این روزها که مدتیست قیمت دلار ثابت مانده رکود در بازار خودرو به شدت افزایش یافته و برخی بنگاه داران از صفر شدن معاملات خود در یک هفته گذشته سخن می‌گویند. در واقع الان فروشنده بیش از خریدار است و البته هر دو با ترس به بازار نگاه می کنند

رکود سنگین در معاملات خودرو

از زمانی که قیمت ارز شروع به افزایش پیدا کرد، ارزش ریالی برخی کالاها به خصوص آنها که جنبه سرمایه ای داشتند نیز افزایش چشمگیری یافت. در این میان خودرو یکی از مهمترین بازارهای پررونق برای خریداران و فروشندگان شد چرا که به نسبت مسکن، قیمت کمتری داشت و اقشار مختلف می توانستند برای خرید آن با سرمایه‌های مختلف اقدام کنند. 

یک بنگاه دار خودرو به قدس آنلاین می‌گوید: در واقع خریداران می توانستند با چند ده میلیون تومان شروع به خرید خودرو کنند اما در موضوع مسکن، به خصوص در شهرهای بزرگ این توان باید به چندصدملیون می رسید که عملاً نمی‌توانست همه مردم را در بربگیرد لذا خودرو با سرعت زیادی افزایش قمیت خود را نشان داد اما در بازار مسکن این روند آرام تر رخ داد.

حالا اما با رسیدن قیمت خودرو به جهش انجام شده در دلار باید منتظر بازاری راکد بود و اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند و ما با افزایش قیمت دلار در میان مدت مواجه نشویم به احتمال زیاد رکود سنگین سایه خود را بر بازار خودرو پهن خواهد کرد و به مرور شاهد افزایش فروشنده و کاهش خریدار خواهیم بود. در واقع وقتی خودرو دیگر کالای سرمایه ای محسوب نشود خریداران هم تمایلی برای سرمایه گذاری در آن پیدا نخواهند کرد و از سوی دیگر، آنها که برای سود یا حفظ سرمایه خود اقدام به خرید خودرو کرده بودند به دلیل افت قیمت آن با توجه به افزایش سن خودرو و گذر تاریخ تولید، اقدام به فروش کالای خود خواهند کرد که در نتیجه بازار عرضه و تقاضا به شدت به نفع خریدار ورق خواهد خورد.

یک نمایشگاه دار در خیابان انقلاب هم در گفت و گو با قدس آنلاین به موضوع واردات خودرو دست دوم اشاره کرد و  گفت:حال اگر دولت ناگهان تصمیم به ورود خودروهای دست دوم به بازار ایران بگیرد دیگر باید منتظر اتفاقی بسیار بزرگ در این بازار باشیم در آن حد که شاهد سقوط ۱۰۰ درصدی قیمت بسیاری از خودروها باشیم و این خبری بسیار بد برای تولید کنندگان داخلی است که با حجم زیادی از انصراف دهندگان پروژه ثبت نام ها مواجه خواهند شد.

اگر به این مساله موضوع حباب قیمت خودرو را هم اضافه کنیم عملاً بازار خودرو را باید بسیار نگران کننده بدانیم چرا که به گفته کارشناسان فقط پراید با یک حباب ده میلیونی مواجه است. حبابی که با قیمت دلار ۱۵ هزار تومانی محاسبه شده است و این به آن معناست که دلار اگر تا ۱۹ هزار تومان هم برسد بازهم قیمت دلار نباید ۵۰ میلیون باشد.

این شامل دیگر تولیدات داخلی هم می شود و به همین دلیل است که این روزها که مدتیست قیمت دلار ثابت مانده رکود در بازار خودرو به شدت افزایش یافته و برخی بنگاه داران از صفر شدن معاملات خود در یک هفته گذشته سخن می گویند. در واقع الان فروشنده بیش از خریدار است و البته هر دو با ترس وارد بازار شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.