اولین ویژه‌برنامه شهر آرامش از پنج شب دوم، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه برابر با یازدهم ماه رمضان در خانه شاعران ایران برگزار شد.

 شعرهای سلمان هراتی پشتوانه‌ای قوی از مفاهیم قرآنی دارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین تلاوت آیاتی از قرآن کریم و مناجات‌خوانی ساعد باقری با همراهی صدای علی‌اکبر حجازی و نی‌نوازی احسان لیوانی، آغازگر این برنامه بودند.

پس از اذان و ضیافت افطار، ساعد باقری در بخش قرائت و شرح متون منظوم فارسی، حکایتی از مقاله چهارم منطق‌الطیر فریدالدین عطار نیشابوری را روایت کرد. این حکایت داستان پادشاهی است که قصری بزرگ و باشکوه می‌سازد و آنگاه از ندیمان و حکیمان دعوت می‌کند تا از آن بازدید کنند. در این میانه که همگان تعریف و تمجید کردند، زاهدی برخاست و گفت در این قصر رخنه‌ای آشکار وجود دارد و آن رخنه عزراییل است که رفع آن ممکن نیست.

سهیل محمودی در ششمین شب شهر آرامش، از سلمان هراتی به عنوان یکی دیگر از شاعرانی که در اشعار خود به قرآن توجه داشته است، یاد کرد.

او به چند شعر از سلمان اشاره کرد که پشتوانه‌ای قوی از مفاهیم قرآنی دارند و روح معلمی نیز در آنها نهفته است.

سلمان روز قیامت را روز نتیجه گرفتن می‌داند و در شعر "قیامت" که نام سوره‌ای از قرآن کریم است، به توصیف این روز می‌پردازد. مفهوم یوم الحسره در پایان این شعر کاملا آشکار است.

اشعار "هیچ می‌دانی" و "جریمه" نیز از جمله اشعار دیگری بودند که محمودی آنها را قرائت و به مفاهیم قرآنی مستتر در آنها اشاره کرد.

در پایان برنامه، رضا موسوی‌طبری به طور خلاصه به ششمین مورد مبطلات روزه از کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی اشاره کرد. ششمین مورد، داشتن خوف و رجا و مورد قبول فرض نکردن خود است.

در ادامه از کتاب اخلاق محسنی تالیف ملا حسین کاشفی سبزواری، داستان همسایگی درویش و توانگر و دستگیری از همسایه درویش را روایت کرد.

او همچنین از کلیات عبید زاکانی، لطایفی در خصوص شرایع را قرائت کرد و این لطایف را داری متنی ساده با معانی عمیق دانست.

انتهای پیام/ 

شهر آرامش به مدت چهار شب دیگر در خانه شاعران ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، نبش کوچه نعمتی برگزار خواهد شد و شرکت در این برنامه برای علاقه‌مندان، آزاد و رایگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.