علم هواشناسی چه در سال‌های بسیار دور که مردم با استفاده از نشانه‌های اجرام آسمانی به آن احاطه داشتند، چه امروزه که با استفاده از ابزارهای پیشرفته، شرایط جوی را حتی از چندین ماه قبل پیش‌بینی و رصد می‌کنند اهمیت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

هوای مه‌ولات  قابل  پیش‌بینی نیست!

اهمیت این موضوع البته برای برخی مشاغل بیشتر از سایران بوده و هست.   باغداری وکشاورزی از این دست مشاغل که سخت نیازمند پیش‌بینی شرایط آب و هوایی هستند. وجود مراکز هواشناسی در مناطقی که مردم آن ارتباط مستقیمی با کشاورزی دارند در برخی مواقع از نان شب نیز واجب‌تر است. یکی از مناطق خراسان رضوی که سهم بسزایی در کشاورزی و باغداری استان دارد، شهرستان مه‌ولات است که حرف نخست را در تولید محصول راهبردی و صادراتی پسته استان و حتی کشور می‌زند، اما هنوز که هنوز است از وجود اداره و مرکز هواشناسی بی‌بهره مانده است.

این در حالی است که تغییرات جوی بویژه در سال‌های اخیر تأثیری مستقیم در میزان برداشت محصول باغداران مه‌ولاتی داشته است و یکی از دلایل مهمی بوده که کارشناسان در کاهش محصول باغ‌های پسته این شهرستان عنوان کرده‌اند. با این وجود مه‌ولات ازجمله معدود شهرستان‌های خراسان رضوی است که هنوز اداره هواشناسی و مرکز پیش‌بینی جوی ندارد! موضوعی که مردم این شهرستان بارها و بارها از مسئولان مطالبه داشته‌اند و متأسفانه تاکنون به آن جامه عمل پوشانده نشده است.

  اهمیت ایستگاه هواشناسی برای کشاورزی مه‌ولات

یکی از باغداران مه‌ولات در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با اینکه مه‌ولات قطب تولید پسته خراسان رضوی است و کشاورزان برای دستیابی به این جایگاه تاکنون زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و از زمان کاشت نهال پسته تا وقتی درخت به بار بنشیند، حدود یک دهه زمان می‌برد و نقش مهم و اساسی که تغییرات جوی می‌تواند در میزان تولید پسته، انار و حتی زعفران این منطقه داشته باشد، اما هنوز برای راه‌اندازی اداره هواشناسی و مرکز پیش‌بینی جوی در این شهرستان اقدام اساسی انجام نشده است.

وی افزود: درخواست ما از مسئولان این است که به‌واسطه اهمیتی که وجود ایستگاه هواشناسی برای باغداران و کشاورزان دارد، برای ساخت آن هرچه زودتر اقدام کنند تا از ضرر و زیان‌هایی که نبود این امکان در شهرستان متوجه باغداران و کشاورزان می‌شود، کاسته شود.

  مطالبه‌ای که نادیده گرفته شده

شهروند دیگری با اشاره به وجود برخی تجهیزات در محل اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات که بیشتر ماهیت سنجش میزان بارندگی را دارد تا قابلیت‌های دیگر، در این خصوص اظهار داشت: اعلام شرایط جوی و اطلاع مردم از شرایط آب و هوایی در حال حاضر به نوعی از جمله ضروریات است، بویژه در کار ما که ارتباط مستقیم با شرایط جوی دارد. به همین دلیل بیشتر مردم و کشاورزان از نبود این مرکز در شهرستان گلایه‌مند هستند و جزو مطالبات آن‌ها از دولت بوده و هست. سؤال ما از مسئولان این است که سایر شهرستان‌های اطراف چه چیزی بیشتر از مه‌ولات داشته و دارند که همگی دارای اداره هواشناسی و تشکیلات مختص آن هستند اما در شهرستان ما پس از چندین و چند سال هنوز این امکان فراهم نشده است؟

  قول‌هایی که هنوز عملی نشده است

فرماندار شهرستان مه‌ولات در واکنش به این موضوع، از تلاش‌های صورت گرفته در راستای بهره‌مندی مردم این شهرستان از اداره هواشناسی خبرداد عنوان داشت: راه‌اندازی اداره هواشناسی و مرکز پیش‌بینی جوی یکی از مطالبات همیشگی مردم بوده و هست که ما این مطالبه را در زمره کارهایی که مورد نیاز شهرستان به استانداری ارائه دادیم، اما آنچه مسلم است هنوز برای این موضوع اقدام مؤثری از سوی مدیران استانی صورت نگرفته است.

مسعود رنجبر افزود: من در جلسه‌ای با مدیر سابق هواشناسی استان و نیز مدیر فعلی این اداره، اهمیت موضوع را بیان کردم، گرچه قول‌هایی در این زمینه به ما داده‌اند، اما منتظر اقدام عملی هستیم.

فرماندار مه‌ولات همچنین گفت: در حال حاضر نیز مقداری از تجهیزات هواشناسی در محوطه اداره جهاد کشاورزی شهرستان وجود دارد که بیشتر آن‌ها میزان بارندگی را گزارش می‌کنند و مورد استفاده مردم نیست.

 شرایط جوی و پیش‌بینی‌هایی را که گاه ماهیت هشدار دارند نیز با هماهنگی و همراهی استانداری به عنوان مدیریت بحران شهرستان به اطلاع مردم می‌رسانیم که این به نوعی انجام وظیفه اداره هواشناسی است، که در نبود آن، ما انجام می‌دهیم.

رنجبر افزود: در صورت همراهی همکاران اداره کل هواشناسی استان آنچه را در توان داریم برای راه‌اندازی و بهره‌برداری مرکز هواشناسی شهرستان مه‌ولات در اختیار آن‌ها می‌دهیم و برای آن اعتبار در نظر می گیریم تا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم شهرستان که ارتباط تنگاتنگی با شغل آن‌ها دارد، برطرف شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.