبارک رمضان که رویکردهای جدید در نمایشگاه امسال است.
وی اضافه کرد: دومین شاخصه این نمایشگاه، فعالیت‌های هنری است از جمله آن می‌توان به اجرای نمایش و تئاتر خیابانی، سحری‌خوانی و خوانش داستان اشاره کرد به طور کلی برنامه‌های هنری در نمایشگاه امسال بسیار پررنگ است.
معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: ضعف عمده نمایشگاه در سال گذشته طبقاتی بودن آن بود که امسال آن را برطرف کردیم و سطحی مسطح را انتخاب کردیم تا افراد برنامه‌های خود را به راحتی پیاده‌سازی کنند. نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته متفاوت است در سال گذشته ۴۰۰ غرفه وجود داشت اما این این تعداد به ۷۰۰ غرفه ارتقا یافته است.  
کاظمی نسب در خصوص اقدامات انجام شده در بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه، تصریح کرد: امسال نمایشگاه به گونه‌ای است که برای خانواده‌ها نیز برنامه‌هایی طراحی شده است. امسال بخشی به نام کودک و نوجوان در نمایشگاه اضافه شده است.  
وی ادامه داد: همچنین کانون پرورش فکری کودکان، به داستان‌های قرآنی می‌پردازد که یکی از آن داستان‌ها، قصه‌ی حضرت یونس(ع) بوده که بوسیله طراحی یک کشتی برای کودکان این داستان روایت شده و برای آنان بسیار ملموس است.  
معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی  گفت: همچنین در سایر غرفه‌ها نیز بخش کودک و نوجوان وجود دارد. به طور کلی ۲۰ درصد از نمایشگاه به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.
کاظمی‌نسب در ارتباط با نظارت از غرفه‌ها برای بررسی محتوای ارائه شده، عنوان کرد: یک کیمته به نام علمی و محتوایی وجود دارد که آقای استادی مسئول این کمیته هستند و به صورت مرتب از غرفه‌ها بازدید می‌کنند تا محتوای ارائه شده قرآنی، اسلامی و دینی باشد.  
معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از کمیته‌های خوب این نمایشگاه، کمیته نظرسنجی است که به بخش دانشگاهی واگذار شده است. این کمیته نظر مردم را درباره‌ی تمام آنچه در نمایشگاه رخ می‌دهد، می‌گیرند.
کاظمی‌نسب تصریح کرد: لازمه هر فعالیت فرهنگی، هنری و دینی وجود قسمت نظرسنجی است و جزو الزلمات کار است. باید قبل از برگزاری جشنواره‌ ذائقه سنجی شود و بعد از آن نیز نظرسنجی شود.
وی در رابطه با تغییراتی که امسال در نمایشگاه به واسطه نظرسنجی اعمال شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بخش بین‌الملل ارتقا پیدا کرده است. همچنین اتفاق نادری که در بخش بین‌الملل رخ داده این است که کرسی‌های تلاوت مجلسی در محوطه باز برگزار می‌شود. ۹ قاری جهان اسلام از کشورهای تانزانیا، عراق، بنگلادش و... دعوت شده و علاوه بر آن ۱۴ قاری بین‌المللی نیز دعوت شده‌اند که ۴ نفر آنان حافظ قرآن و ۱۰ نفر دیگر قاری قرآن هستند.
معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: این اقدامات امسال برای اولین بار انجام می‌شود و امسال برنامه‌ریزی شده و جزو ویژگی‌های نمایشگاه است.  
کاظمی نسب تصریح کرد: اصحاب رسانه باید تلاش کنند برگزاری این نمایشگاه را اطلاع‌رسانی کنند. یکی از اهدافی که در این نمایشگاه دنبال می‌شود، گفتمان‌سازی قرآنی است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.