روزنامه اردنی الدستور نوشت، یک فتوای مرجع عالی شیعه درباره جهاد کفایی در عراق کافی بود تا الحشد الشعبی با یکصد و پنجاه هزار مبارز مسلح حرفه ای تشکیل شود، آن وقت اگر همه مراجع شیعی فتوای جهاد عینی در دفاع از ایران سر دهند چه می‌شود؟

دلایل اطمینان ایران از عدم وقوع جنگ از نگاه روزنامه اردنی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «الدستور» اردن در یادداشتی به قلم «عریب الرنتاوی»، با این عنوان که «تهران از کجا این همه مطمئن است»، دلایل اطمینان ایران از عدم وقوع جنگ را برشمرد.

نویسنده آورده است: رهبران تهران اطمینان خود را از اینکه واشنگتن درصدد جنگ با کشورشان نیست کتمان نمی‌کنند و می‌گویند «آمریکا به دنبال جنگ نیست و اگر هم بخواهد نمی‌تواند». این را رهبر ایران می‌گوید و در پی وی رهبران سیاسی و نظامی ایران هم همین جمله را تکرار می‌کنند.

وی افزود: اما در عین حال ایرانی‌ها تاکید می‌کنند که برای هر جنگی آماده‌اند و واشنگتن در جنگ با ایرانی‌ها چیزی را تجربه خواهد کرد که در دو جنگ قبلی علیه افغانستان و عراق نیازموده است، ایران از کجا این همه مطمئن است؟ آیا واقعا از سر اطمینان یا از سر عناد و لجاجت است؟.

به عقیده الرنتاوی، درست است که هر کشوری حتی اگر در معرض فروپاشی باشد از اعتراف به چنین موضوعی خودداری می‌کند و ایران هم از این حیث مستثنی نیست، اما آنهایی که از نزدیک ناظر بر مواضع ایران هستند می‌دانند که این موضع ایران صرفا از سر لجاجت نیست بلکه تهران دو مجموعه علل و اسباب در اختیار دارد که هر کدام از آن برای درک چرایی اطمینان ایران کافی است.

الدستور آورده است: گروه اول این عوامل با واشنگتن در ارتباط است، زیرا دولت ترامپ تمایلی به جنگ نداشته و برای آن آماده نیست انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و گزارش‌های پیاپی حاکی از ضعف در آمادگی ارتش آمریکا برای ورود به جنگی تازه است.

این روزنامه ادامه داد: جنگ با ایران هم نیاز به یک ائتلاف بین المللی طویل و عریضی دارد که به نظر نمی‌رسد واشنگتن در شرایطی که جامعه بین المللی به دنبال انتخاب گزینه جنگ نیست و تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران را نپذیرفته است بتواند به چنین ائتلاف ضد ایرانی برای جنگ علیه ایران دست یابد.

نویسنده تاکید کرد: علاوه بر آنچه گفته است ایران از نفوذ منطقه‌ای در کشورهای متعدد منطقه برخوردار است که این موضوع جنگ علیه ایران را به جنگ منطقه‌ای تمام عیار مبدل می‌کند که در آن حفظ منافع متحدان واشنگتن در منطقه دشوار می‌شود و بر مبنای همه این دلایل که گفته شد تهران اطمینان دارد که جنگ حداقل در آینده نزدیک قابل پیش بینی نیست.

الدستور نوشت: دسته دوم علل و عواملی که ایران را درباره عدم وقوع جنگ مطمئن ساخته است به خود این کشور مربوط می‌شود، مقامات تهران در ایجاد یک زرادخانه نظامی که نادیده گرفتن کارایی آن دشوار است، موفق عمل کرده‌اند. ایران متحدان، شرکا و طرفدارانی در کشورهای متعدد دارد این کشور در وضعیت دفاع از خود است  یعنی در خاک خود وارد نبرد خواهد شد و نه همچون دهه‌های اخیر از طریق وکلای خود جنگ کند و مهم‌تر از همه این‌ها این شاید آخرین نبرد جمهوری اسلامی یعنی آخرین نبرد یک دولت و کشور اصلی شیعه باشد.

این روزنامه اردنی افزود: سیاست در تهران اگرچه نسبتا از  مذهب و عقیده جداست، اما این استقلال نسبی است و نظام جمهوری اسلامی ایران کاملا عقیدتی است و چرخش کامل در مواضع ایران کار ساده‌ای نیست که یک دفعه‌ای رخ دهد. کافی است به یاد آوریم که یک فتوای مرجع عالی شیعه درباره جهاد کفایی در عراق برای تشکیل الحشد الشعبی با یکصد و پنجاه هزار مبارز  مسلح حرفه ای کافی بود، آن وقت اگر همه مراجع شیعی فتوای جهاد عینی سر دهند که انجام آن بر هر کدام از مقلدانشان واجب می‌شود چه اتفاقی در ایران، عراق، لبنان، یمن و دیگر کشورها خواهد افتاد.

نویسنده در پایان آورده است: نمی‌دانم آیا دولت ترامپ همه این پیچیدگی‌های جنگ را درک کرده است یا خیر؛ اما مطمئنم که ترامپ قبل از اینکه صدای زنگ تلفنش که شماره آن را به رئیس جمهور سوئیس داده است به صدا درآید خیلی منتظر خواهد نشست تا صدای زنگ تلفن از تهران را برای درخواست مذاکره بشنود که به اعتقاد ما این اتفاق در دولت ترامپ نخواهد افتاد حداقل در این دور اول ریاست جمهوری وی و اگر پیش بینی شود که برای دور دوم رئیس جمهور می‌شود شاید شاهد تغییر مواضع و اولویت‌ها باشیم، هر که زنده باشد خواهد دید.

منبع: فارس

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.