دیروز مجلس در مصوبه‌ای، واردات خودروهای هیبریدی را از پرداخت حقوق ورودی معاف کرد؛ مصوبه‌ای که به نظر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، به درد نخور، مصداق شوآف انتخاباتی و ناشی از نرسیدن قند به مغز نمایندگان است!

مصوبات هیبریدی، نتیجۀ نرسیدن قند به نمایندگان

براساس خبری که دیروز از صحن مجلس منتشر شد، طبق ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو «واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آن‌ها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهد شد و دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم کند».

 واردات را آزاد کنید تا قیمت‌ها نصف شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما در گفتوگو با خبرنگار ما چنین مصوبهای را در شرایطی که واردات خودرو ممنوع است، فاقد قدرت تأثیرگذاری در بازار دانست و گفت: در حال حاضر واردات خودرو چه هیبریدی و چه غیر هیبریدی حتی به مناطق آزاد هم ممنوع است. مجلس بهتر است ابتدا آزادسازی واردات را تصویب کند، سپس برای خودروهای هیبریدی معافیت قائل شود.

مهدی دادفر ادامه داد: اگر واردات خودرو آزاد شود تا ۴۰ درصد شاهد کاهش قیمت خواهیم بود و حتی نیاز به کاهش تعرفه هم نیست. به باور من نمایندگان با این مصوبه، خودشان را مسخره کردهاند! چون ما امروز کمبود قانون نداریم.

به گفته وی، در شرایط فعلی به صفر رساندن حقوق ورودی خودروهای هیبریدی هیچ تأثیری در بازار ندارد و اگر مجلس و دولت صداقت دارند، بهتر است بر خودروهای هیبریدی که پیش از این وارد شده نظارت کنند تا دو برابر و حتی گرانتر از خودروهای بنزینسوز فروخته نشوند!

دادفر گفت: متوسط تعرفه واردات خودروهای هیبریدی ۱۰ درصد است و واردکنندگان به دلیل وجود انحصار در بازار و ممنوعیت واردات، هر طور دلشان میخواهد قیمت‌گذاری میکنند و انجمن هم نمیتواند مانع این کار شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از عملکرد ضعیف خودروسازان داخلی اظهار داشت: این همه به دو خودروساز بزرگ کشور، خدمات مالی و حمایتی داده میشود اما امروز که روز سخت اقتصاد کشور است هیچ کمکی به تولید کشور و مردم نمیکنند. برای حمایت از این‌ها حتی تعرفه واردات خودرو را از ۴۵ درصد به ۹۵ درصد رساندند و با ناتوانی در مدیریت عرضه و تقاضا بازار خودرو را از تعادل خارج کردند.

 مجلس به هدفش رسید

در همین حال جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه خودروسازان داخلی باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کنند، به خبرنگار ما گفت: کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بر بازار تأثیر آنچنانی ندارد و اگر هم تأثیری را شاهد باشیم در کوتاه مدت خواهد بود.

وی درباره این مصوبه توضیح بیشتری نداد، اما گفت کمیسیون صنایع، اصلاحات دیگری در این طرح اعمال خواهد کرد.

اضافه میشود، حقوق ورودی برای خودروهای هیبریدی در ابتدای سال گذشته برای خودروهای تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۵ درصد ارزش گمرکی، از ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۵ درصد و از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۲۵ درصد ارزش گمرکی تعیین شد، اما کمی بعد سازمان برنامه‌وبودجه با این استدلال که «خودروهای هیبریدی (بنزین سوز- برقی) موجود در بازار از نظر سوخت مورد استفاده، بنزین‌سوز محسوب می‌شوند» تعرفه گمرکی آن‌ها را به ۳۵ درصد افزایش داد!

مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو به دنبال تعرفه صفر تا ۵ درصدی برای واردات این خودروها بود. پارلماننشینان و البته بسیاری از کارشناسان معتقدند تعرفه‌های بیش از این برای واردات خودروهای هیبریدی، توجیه اقتصادی ندارد؛ خودروهایی که نیاز امروز کشور برای کاهش آلودگی هوا هستند، حداقل  ۲۵ درصد کمتر سوخت مصرف میکنند و صنعت خودروسازی جهان به آن اقبال زیادی داشته است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.