۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 656960

شاید اگر مدت زمان چند ماهه‌ای از رستوران رفتنتان گذشته باشد و مجدد بخواهید برای صرف افطار سر میز یکی از رستوران‌ها بنشینید، قطعاً منوی غذای رستوران، شما را متعجب خواهد کرد.

گوشت ارزان شد، غذا  نه!

بزرگ‌ترین دلیل این موضوع قیمت‌های درج شده در فهرست غذای رستوران است زیرا تصوری که از برخی قیمت‌ها داشته‌اید با آنچه باید بابت غذایی که صرف شده بپردازید اختلافی قابل ملاحظه دارد. اگردلیل این موضوع را جویا شوید حتماً صاحب رستوران افزایش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز را دلیلی برای افزایش قیمت‌ها عنوان خواهد کرد.

اگر چه پیشتر افزایش قیمت غذاها با گرانی گوشت قرمز و مرغ تا حدودی توجیه داشت اما در حال حاضر که گوشت مرغ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و گوشت قرمز نیز با افت قیمت همراه بوده است، چرا قیمت غذا  گران و رستورانداران همچنان بر قیمت‌های قبلی اصرار دارند. این پرسشی است که اکثر شهروندان در تماس با روزنامه از مسئولان، رؤسای اتحادیه‌های مرتبط با غذا و همچنین صاحبان صنوف غذایی دارند که چندی پیش با گرانی مواد اولیه، اسب افزایش قیمت خود را تاختند و همچنان بر قیمت‌های گران اصرار دارند.

  افزایش قیمت بله، کاهش خیر

مرد میانسالی که به یکی از مراکز عرضه غذای آماده برای سفارش غذای افطار مراجعه کرده در واکنش به ادامه گرانی غذاها، می‌گوید: آقایان برای افزایش قیمت‌های غذا و گران کردن آن، بالا رفتن چند صد تومانی گوشت مرغ را بهانه و هر بار قیمت‌های جدیدی را به مشتریان اعلام کردند، چرا اکنون که قیمت مرغ کاهش پیدا کرده و حتی گوشت قرمز هم قیمتش نزولی است حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش داده و منصفانه با مردم معامله کنند؟

وی می‌افزاید: رستورانداران از خدا خواسته، با حداقل افزایش قیمت گوشت هزینه‌های دریافتی از مشتریان را بالا بردند و اکنون نیز بر همان مبنا پافشاری می‌کنند و قیمت فهرست غذاهایشان را کاهش تغییر نمی‌دهند. در چنین شرایطی باید نقش دستگاه‌های نظارتی مربوط پررنگ‌تر شود و اگرقیمت محصولی با بالا رفتن مواد اولیه بالا رفت، درصورت متعادل شدن بازار مجدد کاهش پیدا کند نه اینکه قیمت بالا برود و دیگر کاهشی در کار نباشد.

فرد دیگری ضمن تأیید کاهشی شدن قیمت گوشت سفید و قرمز و ضرورت کاهش یافتن بهای غذای رستوران‌ها، گفت: من و همکارانم هر روز بنا به شغلی که داریم از صبح در محل کارمان حاضر می‌شویم و تا شب که به خانه برمی‌گردیم سر کارمان هستیم به جز ماه رمضان که ناهار حذف می‌شود. در سایر روزهای سال مجبوریم خیلی مواقع از بیرون غذا بگیریم پس هزینه‌هایی که در این مورد متحمل می‌شویم برایمان اهمیت زیادی دارد. دوستان هنوز زمزمه افزایش قیمت گوشت بود یا نبود هر روز قیمتی برای خودشان داشتند تا قیمت‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به جایی رسید که خیلی از همکاران ما یا وعده غذایی ناهارشان را حذف کردند و یا کمتر توانستند از رستوران یا غذای آماده ناهار تهیه کنند، اکنون هم که قیمت گوشت مرغ و قرمز روند کاهشی پیدا کرده است، همان شرایط گذشته بر قیمت غذاها حاکم است و رستورانداران حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند.

  تعادل قیمت غذا با بازار

واکنش امیری، رئیس اتحادیه رستورانداران مشهد در خصوص بالا بودن قیمت غذاها در شرایط کاهش قیمت گوشت سفید و قرمز در خور توجه است. وی با اشاره به این موضوع که فهرست قیمت‌های فعلی متعلق به پیش از سال جدید است، اظهار داشت: ما سه یا چهار ماه قبل از اینکه منوی جدید به رستوران‌ها ابلاغ شود از شورای سیاست‌گذاری حمایت از مصرف‌کنندگان درخواست قیمت دادیم آن زمان قیمت مرغ و گوشت قرمز در همین سطح فعلی بود اما زمانی که قیمت‌ها از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان به ما ابلاغ شد و ما آن را به رستورانداران اعلام کردیم قیمت مرغ بالای ۱۵ هزار تومان و گوشت گوسفند بالای ۱۱۰هزار تومان بود اما قیمت غذاها بر مبنای همان چند ماه پیش از آن اعلام شد.

امیری ادامه داد: در حال حاضر که قیمت گوشت کاهشی شده و تازه به همان قیمتی رسیده که منوی ما براساس چند ماه پیش از گرانی‌ها بسته شده بود و در چنین شرایطی به تعادل رسیده است! این در حالی است که بعد از عید دستمزد کارگران رستوران‌ها ۱۴ درصد افزایش داشته و برنج ایرانی که پیش از این کیلویی ۱۷ هزار تومان قیمت داشته به کیلویی بالای ۲۵ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه رستورانداران مشهد همچنین در پاسخ به این مطلب که هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت‌ها ندارید، عنوان کرد: با توجه به افزایشی که در بازار برنج، سایر اقلام و نیز حقوق کارکنان داشتیم به نظر نمی‌رسد قیمت غذا در رستوران‌ها کاهش یابد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.