نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور شناخته شده و جایگاه ممتازی درزمینه فعالیت‌های فرهنگی و دینی به‌دست آورده است.

از بیان کلام وحی به زبان هنرتا آموزش قرآن درخانواده

به گزارش خبرنگار قدس، امسال چهاردهمین نمایشگاه قرآن خراسان‌رضوی از ٢٣ اردیبهشت همزمان با هفتمین شب از ماه رمضان کار خود را آغاز کرد و عاشقان قرآن مجید توانستند از محصولات و آثار قرآنی نمایشگاه بازدید کنند.

  حضور چشمگیر آستان قدس رضوی

از موضوعات شاخص نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت می‌توان به حضور چشمگیر آستان قدس رضوی اشاره کرد؛ حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی دراین‌باره می‌گوید: آستان قدس رضوی در دو سالن ابوسعید و مولوی که فضایی نزدیک به ۲۵۰۰ متر است، حضور دارد؛ یک سالن به مهدالرضا(ع) اختصاص یافته و یک سالن در اختیار مؤسسات مختلف آستان قدس است.

دبیر ستاد نمایشگاه قرآن آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۱۱ مؤسسه از آستان قدس در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، می‌افزاید: سازمان کتابخانه‌ها و اسناد ۱۵ ماکت قرآن خطی را ارائه داده و سیر قرآن‌ها در ۱۵ قرن را بیان می‌کند؛ همچنین کارگاه صحافی جلد کتاب نیز دایر کرده است که به صورت حضوری کتاب‌های افراد را با چرم صحافی می‌کند؛ «به نشر» و «بنیادپژوهش‌ها» هم قرآن‌هایشان را به‌صورت فروشگاهی عرضه می‌کنند. میریان ادامه می‌دهد: مؤسسه آفرینش‌های هنری کاری ویژه دارد که ورک‌شاپ هنری روزانه به اسم «هشت ورک‌شاپ، هشت نمایشگاه» با حضور استادان مطرح خوشنویسی و اجرای زنده هنر خطاطی، نقاشی‌خط و هنرهای مختلف دیگر است.   دانشگاه رضوی و امام رضا(ع) پایان‌نامه‌های قرآنی و پژوهش‌های خود را ارائه داده‌اند و مرکز امور بانوان و خانواده بحث نقش زن در خانواده با استفاده از مفاهیم قرآنی را در این نمایشگاه همزمان با تهران اجرا می‌کند. مؤسسه چاپ و انتشارات هم یک مجموعه نمایشگاهی ارائه داده و قرآن‌های مختلفی را که در این سال‌ها برای حرم مطهرامام رضا(ع) چاپ کرده، به نمایش گذاشته است.

  فعالیت‌های مرکز قرآن آستان قدس

حجت‌الاسلام میریان با اشاره به اینکه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در بخش‌های مختلف این نمایشگاه حاضر است، خاطرنشان می‌کند: بخش حافظون، به کسانی که می‌خواهند قرآن را حفظ کنند مشاوره حفظ ارائه می‌دهد و در بخش استعدادیابی با حضور استادان مختلف قرآنی، نوجوانان مستعد در زمینه قرآن شناسایی می‌شوند و کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: یک بخش هم مربوط به جلسات سنتی و خانوادگی قرآن کریم است که این جلسات شناسایی، ثبت و سازماندهی می‌شوند؛ بخشی دیگر هم مربوط به اهدای مصحف است که قرآن‌های مازاد جمع‌آوری و در اختیار مساجد مناطق سیل‌زده قرار خواهد گرفت. در قسمت مهدالرضا(ع) که بزرگ‌ترین بخش هم هست، ۲۰ غرفه داریم؛ افرادی که با خانواده‌ها مراجعه می‌کنند، پذیرش می‌شوند و از یک غرفه‌ای آغاز می‌کنند، آموزش می‌بینند، در کارگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند و در پایان در جنگ کودکانه با اجرای عمو روحانی‌ها حضور پیدا کرده و در مسابقات رقابت می‌کنند.

  انجمن خیرین قرآنی استان

 در بخشی از سالن فردوسی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم غرفه‌ای به انجمن خیرین قرآنی استان اختصاص یافته است؛ در این زمینه سعید حاج ابراهیمی، مدیرعامل این انجمن که از استادان و قاریان برجسته کشور است، می‌گوید: غرفه ما مربوط به انجمن خیرین قرآنی استان است که با هدف تجهیز جلسات قرآنی حاشیه شهر و تکریم چهره‌های قرآنی، جذب موقوفات قرآنی و برگزاری همایش‌های قرآنی با حضور جمعی از قاریان و استادان قرآن و حمایت حجت‌الاسلام نمازی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تأسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌هایی که در خدمت جامعه قرآنی هستم، شاهد بودم گاه قاریان و استادان برای تهیه قرآن جلساتشان مشکل داشتند و اداره‌های مختلف هم به دلایل گوناگون نمی‌توانستند نیازهای جلسات را تأمین کنند، تصریح می‌کند: بر این اساس تصمیم گرفتیم با کمک دوستان و خیران، این انجمن را راه اندازی کنیم تا جلسات قرآنی را تجهیز کرده و نیازهای‌شان را برطرف کنیم.

  ایجاد انگیزه برای حفظ قرآن

 در غرفه سازمان تبلیغات اسلامی با حجت‌الاسلام حسین نمازی فرد، رئیس اداره

امور قرآنی اداره کل این سازمان همکلام می‌شوم که درباره فعالیت در این نمایشگاه می‌گوید: هر شب در این غرفه یک نشست با موضوعی خاص با اجرای یکی از مدیران جلسات شهر برگزار می‌شود و مردم می‌توانند در آن حضوری فعال داشته باشند، همچنین آیات سوره احزاب را به‌صورت جداگانه در کاغذهای ‌ ارائه می‌دهیم و به کسانی که موفق شوند آن‌ها را حفظ و یا به سبک یکی از قاریان برجسته قرائت کنند، جوایزی اهدا می‌شود؛ همچنین کسانی که ایده‌های خوب قرآنی ارائه دهند جایزه می‌گیرند.

  حضور حافظ ۴ ساله نیشابوری

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های شب‌های گذشته غرفه سازمان تبلیغات اسلامی، خاطرنشان می‌کند: رونمایی از کتاب‌های تفسیر خانم صاحبکار که از استادان قرآن هستند و حضور دختر ۴ ساله حافظ قرآن به نام فرناز عباسی از نیشابور که بسیار شیرین محفوظات خود را ارائه می‌دهد، از برنامه‌های غرفه ما در چند شب گذشته بود.

  بخش‌های متنوع

غرفه‌های هنرهای دستی، هنرهای قرآنی و دیگر موضوعات شاخص قرآنی از دیگر بخش‌های نمایشگاه است. یکی از برنامه‌های ویژه را اعضای کانون‌های فرهنگی‌وهنری مساجد اجرا می‌کنند؛ در این راستا محفل تلاوت نور با حضور ١۴ قاری داخلی و ٩ قاری خارجی در آن برپاست و به‌منظور جهت‌دهی به جریان تولید آثار و محصولات مرتبط با قرآن و عترت، کارگاه کتابت قرآن کریم، بخش عفاف و حجاب، حضور نمایندگان فرهنگی کشورهای اسلامی، غرفه خوشنویسی، اجرای نمایش خیابانی با موضوعات قرآنی، غرفه سفال و سرامیک با نقوش اسلامی، پویانمایی و آثار کارتونی با مضامین قرآن، سحرخوانی، مناجات‌خوانی، غرفه‌های هنرهای دستی، غرفه‌های آثار و تابلوهای قرآنی، نمایشگاه عکس، خوانش متون نمایش قرآنی و غرفه‌های تصویرسازی برای کودکان و نوجوانان، ازجمله برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای بخش هنری این نمایشگاه است؛ همچنین بخش رسانه و فضای مجازی از دیگر بخش‌های نمایشگاه قرآن کریم است.

  نمایشگاه تا۳۰ اردیبهشت ادامه دارد

این نمایشگاه در ۱۸هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با ۷۰۰ غرفه با حضور ١١٠ ناشر داخلی و خارجی تا ٣٠ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند از ساعت ١٨ تا ٢۴ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد مراجعه کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.