مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۲۸هزار نفر از موزه‌های تاریخ طبیعی خراسان رضوی در سال گذشته بازدید کردند.

بازدید ۲۸ هزار نفر از موزه‌های تاریخ طبیعی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی اظهار داشت: در حال حاضر خراسان رضوی دارای ۱۲ موزه تاریخ طبیعی در شهرستان‌های مشهد، بردسکن، تربت حیدریه، گناباد، خواف، درگز، سرخس، قوچان، سبزوار، بجستان، کاشمر و تربت جام است.

وی ضمن اشاره به اینکه ۱۵۳ پستاندار، ۷۹۷پ رنده، ۵۴ خزنده و ۱۱ دوزیست و ماهی در این موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است گفت: علاوه بر این، ۷۳ نوع گیاه، ۱۰۰ بی مهره و ۲۵ فسیل نرم تن و حتی نمونه‌هایی از انواع سنگ و کانی نیز در این موزه‌ها در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

همتی ضمن اشاره به اینکه موزه تاریخ طبیعی مشهد از لحاظ تعداد و غناء گونه منحصر به فرد است گفت: این موزه دارای مجموعه‌های متنوع جانوری از جمله ۵۰ گونه پستاندار، ۱۶۰ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، ۱۰ گونه‌آبزی، بیش از ۱۰۰ گونه از بندپایان، نمونه‌هایی از اسکلت حیوانی، سخت پوستان و شکم پایان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ضمن اشاره به اینکه از ۸ گونه گربه سان در کشور، ۷ گونه آن در موزه مشهد نگهداری می‌شود و گونه‌های شاخص، بومی و کمیاب استان همچون زاغ بور، قرقاول بال نقره‌ای، آهو، جبیر، بالابان در این موزه مورد بازدید علاقمندان و پژوهشگران قرار می‌گیرد، گفت: حسب آمار، تنها در سال گذشته نزدیک ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در رنج‌های مختلف سنی از موزه اداره کل و ۲۵ هزار نفر از موزه‌های واحدهای تابعه بازدید و آموزش دیده اند.

وی ادامه داد: موزه‌های تاریخ طبیعی علاوه بر آنکه نقش اساسی در اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست دارند، مکانی مناسب برای آموزش و تحقیق علوم محیط طبیعی و به عنوان ذخیره گاه اطلاعات علمی تنوع زیستی به شمار می‌روند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.