خوزستان_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هنوز در برخی روستاها آبگرفتگی وجود دارد اما طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۳۸ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان خسارت  وارد شده است. 

 ۳۸ میلیارد تومان خسارت به بخش بهداشت و درمان خوزستان وارد شد

 دکتر ایرج نظری در نشست خبری که به مناسبت طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، بررسی خدمات ارائه شده دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سیل اخیر و پویش ملی بهار همدلی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از چهارم فروردین ماه امسال سیل خوزستان را درگیر کرده است و همکاران ما در واحدهای مختلف دانشگاه علیرغم اینکه در تعطیلات بودند و برخی از آنها به مسافرت رفته بودند، از سفر برگشتند و وارد کار شدند و اقدامات بهداشتی و درمانی را انجام دادند. 

 
وی افزود: قطعا به دنبال هر حادثه‌ای به دلیل تغییرات زیست محیطی، مسائل سلامت‌محور نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و قطعاً مشکلات ما در زمان حوادث بیشتر است. 

 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با اقدام اقدامات انجام شده خوشبختانه در زمان لازم خدمات مورد نیاز ارائه شد. پس از آن نیز همکاران ما جهت جلوگیری از عوارض ناشی از سیل و جلوگیری از عوارض ناشی از تجمعات در محیط‌های کوچک و آلودگی‌های ایجاد شده، اقدامات لازم را انجام دادند تا بتوانیم امروز بگوییم خارج از نرم معمول بیماری‌های جمعیتی، بیماری نداشته‌ایم. 

 
نظری با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا بیان کرد: فشار خون بالا یکی از معضلاتی است که امروز جمعیت ما را مورد مشکلات متعددی قرار داده است. عوارض ناشی از فشار خون باعث شده سالیانه بسیاری از مردم دچار بیماری‌های زیادی شوند و اگر فشار خون کنترل شود، این بیماری‌ها رخ نمی‌دهند. اگر بیماری اتفاق ‌نیفتد، هم فرد دچار مشکل نمی‌شود و هم در بخش اقتصاد سلامت از صرف منابع مالی زیادی که به دنبال ایجاد بیماری‌ها به وجود می‌آید، جلوگیری می‌شود. 

 
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی جهت آگاهی مردم از فشار خون خود، تصریح کرد: باید افرادی که فشار خون بالا دارند، شناسایی شوند تا به موقع درمان شوند و همچنین آگاهی مردم باید در این زمینه افزایش یابد تا بتوانیم عوامل بروز فشار خون را کاهش دهیم. 

 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز عنوان کرد: برخی از عواملی که موجب بروز فشار خون می‌شوند، قابل کنترل و شناسایی هستند و می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد. همچنین در صورت بروز بیماری می‌توان در مرحله نخست بیماری را تشخیص داد و قبل از بروز عارضه، درمان کرد و از رسیدن به مرحله‌ای که هزینه‌های درمانی برای فرد و اجتماع را ایجاد می‌کند، جلوگیری کنیم. 

  
وی با اشاره به پویش ملی "بهار همدلی" در حوزه سیل خاطرنشان کرد: این پویش بیشتر در حیطه دانشگاه است و معنی ندارد که ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر در این زمینه کمک کنند. با توجه به اینکه سیل باعث شد بسیاری از هم‌استانی‌های ما منازل خود را از دست بدهند و یا آسیب ببینند، هدف این پویش، جمع‌آوری منابع مالی جهت بازسازی منازل در مناطق آسیب‌دیده با مشارکت چندوجهی است. 

  
نظری افزود: مبالغی که در این پویش جمع‌آوری می‌شود، با همکاری کمیته امداد تجمیع و جهت بازسازی منازل هزینه می‌شود. آغاز این کار را دانشجویان سراسر کشور انجام دادند و پس از آن به بحثی کشوری و وزارت‌خانه‌ای تبدیل شد و امیدواریم بتوانیم با جمع‌آوری مبالغی از همکاران ما در دانشگاه و سایر ارگان‌ها، در این زمینه همکاری داشته باشیم. 

 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل اخیر به زیرساخت‌های بهداشت و درمان، تصریح کرد: هنوز در برخی روستاها آبگرفتگی وجود دارد اما طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۳۸ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان خسارت  وارد شده است. 

  
وی بیان کرد: قطعا در چنین شرایطی امکانات آسیب دیده از رده خارج می‌شوند. برخی مراکز در معرض خطر بودند به گونه‌ای که تصمیم گرفته بودیم در صورت تغییر در شرایط و بالا رفتن سطح آب، بیمارستان سینا تخلیه شود و یکی دو بخش آن نیز جابجا شد. 

  
نظری ادامه داد: نمی‌توانستیم از بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز استفاده کنیم. برای اینکه ممکن بود اتفاقی بیفتد که نتوانیم پاسخگو باشیم، از جاهای دیگر کمک گرفتیم و سه بیمارستان صحرایی نیز راه‌اندازی شد. 

 
وی در خصوص تشکیل پرونده‌های الکترونیک نیز تصریح کرد: مشکل ما در تشکیل پرونده‌های الکترونیک در مناطق شهری است نه روستایی، زیرا به صورت فعال به مناطق روستایی می‌رویم و کنترل می‌کنیم اما در شهرها که خود مردم باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند اطلاعات کمتری در دست است. 

  
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آورده سیل برای دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عنوان کرد: تاکنون تنها قول داده شده و به مرحله عملیاتی نرسیده است. استاندار خوزستان از ما خواستند برآورد خسارت را انجام دهیم تا شرکت نفت خسارت وارد شده به مراکز بهداشتی را تقبل کند. 

 
وی تصریح کرد: تمام شهرستان‌های غرب کارون و غرب اهواز نیز درگیر سیل شدند. باوی، غرب اهواز، حمیدیه، سوسنگرد، بستان، هویزه، کارون و روستاهای زیادی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز درگیر سیل شدند که جمیعتی حدود ۲۸۰ هزار نفر درگیری جدی با سیل داشتند. 

 
نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعرفه خدمات پزشکی عنوان کرد: همه خدمات پزشکی به جز تعداد محدودی، تعرفه دارند و راه‌های مختلفی برای برخورد با خاطیان وجود دارد. همچنین نظارت بر نصب تعرفه‌ها در مطب‌ها باید تشدید شود تا با خاطیان برخورد شود. 

 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه استانداردهای مطب‌ها رعایت شده است، ادامه داد: یکی از معضلات ما این است که کار درمان در بافت‌های بازاری انجام می‌شود که تغییر این موضوع نیازمند همکاری همه جانبه ارگان‌ها است. ما معتقد هستیم مطب‌های پزشکان باید در چند منطقه اهواز سامان‌دهی شوند. یکی از مشکلات در این زمینه، نبود پارکینگ عمومی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.