شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با رشد ۱۷۳۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۲۱۲ هزار و ۷۴۸ واحد ایستاد. معاملات هفته گذشته بازار سهام به موجب افزایش ریسک‌های سیاسی و البته تشدید تنش‌ها میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، تحت فشار عرضه قرار گرفت.

جهش یک کانالی بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با رشد ۱۷۳۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۲۱۲ هزار و ۷۴۸ واحد ایستاد. معاملات هفته گذشته بازار سهام به موجب افزایش ریسک‌های سیاسی و البته تشدید تنش‌ها میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، تحت فشار عرضه قرار گرفت. هر چند روزهای پایانی هفته مذکور با کاهش نگرانی‌ها میان فعالان بازار تا حدودی شاهد بازگشت تقاضا به سهام بورسی بودیم اما در نهایت شاخص کل این بازار افت ۰.۲ درصدی را تجربه کرد با آغاز معاملات هفته جاری نیز فروکش نسبی ریسک‌ها در ذهن فعالان بازار با افزایش تقاضا برای سهام بورسی و فرابورسی انعکاس پیدا کرد. با این حال گروه‌های بزرگ کالایی که بیشترین تاثیر را از روند جهانی قیمت فلزات می‌پذیرند، عمدتا در محدوده منفی قیمتی دادوستد شدند. این شرایط سبب شد تا شاخص کل هم وزن که از اثرپذیری یکسان نمادهای معاملاتی محاسبه می‌شود، با رشد ۲/۲ درصدی همراه شد. اختلاف این دو نماگر حکایت از چاشنی احتیاط و تردید میان معامله‌گران سهام بزرگ بازار دارد.

انتظار می‌رود طی روزهای آتی رفته‌رفته با افزایش اطلاعات معامله‌گران از مجرای گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها و همچنین صورت‌های مالی ۱۲‌ماهه، شاهد جذابیت هر چه بیشتر این بازار در نگاه سرمایه‌گذاران باشیم. در این میان نباید از نقش مجامع شرکت‌ها نیز غافل شد. پیش‌بینی فعالان بازار از افزایش سودآوری شرکت‌ها و احتمال تقسیم سود بالاتر، رقیق شدن قیمت سهام را به دنبال خواهد داشت که خود عاملی در جهت افزایش جذابیت سهم‌ها است.

امروز همانطور که اشاره شد شاخص کل بورس تهران رشد ۰.۸ درصد را تجربه کرد. نماگر اصلی فرابورس ایران نیز با رشد ۱/۱ درصد همراه شد. در این روز نگاهی به عملکرد صنایع فعال بورس تهران نشان از رشد شاخص در ۲۸ گروه دارد. در مقابل اما فقط ۸ صنعت با افت شاخص مواجه شدند. در میان نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران، بانک ملت، معدنی و صنعتی چادرملو و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در صدر قرار گرفتند. «اخابر» روز جمعه صورت‌های مالی ۱۲ ماهه خود را روانه سامانه کدال کرد و خبر از افزایش یک درصدی درآمدهای عملیاتی ۱۲ ماهه ۱۳۹۷ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته داد. کاهش ۲۱ درصدی سود ناخالص، کاهش ۶ درصدی سود عملیاتی ۱۲ ماهه ۱۳۹۷ در مقایسه با دوره مشابه، افزایش دو درصدی سود خالص و تحقق سود ۴۸۴ ریالی به ازای هر سهم از دیگر نکات قابل توجه گزارش مخابرات ایران بود. شرایطی که سبب شد تا این نماد مخابراتی در سقف مجاز روزانه دادوستد شود. در آنسوی بازار اما دو نماد «فولاد» و «فملی» مانع از رشد بیشتر شاخص کل بورس تهران شدند.

بیشترین ارزش معاملات در این روز در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های لوله و ماشین‌سازی ایران، ایران ترانسفو، بانک تجارت، ایران خودرو و سرمایه‌گذاری صدر تامین قرار گرفت و سهام شرکت‌های داروسازی زاگرس فارمد پارس، بین‌المللی توسعه ساختمان، تایدواتر خاورمیانه و لبنیات کالبر بیشترین افزایش قیمت روزانه را به خود اختصاص دادند. در مقابل اما بیشترین کاهش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های سالمین، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، قند لرستان و شیر پاستوریزه پگاه خراسان رسید.

در فرابورس ایران نیز «شرانل» پس از یک ماه توقف، پس از دریفات مجوز افزایش ۷۰ درصدی نرخ محصولات بازگشایی شد و با رشد ۲۱ درصدی قیت، در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد آیفکس ایستاد. «ذوب»، «کرمان»، «خدیزل» و «دماوند» از دیگر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل فرابورس ایران بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.