اکرام نیازمندان، کمک به محرومان و رفع مشکلات آن‌ها بخشی از جلوه‌های انسانی در جامعه اسلامی است. براساس آموزه‌های دینی، هرگاه دستان نوازشگر نیکوکاران بر سر یتیمی فرود آید، دردها را از قلب وی بزداید و نیاز مالی او را تأمین کند، خداوند آن‌ها را در پرتو رحمت الهی قرار می‌دهد. نام‌گذاری سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت، به نام روز اکرام و نیکوکاری فرصتی است تا ضمن بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان، با تأسی از این امام همام، سنت اکرام و دستگیری از محرومان را بیش از پیش در جامعه ترویج کنیم. حمیدرضا ترقی، عضو هیئت امنای کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با ما به اقدامات این کمیته در راستای کمک به محرومان اشاره می‌کند.

محرومان واقعی؛ مصداقی از عزت نفس هستند

• آقای ترقی، محروم و نیازمند از منظر نهادهای خیریه بویژه کمیته امداد چگونه تعریف می‌شود. یعنی چه شاخصه‌هایی در فرد باید باشد که کمیته امداد، او و یا خانواده‌اش را محروم واقعی تلقی کند؟

** اصولاً مفهوم محروم و نیازمند در جامعه تحت پوشش حضرت امام‌خمینی (ره) به افرادی گفته می‌شود که یا از داشتن سرپرست نان‌آور محروم باشند و یا اینکه خودشان قادر به انجام کار برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان نباشند؛ بنابراین افرادی که هیچ منبع درآمدی ندارند و نمی‌توانند هزینه اولیه زندگی خود را تأمین کنند اعم از مرد، زن و فرزندانشان تحت پوشش کمیته امداد خواهند بود.

• خانواده‌هایی که تنها در یک یا دو موضوع خاص دچار مشکل می‌شوند هم تحت پوشش قرار می‌گیرند؟

**افرادی که به دلیل مشکلات و یا کمبود درآمد زندگی قسمتی از زندگی آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود، مانند خانواده‌هایی که قادر به تأمین هزینه تحصیل فرزندانشان نیستند و یا در فراهم کردن معیشت، جهیزیه، تحصیل، هزینه‌های درمان و... دچار مشکل هستند نیز به صورت تک خدمتی مورد حمایت کمیته امداد و در خصوص همان نیاز خاصشان تحت پوشش قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه اگر خانواده‌ای نیازمند جهیزیه دخترش باشد و نتواند آن را فراهم کند، کمیته امداد از طریق کمک خیران و نیکوکاران به صورت نقدی و یا در قالب وام مساعدت می‌کند. در حوزه درمان نیز به همین صورت است یعنی یا هزینه‌های درمان وی را می‌پردازد و یا با پرداخت وام شرایط  درمان او را فراهم می‌کند تا پس از بهبودی وام را به صورت بلندمدت پرداخت کند.

*یکی از انتقادهایی که به کمک‌های نهادهای خیریه می‌شود،چگونگی کمک‌رسانی به نیازمندان است. در شرایطی که سیره امامان معصوم ما در خفا کمک کردن تعریف شده است اما در بسیاری موارد شاهد رژه وانت‌های کمک به محرومان هستیم. این شکل کمک نهادهای خیریه‌ای شخصیت و کرامت آن‌ها را زیر سؤال نمی‌برد؟

** کاروان‌های کمک‌رسانی به محرومان برای تشویق نیکوکاران، خیران و ارائه گزارش به مردم برای افزایش اعتماد عمومی به این دستگاه حمایتی صورت می‌گیرد و در این فرایند کسی نه از مددجویان کنار وانت‌های حمل وسایل مشاهده و نه مشخص است به چه کسانی داده می‌شود؛بنابراین مغایرتی با حفظ کرامت و عزت ‌نفس محرومان ندارد.

اگر خودروهای کمک‌رسانی با آرم کمیته امداد به خانه نیازمند بروند با سیاست‌های حمایتی کمیته امداد حضرت امام (ره) در کشور مغایرت دارد و به طور حتم نه تنها مسئولان و مردم، بلکه محرومان و نیازمندان هم از این روش استقبال نمی‌کنند.

در گذشته اگر قرار بود برای دختر خانواده‌ای از سوی کمیته امداد جهیزیه تأمین شود، این جهیزیه با آرم کمیته امداد به منزل خانواده دختر ارسال می‌شد،اما در دهه اخیر به گونه‌ای این جهیزیه فراهم می‌شود که  داماد خانواده باخبر نمی‌شود که جهیزیه همسرش از طریق کمیته امداد حضرت امام (ره) تأمین شده است.

همه سیاست‌های کمیته امداد در دهه اخیر حفظ کرامت، عزت نفس محرومان و تقویت مناعت طبع آن‌ها است و خانواده‌ها به هیچ وجه حاضر به دراز کردن دست خود به سوی دیگران نبوده و به عنوان قشر محروم  قابل شناسایی نیستند. آن‌ها اگر چه در زمینه‌هایی کمبودهایی دارند اما از مناعت طبع بالایی برخوردارند و تحت هیچ شرایطی حاضر به تکدی‌گری نمی‌شوند، در واقع هر یک از افراد تحت پوشش کمیته امداد مصداقی از عزت نفس هستند.

*در مدت چندین سال که از خدمتتان در کمیته امداد می‌گذرد قطعاً خاطرات خوش و ناخوشی از زندگی محرومان دارید که برایمان بگویید.اگر ممکن است برای حسن ختام گفت‌وگویمان به یکی، دو نمونه از آن‌ها اشاره کنید.

**بله.قطعاً همین طور است. حدود 30 سال پیش من در کمیته امداد استان خراسان مشغول خدمت بودم. در نزدیکی بیرجند روستایی با نام خونیک بود که مردم نه تنها در فقر و بدون امکانات زندگی می‌کردند بلکه درون تپه‌ها را سوراخ کرده و با هیزم ورودی آن را پوشانده و در آن مکان‌ها زندگی می‌گذراندند و تنها چیزی که داخل خانه‌های آن‌ها بود، کیسه آردی بود که کمیته امداد در قالب طرح شهید رجایی هر ماه به آن‌ها می‌داد.

به محض بازدید از آن منطقه، در مکانی مناسب که نزدیک به محل سکونت آن‌ها بود خانه‌هایی ضد زلزله و دارای آب و برق ساخته شد، اهالی آن منطقه به آنجا منتقل شدند و مکان قبلی که شبیه آغل حیوانات بود تخریب شد. به نظر من این سبک زندگی عمق فقر بود. اما بهترین خاطرات من مربوط به زمانی است که می‌بینم جوانان تحت پوشش کمیته امداد با حمایت‌های این نهاد به جایگاه‌های اجتماعی خوبی رسیده‌اند و ثابت کردند فقر و محرومیت موجب محدودیت انسان‌ها نمی‌شود.

کمیته امداد که میراث حضرت امام(ره) است تا امروز همواره کوشیده است فقر را در جامعه کاهش دهد و اجازه نداده است فقر به یک معضل آسیب‌زا تبدیل شود،اما سیاست‌های اقتصادی فعلی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست، سیاست‌های تحمیلی فقرزا محسوب می‌شوند و با وجود اینکه کمیته امداد حضرت امام(ره) تاکنون میلیون‌ها نفر را تحت پوشش قرار داده است،هنوز برخی خانواده‌ها هستند که در دو سال اخیر به جمع محرومان اضافه شده‌اند و کمیته امداد جمعیت تحت پوشش خود را افزایش داده است. البته در این راستا کمک‌ها و حمایت‌های مردم بسیار مؤثر بوده و اجازه نداده‌اند محرومان و نیازمندان زیر چرخ فشارهای اقتصادی له شوند.

ما همچنان امیدواریم دولت،مجلس و مردم با کمک‌های خود کمیته امداد را یاری کنند تا با حمایت از اقشار نیازمند، فقر و محرومیت در جامعه کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.