مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی از انتشار گزیده‌ای از کتاب عیون اخبارالرضا(ع) با عنوان «چشمه معارف رضوی» برای نخستین بار در کشور توسط انتشارات معاونت تبلیغات اسلامی حرم منور امام رضا(ع) خبر داد.

انتشار گزیده‌ عیون اخبارالرضا(ع) برای نخستین بار

 محمدحسین مروج کاشانی/

مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی از انتشار گزیده‌ای از کتاب عیون اخبارالرضا(ع) با عنوان «چشمه معارف رضوی» برای نخستین بار در کشور توسط انتشارات معاونت تبلیغات اسلامی حرم منور امام رضا(ع) خبر داد.

جواد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر افزود: کتاب عیون اخبارالرضا(ع) از کتاب‌های مهم حدیثی و روایی شیعه به شمار می‌آید و درباره زندگی، آثار و روایات امام هشتم(ع) و سنت رضوی در 69 باب در موضوعات اعتقادی، فقهی، اخلاقی و سیره توسط مرحوم شیخ صدوق(ره) از مفاخر بزرگ شیعه تدوین شده است.

وی ادامه داد: این کتاب در سال 1275 هجری قمری در تهران با چاپ سنگی منتشر شد و پس از آن بارها در شهرهای مختلف از جمله بیروت، نجف، قم و... نیز انتشار یافت.

هاشمی اضافه کرد: کتاب «چشمه معارف رضوی» در سه جلد به ترتیب به زبان‌های فارسی (180صفحه)، عربی- فارسی (270صفحه) و عربی (150صفحه) و در مجموع سه جلد در شمارگان حدود 15 هزار جلد (نسخه) و در قطع وزیری توسط آستان قدس رضوی تا اوایل ماه ذی‌القعده سال جاری که ماه زیارتی مخصوص حضرت رضا(ع) است چاپ و منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: بخشی از روایات این کتاب، حکایت‌ها و داستان‌های واقعی را از زندگانی امام رضا(ع) عنوان می‌کند که برای نوجوانان و جوانان بسیار جذاب و قابل استفاده است.

*

هدف از انتشار این کتاب

هاشمی در بیان هدف انتشارات معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) (زائر رضوی) از انتشار گزیده‌ای از این کتاب بیان داشت: برای اینکه قابل استفاده برای عموم شود یعنی تنها مخاطبان خاص از این کتاب استفاده نکنند و عموم مردم بویژه زائران بارگاه مطهر امام رضا(ع) نیز از آن بهره‌مند شوند، نیاز به این بود که یکسری روایات و متن‌های ویژه و خاص از این کتاب به عنوان گزیده و منتخب انتخاب شود.

وی اضافه کرد: در زمان تولیت سابق آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی این کتاب مورد توجه ایشان بود و تأکید داشتند که از این منبع حدیثی گرانبها برای ترویج معارف رضوی استفاده شود که البته تولیت این آستان مبارک حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مروی هم همین تأکید را داشته‌اند.

هاشمی عنوان کرد: حتی در دیداری که تولیت جدید آستان قدس رضوی با مراجع عظام تقلید در شهر قم داشته‌اند، برخی از مراجع عظام و آیات بزرگوار نسبت به توجه بیشتر به این کتاب و تنقیح آن و استفاده از این منبع مهم روایی شیعه توصیه‌های مهمی ارائه نمودند.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: این پروژه مهم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی از سال 1396 آغاز و خوشبختاته در انتهای سال گذشته با موفقیت به پایان رسید و مطالب و موارد به‌گزینی شده به تأیید استاد فرهیخته حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محدثی نیز رسیده است.

*

برخی از ویژگی‌های این کتاب

هاشمی درباره برخی از ویژگی‌های این کتاب به موارد زیر به اختصار اشاره کرد:

- برای رعایت اختصار، سلسله سند روایات حذف شده و در برخی موارد همچون پرسش و پاسخ‌ها، به درج نام آخرین راوی بسنده شده است.

- ترتیب متون انتخابی فراتر از چینش کتاب عیون اخبارالرضا(ع) انجام شده و این اثر در سه فصل زندگی، معارف و زیارت امام رضا(ع) تنظیم شده است. معارف و اندیشه تنظیمی در فصل دوم نیز در سه رده عقاید، احکام و اخلاق ارائه شده است، از این رو نسبت به اصل کتاب، برش و جابه‌جایی‌های فراوانی صورت گرفته است.

-این متن گزیده با قلم شیوا و جذاب حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدمهدی رضایی به فارسی روان ترجمه شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.