بعد از بازی با نام‌های بزرگ و پروژه دوباره طلوع می‌کنیم. وزارت نشین‌ها برای هدایت تیم ملی سرانجام فدراسیون فوتبال به حضور یک مربی دم دستی و خانه‌نشین رضایت داد تا یک مربی با کارنامه‌ای به مراتب ضعیف تراز کی روش در آستانه پذیرش مسئولیت فنی تیم ملی ایران قرار گیرد. نکته جالب توجه درفرایند جذب مارک ویلموتس بلژیکی  نحوه ادعاها و اظهارنظرهای عجیب وغریب مسئولان فدراسیون فوتبال بویژه مهدی تاج است!

مهدی تاج که حالا خود را در آستانه یک حمله تمام عیاراز سوی منتقدان می‌بیند، تلاش می‌کند با اظهارنظرهای احساسی افکارعمومی را به این سمت و سو هدایت کند که ویلموتس هرگز شبیه کی روش نخواهد شد و فدراسیون به عنوان کارفرما مسئولیت نظارتی خود را اجرا خواهد کرداما این ادعای واهی با انتشار خبر حضور مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در بلژیک برای امضای قرارداد سرمربی جدید نقش برآب شد.

این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که هشت سال ونیم پیش وقتی کارلوس کی‌روش قصد پذیرش مسئولیت فنی تیم ملی ایران را داشت در دفتر رئیس وقت سازمان تربیتبدنی حضور یافت و در حضور رئیس فدراسیون فوتبال در خاک ایران قرارداد خودش را امضا کرد اما حالا مدیران فدراسیون پنج ستاره برای استخدام یک مربی فاقد کارنامه قصد دارند کیلومترها از ایران دور شوند تا زیر برگه قرارداد جانشین کی‌روش را امضا کنند.

آیا ارزش تیم ملی فوتبال ایران از ارزش سرمربی اخراج شده تیم ملی ساحل عاج و شالکه بالاتراست؟ چرا باید گروهی از ایران برای امضای قرارداد مربی خارجی به کشور دیگری بروند؟ مگرنه اینکه گفته شده، ویلموتس قرار است چند روز پس از امضای قرارداد بار دیگر وارد ایران شود، پس چرا حرمت خود را نگه نمی‌داریم و پس از اینکه ویلموتس وارد ایران شد با او قرارداد منعقد نمی‌کنیم؟

نکته نگران کننده و قابل تأمل دیگر اظهارنظر یکی از مدیران شناخته شده فوتبال ایران درباره سرمربی جدید تیم ملی است. این مدیرارشد فوتبالی که پیش از این با فدراسیون مهدی تاج همکاری داشت اما به دلیل اینکه منتقد سیستم مدیریت تاج در فوتبال ایران بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد و با اشاره به ناتوانی فنی گزینه مربیگری تیم ملی در حوزه فوتبال و مربیگری می‌گوید: مارک ویلموتس بلژیکی  دستیار سابق لیکنز سرمربی فعلی تراکتورسازی بود، که با مرور اتفاقات و نتایجی که در زمان مربیگری و فعالیت او در تیم ملی بلژیک رقم خورده است می‌توان عیار این مربی را به دست آورد.

وی که تمایلی به ذکر نامش نداشت، می‌گوید: شما تصور کنید لیکنز که سرمربی مارک ویلموتس به حساب می‌آمد در جریان رقابت‌های این فصل تراکتورسازی بارها نشان داد قابلیت تصمیم‌گیری در مواقع اضطرار را ندارد و به هیچ عنوان بار فنی لازم در لحظات حساس و سرنوشت ساز را ندارد حالا دستیار این مربی که فاقد کارآرایی لازم بوده است به عنوان گزینه مربیگری تیم ملی ایران معرفی شده و مسئولان فدراسیون برای اینکه او را متقاعد به همکاری کنند حاضر شدند زیر بار شرط دور از منطق این مربی بلژیکی بروند تا در خاک کشور او قراردادش امضا شود اتفاقی که به هیچ وجه در روابط دیپلماتیک ورزشی سابقه نداشته اما در فدراسیون مهدی تاج برای نخستین بار در وقوع است.

تاج:ویلموتس برای فیفا دی می‌آید

مهدی تاج درباره دلایل انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران بحث‌هایی را مطرح کرد که در زیر با هم مرور می‌کنیم.

*نظرات این بود که سرمربی تیم ملی بین ۴۵ تا ۵۵ سال داشته باشد. زیر ۴۵ سال توصیه‌ای نشد چون اعتقاد این بود در این سن مربی تجربه زیادی ندارد.

* با خولن لوپتگی (سرمربی پیشین اسپانیا) صحبت کردیم و مذاکراتی داشتیم. مهم‌ترین دلیلش عدم حضور خیلی جدی ایشان و نوع نگاهش بود. با اروه رنار (سرمربی مراکش) هم صحبت شد. او با تیم ملی مراکش قرارداد داشت و تا جام ملت‌های آفریقا باید در این کشور می‌ماند.

*ویلموتس وقتی در تیم ملی بلژیک بود، این تیم در رنکینگ جهان ۵۲ بود ولی تا اول و دوم فیفا بالا آورد. این یک برند خیلی خوبی است.

* وقتی ویلموتس تهران و خود شهر را دید، تعجب کرد! نگاهش خیلی مثبت بود. ایشان ساختمان پِک را دید. تصورویلموتس از امکانات ما این نبود.

*امضای قرارداد را به سه‌شنبه و سفارت ایران در بروکسل موکول کردیم. ما سفری به فیفا داریم و قبل از آن قرارداد را امضا می‌کنیم. ویلموتس بعد از آن می‌آید و اسامی تیم ملی را برای فیفا دی برگزار می‌کند.

*تیم ملی سرمربی محور و کی‌روش محور شده بود. چون آن تجربه را داشتیم، حتی ورود و قرارداد ویلموتس را مدنظر قرار دادیم. در قراردادهای قبلی یک سرمربی انتخاب می‌شد، رسانه‌ها بحث‌های مختلفی ایجاد می‌کردند. این بار بسته عمل کردیم و تا نهایی نشد، اسم مطرح نشد! وقتی اسم ویلموتس رسانه‌ای شد که این بحث نهایی شده بود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.