۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 656945

اتاق فکر

اندیشکده کارنگی بررسی کرد

رویکرد ترامپ در مقابل ایران اثر ندارد

اندیشکده کارنگی در تحلیلی تحت عنوان «رهبری ما (آمریکا) منجر به مذاکرات موفق با ایران شد؛ رویکرد ترامپ اثر ندارد» به افزایش تنش میان تهران و واشنگتن پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و نوشت: یک سال پس از اقدام ترامپ در خروج از برجام، رئیس جمهور ایالات متحده با اتخاذ دیپلماسی قهرآمیز به دنبال رسیدن به ایده خطرناک و نامطمئن «حداکثر فشار» بر ایران است.

خالدی/

اندیشکده کارنگی در تحلیلی تحت عنوان «رهبری ما (آمریکا) منجر به مذاکرات موفق با ایران شد؛ رویکرد ترامپ اثر ندارد» به افزایش تنش میان تهران و واشنگتن پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و نوشت: یک سال پس از اقدام ترامپ در خروج از برجام، رئیس جمهور ایالات متحده با اتخاذ دیپلماسی قهرآمیز به دنبال رسیدن به ایده خطرناک و نامطمئن «حداکثر فشار» بر ایران است. در ظاهر هدف ترامپ دستیابی به یک «معامله بهتر» با ایران است، اما در واقع این رویکرد چیزی جز تسلیم یا فروپاشی ایران را هدف نگرفته است.

در ادامه آمده است: این رویکرد خطرناک و از پیش شکست خورده است؛ چراکه تجربه دردناک نشان داده که هیچ کدام از این اهداف واقع‌گرایانه نیستند. نتیجه طبیعی اتخاذ این رویه افزایش تنش و اختلاف است؛ چیزی که خود را در چند روز اخیر با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب افکن‌های راهبردی B-52 آمریکایی به پایگاهی در خاورمیانه و همچنین افزایش حملات به زیرساختهای نفتی کشورهای حاشیه خلیجفارس نشان می‌دهد. افزایش این تنش‌ها در حالی است که اکنون هیچ کانال ارتباطی مستقیمی میان واشنگتن و تهران وجود نداشته و هرگونه قضاوت و یا تفسیر غلط تحولات از سوی دو طرف می‌تواند به بحران و فاجعه ختم شود.

تماس با ایرانی‌ها پاداش برای رفتار بد نیست، بلکه اثبات این نکته است که دیپلماسی بهترین راه برای کنار گذاشتن اختلاف و افزایش همکاری‌های بینالمللی است. اجبار بدون دیپلماسی می‌تواند منجر به اشتباه بزرگ در خاورمیانه شود. آمریکا پیش از این با اتخاذ رویکرد دوجانبه یعنی دیپلماسی و تحریم اقتصادی همزمان زمینه انعقاد برجام را فراهم کرد، اما اکنون و با گذشت بیش از یک سال از اتخاذ سیاست اجبار، هیچ چیزی عاید واشنگتن نشده است. اکنون به نظر می‌رسد بهترین راه پیش رو برای دولت ترامپ آن است که با کنار گذاشتن ایده‌های آرمان‌گرایانه خود واقع‌گرایی را در مورد مسائل هسته‌ای ایران در دستور کار خود قرار دهد.

واقعیت ان است که رویکرد اشتباه ترامپ در سطح جهانی و بویژه خروج از برجام منجر به شکل‌گیری شکافی عمیق بین آمریکا و متحدان اروپایی آن شده است. همچنین اتکا بیش از اندازه کاخ سفید به تحریم‌های اقتصادی و ابزار دلار در مقابله با دشمنان، حتی زمینه دلخوری نزدیک‌ترین متحدان ما را فراهم آورده تا جایی که مباحثی از سوی این کشور در مورد دلار زدایی از اقتصاد آن‌ها برای در امان ماندن از تبعات نظام مالی و اقتصادی آمریکا به گوش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.