همدان- معاون مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت:از سال ۷۲ تاکنون در استان همدان ۱۵۱ هزار و ۸۵ هکتار انواع سامانه آبیاری نوین در اراضی مستعد کشاورزی استان همدان اجرا شده است.

اجرای بیش از ۱۵۱ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در همدان

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، یوسف کاکاوند امروزدر نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: از این مقدار ۱۳۴ هزار و ۴۲۰ هکتار بارانی، ۹ هزار و ۸۱۲ هکتار قطره‌ای و موضعی و ۸ هزار و ۸۵۳ هکتار هم کم‌فشار بوده است.

 وی افزود: با توجه به اراضی مستعد در استان همدان توان اجرای ۱۶۲ هزار هکتار آبیاری نوین را داریم که بر مبنای مقدار سامانه آبیاری اجرا شده تاکنون ۹۰ درصد اراضی مستعد کشاورزی استان همدان به این سامانه مجهز شدند.

 وی گفت: برای بهره‌مندی مزارع از سامانه آبیاری نوین و اجرای آن؛ کشاورزان باید آب مناسب داشته و استعلام‌های لازم را  از آب منطقه‌ای بگیرند که برخی اراضی این شرایط را نداشتند یا استعلام‌ها را دریافت نکردند.

کاکاوند گفت: با اجرای سامانه آبیای نوین به ازای هر هکتار حدود ۴ هزا ر ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه‌جوی شده است. مختصات سامانه‌های آبیای نوین هم در سامانه جی آی اس ثبت شده است. همچنین برای اجرای قنات‌ها هم امسال ۷.۵ میلیاردتومان اعتبار داریم در استان همدان ۲ هزار و ۴۴۷ رشته قنات شناسایی شده است.

وی اظهار کرد:۳۰ نفر هم آموزش‌های حرفه‌ای حفر قنات را آموختند و مجوزهای لازم را دریافت کردند این آموزش‌ها را برای شرکت‌ها فعال در آب و خاک داشتیم.

 انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.