جاری شدن سیل در پی بارش‌های اخیر منجر به خسارت بیش از21 میلیارد تومان به بخش کشاورزی جغتای شده است، به‌طوری ‌که بسیاری از این خسارت‌ها به اراضی بود که در سایه نبود متولی در بستر و حریم مسیل‌ها شکل گرفته بود.

تصرف حریم رودخانه‌ها؛ دلیل خسارت‌ سیل در جغتای

به گزارش قدس آنلاین ، سیلاب یک پدیده طبیعی است و همیشه هم ممکن است اتفاق بیفتد، اما رودخانه‌ها باید بتوانند سیلاب را عبور دهند و مسیر طبیعی خود را داشته باشند، آنچه که سیلاب را تشدید می‌کند، تجاوز به حریم و بستر رودها و ساخت و ساز غیرمجاز بوده وعملا سبب ایجاد خسارت می‌شود.

جاری شدن سیل در پی بارش‌های اخیردر جغتای منجر به بروز خساراتی در بخش کشاورزی شده است که با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، بسیاری از این خسارت‌ها به اراضی واقع‌ شده در بستر و حریم مسیل‌هایی اتفاق افتاده که در سایه عدم استقرار اداره امور آب ناحیه‌ای در این شهرستان، به این مناطق تعرض کردند.

این تعرض و تصرف به حریم رودخانه و بستررودهای فصلی در طی چندین سال گذشته رخ داده که با توجه به خشکسالی‌های وعدم نظارت مسؤولان مربوطه، کشاورزان زمین‌های حریم رودخانه را تصرف و به کشت و کار پرداختند که فضای عبورسیلاب و روان آب‌ها را  مسدود وباریک کرده است، به طوری که مسیر 40 متری یک آبراهه در روستای محمدآباد این شهرستان به دلیل تعرض به بستر و حریم آن به صفر رسیده و در مسیر رودخانه این روستا خانه بهداشت، آتش نشانی و حدود 150 منزل مسکونی احداث شده که نشان ازعدم نظارت چندین ساله بر این موضوع است.

عملکرد اداره آب ناحیه‌ای سبزوار بسیار ضعیف است

نماینده مردم سبزوار، داورزن، خوشاب، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد ضعیف اداره آب منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جغتای گفت: از نظر من نمره اداره آب منطقه‌ای خراسان رضوی به ویژه اداره آب ناحیه‌ای سبزوار زیر 10 بوده و نمره قبولی ندارند، چرکه عملکردشان بسیار ضعیف است.

حسین مقصودی با یادآوری عدم استقرار اداره آب ناحیه‌ای در جغتای، تصریح کرد: در مجموعه دولت سیاست چابک‌سازی اداری را داریم و ازطرفی با شکل‌گیری شهرستان‌ها باید ادارات درآنجا فعال شوند  که بحث اولویت‌بندی اعمال می‌شود، به طور مثال  در جغتای ادارات آموزش پرورش، تامین اجتماعی و بهداشت از اولویت بیشتری نسبت به اداره آب منطقه‌ای برخوردار بودند.

وی افزود: استقرار اداره آب ناحیه‌ای در جغتای ضرورت دارد، ولی برای دولت امکان‌پذیر نیست که به طورهمزمان درچند شهرستان این اداره را مستقر کند و به جهت اینکه حوزه سازمانی و منطقه عملیاتی گسترده‌ای در اطراف شهرستان‌های هم‌جوار سبزوار وجود نداشت، نظارت بر شهرستان‌های همجوار برعهده اداره آب منطقه‌ای سبزوار گذاشته شده است.

نماینده مردم سبزوار، داورزن، خوشاب، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سیل‌های اخیر و ضرورت استقراراین اداره در جغتای، در حال حاضر باید دو اقدام صورت گیرد، یکی اینکه اختیارات اداره‌ها افزایش یابد و دیگر اینکه تفکیک درست اختیارات اداره‌ها را داشته باشیم که بسبب بروز اخلال در کار یکدیگر نشود.

مقصودی تصریح کرد: در مورد تاسیس اداره آب ناحیه‌ای یا استقرار نمایندگی از این اداره در جغتای صحبت خاصی نشده، به دلیل اینکه هنوز پروسه مدیریت بعد از سیلاب شکل نگرفته است تا رایزنی‌ها و تصمیمات مقتضی گرفته شود.

اطلاعاتی در خصوص تصرفات و تعرضات مسیر رودخانه روستای محمدآباد جغتای ندارم

رئیس اداره آب ناحیه‌ای سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جغتای با اشاره به اینکه این تصرفات و تعرضات  به 30 تا 40 سال گذشته مربوط می‌شود، گفت: دوره مسؤولیت بنده از5 سال گذشته تاکنون بوده، بیشترین تمرکزاین اداره در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه بوده است و نظارت کمتری بر زمین‌های کشاورزی اعمال داشته‌ایم.

محمد ثابتی‌مقدم با تایید اینکه بیشتر خسارات وارده به دلیل تصرف زمین‌های حریم رودخانه‌ها بوده است، ادامه داد: به جهت اتفاقات اخیر و شرایط به وجود آمده، مجبوریم به طور جدی با این تصرفات برخورد قانونی کنیم که در این راستا  شرکت مشاور فنی در امور آب استخدام شده تا از طریق نقشه‌برداری هوایی و مطالعات میدانی  حریم‌های اصلی رودخانه‌ها و مناطق تحت مدیریت اداره آب منطقه‌ای را شناسایی و تا اقدامات لازم برای بازگشایی مسیرمحمدآباد انجام شود.

وی درمورد چگونگی وضعیت کشت و کار و ساخت و ساز در مسیر جلگه محمدآباد گفت: در خصوص اینکه در مسیر محمدآباد به حریم رودخانه چقدر تصرف و تعرض شده، هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارم و اظهارنظری نمی‌کنم.

سیل اخیر 21 میلیارد و 676 میلیون تومان خسارت به مزارع کشاورزی جغتای وارد کرد

مدیرجهاد کشاورزی جغتای نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جغتای با اشاره به اینکه حریم‌های رودخانه مورد تصرف  کشاورزان قرار گرفته، گفت: نبود اداره آب ناحیه‌ای در جغتای یکی از بزرگ‌ترین معضلات بروز این عدم نظارت است، این شهرستان زیر نظر آب منطقه‌ای سبزوار بوده که به خاطر دوری مسیر و هر گونه عدم توجه و احمال در حسن اجرای وظیفه این مشکلات رخ داده است.

مهدی دستورانی گفت: به دلیل تجاوزو کشت و کار در بستر رودخانه شاته به سمت مزارع روستای محمدآباد، گلشن‌آباد و کلاته گز و رودخانه ابوچناری به سمت روستای شهرستانک مسیراصلی سیل مشخص نیست و در هنگام بارش شدید سیل به سمت اراضی کشاورزی این شهرستان منحرف و سبب به وجود آمدن خسارت شده است.

وی با اشاره به اینکه سیل اخیر 21 میلیارد و 676 میلیون تومان خسارت به مزارع کشاورزی جغتای وارد کرد، ادامه داد: سیل اخیر به مزارع روستای محمدآباد، گلشن‌آباد و کلاته گز جغتای که در بستر رودخانه شاته کشت وکار انجام دادند، 2 میلیارد و 480 میلیون تومان خسارت به وجود آورد.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای بیان کرد: به مزارع رودخانه ابوچناری به روستای شهرستانک و زورزمند  که در مسیر سیل  قرار داشتند، 2 میلیارد و 633 میلیون تومان خسارت وارد شد.

متاسفانه با وجود تماس‌های متعدد با سرپرست فرمانداری جغتای و چندین بار درخواست حضوری از مسؤول دفتر وی برای گفت‌وگو در خصوص نبود اداره آب ناحیه‌ای در این شهرستان، این مقام مسؤول مصاحبه‌ای انجام نداد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.