یوسین‌بولت، سریع‌ترین مرد جهان و صاحب ۹ مدال المپیک، هفته گذشته در پاریس از یک ماشین الکتریکی رونمایی کرد.

رونمایی سریع‌ترین مرد جهان و شریک ایرانی-آمریکایی از ماشین الکتریکی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلایبن،  یوسین‌بولت، سریع‌ترین مرد جهان و صاحب ۹ مدال المپیک، هفته گذشته در پاریس از یک ماشین الکتریکی رونمایی کرد. بولت نانو (Bolt Nano) را شرکتی به نام "بولت موبیلیتی‌"ساخته که اولین سرمایه‌گذاری تجاری دونده جاماییکایی است. همراه با او شروین پیشه‌ور، کارآفرین و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی هم از دیگر سرمایه‌گذاران شرکت است.

بولت موبیلیتی پیش از این سه مدل اسکوتر الکتریکی به بازار عرضه کرده که می‌توان آنها را در چند شهر از جمله پاریس در مسیرهای کوتاه کرایه کرد.

شروین پیشه‌ور در مراسم رونمایی نانو گفت که این ماشین الکتریکی برای رفت و آمد در مسافت حدود ۲۴ کیلومتر در مرکز شهر طراحی شده و راه حلی برای ترافیک و آلودگی محیط زیست است.

نانو برای دو سرنشین جا دارد و می‌توان باتری مصرف شده آن را با یک باتری شارژ شده عوض کرد. سرنشین دوم پشت سر راننده می‌نشیند و به همین دلیل ماشین بسیار باریک است. نانو آنقدر کوچک است که چهار دستگاه آن را می‌توان به صورت طولی در جای پارک یک ماشین معمولی پارک کرد.

بولت نانو سال آینده با قیمت ۹ هزار و ۹۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. خریداران می‌توانند با پرداخت ۹۹۹ دلار از الان برای خرید این ماشین ثبت نام کنند.

پیشنهاد سیتروئن برای راه دور

سیتروئن می‌گوید برای ساخت کانسپت جدیدش که برای مسیرهای طولانی طراحی شده، از صنعت هوانوردی و معماری داخلی الهام گرفته است.

نام کانسپت جدید "۱۹ـ ۱۹" است که اشاره‌ای به صد ساله شدن کارخانه فرانسوی است که از سال ۱۹۱۹ کار خود را آغاز کرد. این کانسپت هفته گذشته هم‌زمان با برگزاری گردهمایی "ویوا تکنولوژی" در پاریس رونمایی شد.

۱۹ـ ۱۹ دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۳۴۰ کیلووات (حدود ۴۵۵ اسب بخار) نیرو تولید می‌کند. سیتروئن می‌گوید ماشین با هر بار شارژ باتری‌ها تا ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش پنج ثانیه است.

کانسپت سیتروئن قرار نیست تولید شود و تنها نگاه این شرکت به آینده خودروسازی را نمایش می‌دهد.

بدنه این کانسپت که به اندازه یک ماشین شاسی‌بلند است، با الهام از هلی‌کوپتر طراحی شده و داخل آن شبیه به اتاق نشیمن است.

سیتروئن می‌گوید با پیشرفت فن‌آوری در آینده ماشین‌های الکتریکی برای شارژ باتری نیازی به اتصال کابل به شارژر ندارد و می‌توان باتری را از راه دور و حتی هنگام حرکت شارژ کرد.

این دومین کانسپت سیتروئن به مناسب صد سالگی این شرکت است. کارخانه فرانسوی چند ماه پیش از کانسپت کوچکی رونمایی کرد که با الهام از مدل 2CV، که در ایران به نام ژیان شناخته می‌شود، طراحی شده بود.

کوچک و خودران

رنو در گردهمایی "ویوا تکنولوژی" در پاریس، برخلاف سیتروئن از ماشین خودرانی رونمایی کرد که برای جابجایی در مسیرهای کوتاه طراحی شده است.

این کانسپت که نامش ئی‌زی-پاد (EZ-Pod) است، براساس مدل الکتریکی توئیزی رنو ساخته شده که اکنون در بازار فروخته می‌شود.

سرعت ماشین بسیار کمتر از خودروهای معمولی است و به همین دلیل نصب فن‌آوری خودران در آن به نسبت ارزان‌تر است. اندازه کوچک هم به ماشین کمک می‌کند که بتواند به راحتی در کوچه‌های باریک حرکت کند.

رنو می‌گوید که از این کانسپت می‌توان برای رساندن بچه‌ها به مدرسه یا بردن سالمندان به فروشگاه‌های محل استفاده کرد.

کتاب نفیس بنتلی

بنتلی در ادامه برنامه‌های ویژه‌اش برای جشن صد سالگی این کارخانه، از کتابی رونمایی کرد که قیمتش از بعضی از محصولات این شرکت گران‌تر است.

کتاب که با همکاری موسسه انتشاراتی اوپوس چاپ شده، تاریخ صد ساله کارخانه بنتلی را با نمایش عکس‌هایی مرور می‌کند که برای اولین بار منتشر می‌شود.

قیمت نفیس‌ترین کتاب، که تنها در هفت نسخه چاپ می‌شود، ۲۰۰ هزار پوند (۲۵۰ هزار دلار) است. این کتاب ۳۰ کیلوگرمی با صد قیرات جواهر تزیین شده و نشان بنتلی روی جلد آن با طلای سفید یا پلاتین ساخته شده است.

از نمونه‌های دیگر کتاب هم تنها ۱۰۰ و ۵۰۰ جلد چاپ می‌شود که قیمتشان به ترتیب ۱۲ هزار و ۵۰۰ پوند (حدود ۱۶ هزار دلار) و سه هزار پوند (سه هزار و ۸۰۰ دلار) است.

مقدمه این کتاب هشتصد صفحه‌ای را رالف لورن، طراح مشهور مد و یکی از بزرگترین کلکسیونرهای ماشین جهان نوشته است.

جلد کتاب‌ها با چرمی پوشانده شده که صندلی‌های بنتلی با آن ساخته می‌شود. خریداران علاوه بر انتخاب رنگ چرم جلد، می‌توانند از ناشر بخواهند عکس بنتلی‌های شخصی‌شان را به کتاب اضافه کند. همچنین نام خریداران با طلا یا نقره روی جلد کتاب حک می‌شود.

منبع: بی بی سی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.