آن گونه که یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق روز جمعه اعلام کرد، قرار اســت لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور روز شنبه آینده در مجلس عراق بررسی و به رأی گذاشته شود.

دکتر حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل منطقه/

آن گونه که یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق روز جمعه اعلام کرد، قرار اســت لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور روز شنبه آینده در مجلس عراق بررسی و به رأی گذاشته شود.

احتمالاً این لایحه تصویب خواهد شود؛ زیرا ائتلاف الفتح و سائرون که دارای اکثریت در پارلمان هستند، از این روند حمایت می کنند. این اقدام مجلس عراق در شرایطی صورت می گیرد که در چند سال اخیر بحث حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور به مسئله ای چالشی و بحث برانگیز تبدیل شده و بسیاری از مسئولان و مردم عراق بارها موضوع اخراج اشغالگران را مطرح کرده اند.

پس از سال ۲۰۰۳ و سرنگونی رژیم صدام؛ آمریکایی ها احساس کردند که باید از فرصت بدست آمده، نهایت استفاده را برده و بر عراق که دارای موقعیت ژئوپلتیک مهم منطقه ای است، تسلط یافته و از شرایط ایجاد شده بهره برداری کاملی داشته باشند.

 با وجود آنکه سال ۲۰۰۷ توافقنامه ای میان بغداد و جــرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق به امضا رســید، اما واشنگتن همچنان ۵۰۰۰ نظامی خود را به بهانه آموزش نظامیان عراقی در این کشور نگه داشت.

 به گواه اسناد و مدارک موجود این نظامیان آمریکایی حاضر در عراق به بهانه های مختلف در مسائل سیاسی، اجتماعی و امنیتی عــراق مداخله کرده، با راه اندازی توطئه های مختلف به اختلافات داخلی دامن زده و همچنین به حمایت و گسترش گروه‌های تروریستی کمک کرده اند.

سفارت آمریکا در عراق نیز که دارای بیشترین پرسنل در سطح جهان است، بشدت در مسائل داخلی و تصمیمات دولت بغداد مداخله می کند، به طوری که این مسئله با مخالفت جدی بدنه نیروهای مسلح، مراجع تقلید و مجلس عراق مواجه شده است.

در سطح جامعه نیز مردم عراق با این مداخلات به مخالفت برخاسته و بارها با برگزاری راهپیمایی خواستار اخراج نظامیان آمریکایی از خاک کشورشان شده اند.

اقدام جدید مجلس عراق را باید گامی مهم در راستای مقابله با اشغالگران دانست؛ چراکه در صورت تصویب این لایحه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور نامشروع خواهد بود؛ یعنی پس از این رویداد اگر آمریکایی ها بخواهند به حضور غیرقانونی خود در عراق ادامه دهند، باید منتظر پاسخ عملی مردم و گروه های عراقی بوده و مسئولیت هر اتفاق بعدی بر عهده مقامات کاخ ســفید خواهد بود و آن ها باید پاسخگو باشند.

در شرایط حاضر به نظر نمی رسد که دولت ترامپ به هر تصمیم مجلس عراق وقعی نهاده و از آن تبعیت کند؛ بنابراین این مسئله احتمالاً تقابل جویی ملت و سیاسیون عراقی در مقابل نظامیان آمریکایی حاضر در خاک این کشور را افزایش داده و بحران امنیتی جدیدی برای بغداد به دنبال خواهد آورد.

 حال و در صورت تصویب لایحه در مجلس عراق ماهیت اشــغالگری اشغالگران عریان تر شده و کاخ سفید باید منتظر هرگونه واکنش از سوی ملت عراق باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.