رئیس گروه موزه‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: 700 موزه در سطح کشور وجود دارد که بیش از 80 موزه فعال یعنی بیشتر از 10 درصد آن‌ها در خراسان رضوی قرار دارد.

بیش از 10 درصد موزه‌های کشور در خراسان رضوی قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین ، 28 اردیبهشت‌ماه مقارن با 18 ماه می به‌عنوان «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» نام‌گذاری شده و به همین منظور جامعه جهانی این روز را گرامی می‌دارد.

امروزه کشورهای مختلف جهان مجموعه‌های گوناگونی شامل اشیاء و وسایل باستانی سرزمین، طبیعت و دنیای وحش، مردم‌شناسی و هنر را برای معرفی پیشینه خود، آداب و رسوم و همچنین نحوه زندگی گذشتگان‌شان جمع‌آوری کرده، از آن‌ها صیانت می‌کنند و در معرض نمایش می‌گذارند.

موزه‌ها به چند بخش هنری، تاریخی، تخصصی، علمی و همچنین فنی و صنعتی تقسیم می‌شوند. در جهان موزه‌های بزرگی نظیر «لوور» فرانسه، «لنین‌گراد» روسیه و «ایران باستان» ایران واقع در شهر تهران وجود دارد، موزه «آستان قدس رضوی» در شهر مشهد نیز یکی از موزه‌های بزرگ کشور است.

تاریخ موزه‌داری در خراسان رضوی برابر با عمر آن در ایران است

رئیس گروه موزه‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تاریخ شکل‌گیری موزه و موزه‌داری در خراسان رضوی برابر با عمر آن در ایران است، می‌گوید: این موزه به این معنا است که در سال 1316 هجری که موزه ایران باستان توسط آندره گودار فرانسوی طراحی شد، او همزمان برای راه‌اندازی موزه آستان قدس رضوی در خراسان رضوی مأموریت یافت و سنگ بنای شکل‌گیری اولین موزه در ایران در خراسان رضوی با ایران یکی است.

سالانه بیش از یک میلیون نفر از موزه‌های آستان قدس بازدید می‌کنند

محمدرضا پهلوان با اشاره به اینکه گذاشته‌شدن سنگ بنای اولین موزه در خراسان بعد از تهران به برکت وجود حضرت رضا(ع) است، بیان می‌کند: سالانه بیش از یک میلیون نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید می‌کنند، موزه توس و نادرشاه نیز آمار بازدیدکننده بالایی دارند، موزه بزرگ خراسان به‌عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های ایران نیز دارای زیرساخت‌ها و استانداردهایی است که در کمتر موزه‌ای مشاهده می‌شود.

وی متذکر می‌شود: موزه مکانی است که می‌تواند تاریخ، هویت و گذشته در آن شکل بگیرد و هر دستگاهی بخواهد تاریخ و هویت خود را نشان دهد می‌تواند با موزه این کار را انجام دهد، موزه‌ها پل ارتباطی بین گذشته و حال است.

بیش از 10 درصد موزه‌های کشور در خراسان رضوی است

رئیس گروه موزه‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار می‌کند: 700 موزه در سطح کشور وجود دارد که بیش از 80 موزه فعال یعنی بیشتر از 10 درصد آن‌ها در خراسان رضوی قرار دارد و بیشتر این موزه‌ها یعنی 34 موزه در مشهد واقع شده‌اند.

پهلوان اضافه می‌کند: اکثر این موزه‌ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست استان و سایر دستگاه‌ها مثل اداره کا اوقاف، آموزش و پرورش، دانشگاه فردوسی و همچنین بخش خصوصی اداره می‌شوند.

راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در دستورکار میراث فرهنگی است

وی تأکید می‌کند: رویکرد سازمان میراث فرهنگی استان این است که به‌سوی موزه‌های تخصصی پیش رود و این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است.

رئیس گروه موزه‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به افتتاح چند خانه‌موزه‌های در استان مانند خانه‌موزه استاد شهید مطهری، بیان می‌کند: موزه‌های دیگری مانند کمال‌الملک و موزه‌های تخصصی نظیر موزه تخصصی آب در قنات قصبه گناباد که ثبت جهانی شده در دستورکار است.

پهلوان به اقدامات صورت‌گرفته برای ساخت موزه موسیقی تربت جام نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: منطقه‌های تربت جام، تایباد و خواف قطب موسیقی مقامی ایران هستند، همچنین موزه تخصصی ابریشم در بایگ نقش مهمی در اقتصاد منطقه و به‌ویژه بایگ دارد.

وی با بیان اینکه 28 اردیبهشت روز جهانی موزه ها و آغاز گرامیداشت هفته میراث فرهنگی است، می‌گوید: شعار سال 2019 شورای ایکوم «موزه‌ها و سنت‌ها» یا «موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی» است تا این سنت‌ها احیا شوند که به‌همین منظور بیش از 80 برنامه در سطح استان به‌ویژه موزه‌ها برنامه‌ریزی شده که بیشتر آن‌ها حول سنت‌ها و آیین‌ها هستند.

در سطح خراسان رضوی 130 آسباد قرار دارد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، آسباد را نمونه‌ای ارزشمند از میراث بومی با عملکرد صنعتی عنوان می‌کند که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد.

محمد رکنی تأکید می‌کند: این میراث بومی به‌عنوان یکی از شاخصه‌های معماری پایدار و نمودی از تمدن ایرانی، در راستای سازگاری با اقلیم و بهره‌برداری مؤثر از عوامل طبیعی کشور جلوه‌ای از دانش بومی ایرانیان است.

وی با اشاره به اینکه 312 آسباد در کشور وجود دارد، بیان می‌کند: 130 آسباد در خراسان رضوی قرار گرفته و سایر آن‌ها در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد قرار دارند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.